woensdag, 23 september 2020

Nieuwe BMW M3 en M4: topsporters met nierproblemen

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Nieuwe BMW M3 en M4: topsporters met nierproblemen © BMW
Vandaag trok BMW het doek van de nieuwe BMW M3 Sedan en M4 Coupé. Hoewel deze auto’s ongetwijfeld op alle vlakken superieur zijn aan hun voorganger en voor het eerst ook met vierwielaandrijving verkrijgbaar worden is het -opnieuw- de controversiële voorkant die over de tongen gaat.


EMBARGO 23.09.2020 0001 CEST 7

Iedereen wist dat BMW’s topmodellen uit het premium middenklassesegment rond deze tijd vervangen zouden worden. Iedereen vreesde ook dat ze de gigantische nieren van de nieuwe 4-Reeks zouden overnemen en dus niet zouden verder bouwen op de elegante exemplaren van de 3-Reeks. Dat gebeurde ook, en het is daardoor het radiatorrooster dat meteen de aandacht trekt, al hebben beide modellen voor het overige erg veel troeven, ook op esthetisch vlak. We zullen het dan ook verder niet meer hebben over de neus, maar des te meer over al de overige, wel unaniem geloofde details.

EMBARGO 23.09.2020 0001 CEST 8

35 jaar na de introductie van de allereerste M3 (E30) brengt BMW vanaf maart 2021 de opvolgers van de M3 Sedan en M4 Coupé op de markt. Die twee modellen hebben een kanjer van een reputatie en een imago om jaloers op te zijn, de nieuwelingen bouwen daar logischerwijs op verder. De M3 en M4 behouden hun racewagentechnologie en resoluut sportieve karakteristieken en blijven -tot groot jolijt van de aanhangers van zelf schakelen- verkrijgbaar met een handgeschakelde versnellingsbak, waardoor ze een uitzondering zijn in hun exclusieve segment. Ze blijven ook op de achterwielen aangedreven al zijn de Competition-uitvoeringen er nu ook met de M xDrive-aandrijving die het vermogen naar de vier wielen stuurt, maar de auto (gekoppeld aan het Active M Differential) ook als zuivere achterwielaandrijver kan laten fungeren.
EMBARGO 23.09.2020 0001 CEST 22

Design

De twee koetswerkvarianten hebben elk hun eigen designs en een toch wel indrukwekkende look. Naast de M-specifieke versie van de grote, verticale BMW-nieren beschikken ze allebei over krachtig gebeitelde wielkasten met opvallende M-kieuwen, prominente zijdelingse drempelverbreders met bevestigingen aan de voor- en achterschort, een koolstofvezeldak met aerodynamisch geoptimaliseerde vinnen, een achterspoiler en de vertrouwde M-uitlaatpijpen. Er komen ook nieuwe, exclusieve koetswerkkleuren en een M Carbon exterieurpakket en BMW M Performance onderdelen zullen als opties verkrijgbaar zijn.
EMBARGO 23.09.2020 0001 CEST 48

Binnenin vinden we in beide modellen M-specifieke displays en bedieningselementen, maar ook prachtige, nieuw ontwikkelde M sportzetels met lederbekleding en een uitgebreide standaarduitrusting. Nieuwe M Carbon kuipzetels met structuurgebaseerd design zijn als optie verkrijgbaar.

EMBARGO 23.09.2020 0001 CEST 37

Achter- of vierwielaandrijving, manueel of automaat

De motorblokken van beide modellen zijn drie liter groot en tellen zes cilinders die -natuurlijk- in lijn opgesteld zijn. Geholpen door de M TwinPower Turbotechnologie van het merk leveren ze respectievelijk 480 pk en 550 Nm (M3 en M4) en 510 pk en 650 Nm (M3 en M4 in Competition-uitvoering). Met die motor trekken de M3 en M4 op naar 100 km/h in 4,2 seconden, en doet de 510 pk sterke Competition-variant van beide modellen daar nog 0,2 seconden minder over. Sprinten naar 200 km/h duurt ook maar 13,7 seconden op de M3 en M4 en 12,5 seconden op de Competition-versies. De topsnelheid wordt normaliter begrensd op 250 km/h al is met het optionele M Driver’s Package ook 290 km/h mogelijk voor wie dat graag heeft.

Op de M3 en M4 wordt de krachtbron gekoppeld aan een modelspecifieke handgeschakelde zesbak met Gear Shift Assistant, terwijl de Competition-uitvoeringen beschikken over de nieuwste generatie van de achttraps M Steptronic automaat met Drivelogic en drie schakelprogramma’s. De Competitions zullen vanaf volgende zomer bovendien ook voor het eerst verkrijgbaar zijn met BMW’s M xDrive-vierwielaandrijving.
EMBARGO 23.09.2020 0001 CEST 33

Ophanging

De ophanging van een sportwagen is net zo belangrijk als de aandrijflijn. BMW rust de nieuwe M3 en M4 standaard uit met de Adaptieve M-ophanging met elektronisch gestuurde schokdempers en de MServotronic-stuurinrichting met variabele overbrengingsverhouding. Het nieuwe M-remsysteem kan volgens twee voorgeprogrammeerde instellingen ingesteld worden en beschikt als optie over M carbonkeramische remschijven.

Het Dynamic Stability Control (DSC) heeft een M Dynamic Mode voor (gecontroleerd) spelen en beschikt voor het eerst over een geïntegreerde beperking van de wielslip en over een in niet minder dan tien fasen verstelbaar M Traction Control.

EMBARGO 23.09.2020 0001 CEST 29

Voor het eerst wordt ook een M Race Track-pakket verkrijgbaar. Dat verlaagt het voertuiggewicht met ongeveer 25 kilogram dankzij kenmerken zoals M carbonkeramische remmen, speciale M lichtmetalen velgen en M Carbon kuipzetels.

Wielen

De M lichtmetalen velgen van de M3 en M4 zijn vooraan 18” groot en achteraan 19”, en de Competition-modellen met M xDrive-vierwielaandrijving doen het met nog een maatje meer (19” vooraan, 20” achteraan). 

Technologie

Beide modellen pakken ook uit met een sterk uitgebreide keuze aan rijhulpsystemen. Standaard zijn ze onder meer voorzien van Park Distance Control, Front Collision Warning, Lane Departure Warning en Speed Limit Info. Optioneel kunnen die voorzieningen aangevuld worden met onder meer de Driving Assistant Professional met Steering en Lane Control Assistant, Active Navigation, Emergency Lane Assistant, Parking Assistant met Reversing Assistant, BMW Drive Recorder en het BMW Head-Up Display met M-specifieke displays. BMW’s Live Cockpit Professional met een volledig digitale weergave, het BMW Maps navigatiesysteem en de BMW Intelligent Personal Assistant zijn standaard.

Op de prijzen en een eerste indruk is het nog wachten, maar Autonieuws houdt u zoals steeds op de hoogte.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy