dinsdag, 29 september 2020

Audi A3 Sportback nu ook als plug-inhybride

Audi A3 Sportback nu ook als plug-inhybride © Audi AG

Met de A3 Sportback 40 TFSI e gaat Audi verder met zijn elektrificatiecampagne. De plug-inhybride versies van de modellijnen A6, A7, A8, Q5 en Q7 zijn al op de markt gebracht. Vandaag volgen de compacte modellen het voorbeeld. De Audi A3 Sportback 40 TFSI e, die verder bouwt op het concept van zijn succesvolle voorganger, de A3 Sportback e-tron, en dat verder heeft geoptimaliseerd, mag de aftrap geven. Een krachtigere variant die de sportieve trekken benadrukt, volgt aansluitend.


TFSI-motor plus elektromotor: aandrijving, vermogenstransmissie en batterij

Een 1.4 TFSI dient als verbrandingsmotor voor het compacte plug-inhybride model. De benzineviercilinder ontwikkelt 150 pk en meer dan 250 Nm aan koppel tussen 1.550 en 3.500 o/m. De elektrische aandrijving komt van een synchroonmotor met permanente magneet die een grotere vermogensdichtheid kent dan zijn voorganger. Hij ontwikkelt 80 kW en 330 Nm aan koppel. Net zoals in zijn voorganger is hij geïntegreerd in de behuizing van de zestraps S tronic. Hij is echter lichter en compacter geworden.

Samen ontwikkelen de 1.4 TFSI en de elektromotor een systeemvermogen van 204 pk. Wanneer ze met maximale boost samenwerken, haalt het systeemkoppel de 350 Nm. Het compacte plug-inhybride model sprint van 0 naar 100 km/u in 7,6 seconden onderweg naar een topsnelheid van 227 km/u. Op de NEDC-cyclus verbruikt hij tussen de 1,5 en 1,4 liter brandstof per 100 kilometer, wat overeenstemt met 34 tot 30 gram CO2 per kilometer. Een zestraps S tronic geeft het koppel van de elektromotor en de verbrandingsmotor door aan de vooras. De transmissie met dubbele koppeling is uitgerust met een elektrische oliepomp die instaat voor het schakelen en de oliestroom, ook wanneer de TFSI tijdelijk is uitgeschakeld.

De lithium-ionbatterij zit onderin in de wagen ter hoogte van de achterbank van de Audi A3 Sportback 40 TFSI e. Zijn 96 prismacellen slaan 13,0 kWh aan energie op, bijna 48 procent meer dan in het vorige model. Aan de hoogspanningsbatterij in de behuizing werden geen wijzigingen doorgevoerd; de vooruitgang is puur te danken aan de verbeterde chemische samenstelling van de cellen. Een apart koelcircuit beheert de temperatuur van de batterij. Het kan indien nodig ook aan de klimaatregeling worden gekoppeld. Op die manier kunnen klanten zelfs bij hogere omgevingstemperaturen nog op elektrische kracht rijden.

Voorrang aan efficiëntie: aandrijfbeheer

Het aandrijfbeheer van de compacte plug-inhybride is ontwikkeld om efficiënt te rijden. Hij start steeds elektrisch, bij temperaturen van tot -28 °C. De bestuurder kan de elektrische aandrijving voorrang geven met de EV-knop. De auto kan zo tot 78 kilometer afleggen zonder plaatselijke uitstoot (volgens NEDC-norm, 67 kilometer volgens WLTP), goed voor de meerderheid van de dagelijkse verplaatsingen. Dat is bijna 20 kilometer meer dan het vorige model. De volledig elektrische topsnelheid is 140 km/u. Bij lage snelheden wordt het wettelijk vereiste e-sound van het zogenaamde Acoustic Vehicle Alert System verspreid.

De A3 Sportback 40 TFSI e is te koop vanaf de herfst van 2020. Zijn basisprijs in België is € 37.980. 

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy