woensdag, 30 september 2020

Nieuwe BMW 4-Reeks Cabrio ruilt hard dak voor softtop

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Nieuwe BMW 4-Reeks Cabrio ruilt hard dak voor softtop © BMW Group
Na de 4-Reeks Coupé, de M4 en de M4 Competition is het nu de beurt aan de 4-Reeks Cabrio om in de schijnwerpers te staan. BMW gaf zopas alle info over haar dakloze model uit het segment van de prestigieuze middenklassers vrij. Die verrast allerminst door zijn intussen gekende controversiële neus, maar wel door zijn stoffen kap, die het harde cabriodak van de vorige 4-Reeks cabrio vervangt.


P90400388 highRes

Het volledig nieuw ontworpen dak, door BMW ‘panel bow softtop’ genoemd, verenigt de troeven van een wegklapbare hardtop en de puristische en elegante uitstraling van een stoffen kap. Het is 40 procent lichter dan dat van het vorige model en zou volgens BMW stiller en beter geïsoleerd zijn dan een conventionele stoffen cabriodak. De kap is standaard uitgevoerd in Schwarz en kan als optie in Anthrazit Silber-kleur uitgevoerd worden.

P90400400 highRes

Qua design, concept en rijdynamiek onderscheidt de nieuwe 4-Reeks Cabrio zich volgens BMW sterker van de 3-Reeks Berline dan om het even welke andere generatie uit de 35-jarige geschiedenis van de BMW middenklassecabrio. Wij zien inderdaad een auto met een eigen persoonlijkheid die -hoe kan het ook anders- echt opvalt door zijn expressieve voorzijde met de prominente nieuwe verticale BMW-nieren die verwijzen naar de BMW-sportwagens van weleer en nog gedurende lange tijd voor veel controverse zullen zorgen. Links en rechts van de grote grille vinden we slanke ledkoplampen. Die zijn standaard, en voor wie wat geld toelegt zijn ook BMW Laserlight-koplampen verkrijgbaar.

Dankzij het variabele compartiment voor de kap kan de bagageruimte worden uitgebreid van 300 liter (80 liter meer dan bij de vorige 4-Reeks Cabrio) met het dak open tot 385 liter (15 liter meer) met de kap dicht. Een opbergpakket, een neerklapbare rugleuning en een doorlaadmogelijkheid zijn standaard.

Voor aangenamer open rijden is een optioneel verkrijgbaar windscherm voorzien dat achter de rugleuning van de achterbank kan worden opgeborgen, en zijn optionele nekverwarmers verkrijgbaar in de voorste hoofdsteunen. Standaard beschikt de nieuwe cabrio over een automatische airco met drie zones.
P90400413 highRes

BMW gaat prat op een extreem stijve koetswerkstructuur met verstevigde zijdrempels, bijkomende cabriospecifieke beugels en een nieuw paneel in gehard aluminium vooraan. Het zwaartepunt ligt laag en de gewichtsverdeling is perfect, met 50 procent van het gewicht op de voor- en 50 procent op de achteras. De sporen werden ook breder dan op het uitgaande model (+28 milllimeter vooraan, +18 millimeter achteraan).

Vier- en zescilinders op benzine of diesel

Het motorengamma bestaat bij de lancering uit drie benzinemotoren en een diesel. De kers op de taart is de M440i xDrive Cabrio die 374 pk en 500 Nm puurt uit zijn zescilinder in lijn en naar de honderd sprint in 4,9 seconden en een top haalt van 250 km/h. Daaronder staat de de 430i Cabrio met een viercilinder van twee liter met 258 pk en 400 Nm, een sprintje naar 100 km/h in 6,2 seconden en dezelfde begrensde top als de M440i. De basismotorisatie op benzine ligt in de 420i Cabrio. Die haalt 184 pk en 300 Nm uit zijn twee liter grote viercilinder, haalt een top van 236 km/h en doet de klassieke sprint in 8,2 seconden.

De eerste dieselmotor in het gamma zit in de 420d Cabrio. De vier cilinders tellende tweeliter van die versie levert 190 pk en 400 Nm, sprint in 7,6 seconden en haalt ook 236 km/h. 

In juli 2021 volgt nog een 430d Cabrio (zes cilinders, drie liter, 286 pk en 650 Nm, 5,9 s van 0-100 km/h), en in november 2021 komt de M440d xDrive Cabrio (zes cilinders, drie liter, 340 pk en 700 Nm, 5,1 seconden van 0-100 km/h en een begrensde top van 250 km/h) het gamma vervolledigen.

Alle diesels en ook de zescilinder-in-lijn benzinemotor van de M440i xDrive beschikken over Mild Hybrid technologie die een startgenerator van 48 volt gebruikt om de motor te ondersteunen met een bijkomend vermogen van 11 pk. 

Alle modellen zijn standaard voorzien van een achttrapsautomaat (Steptronic). Als optie is ook de sportversie van die bak verkrijgbaar. Die heeft een nieuwe Sprint-functie voor nog snellere acceleraties.

De krachtigste benzine- en dieselmodellen (M440i xDrive en M440d xDrive) zijn standaard uitgerust met BMW’s xDrive-vierwielaandrijving.

Schokdempers met een speciale liftafstelling zijn standaard. Een nog stuggere M-sportophanging met Variable Sport Steering is als optie verkrijgbaar. Eveneens op de optielijst vinden we de adaptieve M ophanging met elektronisch gestuurde schokdempers, M sportremmen met blauwe of rode remzadels en het M sportdifferentieel met elektronisch gestuurde, volledig variabele sperfunctie achteraan. 

De wereldwijde lancering staat voor maart volgend jaar gepland. Tegen dan weten we ook hoeveel hij bij ons zal kosten.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy