woensdag, 07 oktober 2020

Nieuwe BMW 128ti vult gat tussen 120i en M135i xDrive

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Nieuwe BMW 128ti vult gat tussen 120i en M135i xDrive © BMW Group
De ene nieuwigheid volgt de andere op bij BMW, en deze week is het de beurt aan een extra -sportieve- uitvoering van de 1-Reeks. De 128ti doet de “Turismo Internazionale”-benaming herleven, kreeg fijne rode accenten en puurt 265 pk uit zijn tweeliter.



P90402179 highRes

De letters “ti” doen bij BMW-liefhebbers meteen een belletje rinkelen. De geschiedenis van de “Turismo Internazionale”-versies (vroeger “TI”, nu “ti”) begon in de jaren ’60 . De TI-benaming werd gegeven aan de sportiefste versies van BMW’s modellengamma. In 1963 was de BMW 1800 TI de eerste auto met die naam, en de meest gekende “TI” is ongetwijfeld de tweedeurs BMW 2002 TI waarmee Hans-Joachim Stuck en Clemens Schickentanz de 24 Uur van de Nürburgring wonnen in 1970. In de jaren ’90 kregen ook de BMW 3 Compact 323ti en 325ti-versies de sportieve benaming mee.

P90402204 highRes

De nieuwe 128ti is gebaseerd op de M Sport-uitvoering van de 1-Reeks en wordt voorzien van opvallende roodgekleurde accenten op het koetswerk en in het interieur. Hij neemt verschillende onderdelen over van het M135i xDrive-topmodel en draagt zijn “ti”-badge met trots. Sportstoelen zijn standaard, als optie kunnen ze met leder bekleed worden en wie liever in echte M-sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen zit kan die ook als optie kiezen.

P90402196 highRes

De 128ti beschikt altijd over de M Sport-ophanging die tien millimeter lager ligt voor een lager zwaartepunt en een sportiever voorkomen. Hij krijgt ook de sterkere stabilisatorstangen en steunen voor de stabilisatorstangen van de M135i xDrive en staat op stuggere veren en aangepaste schokdempers. Dat leidt tot een nog scherper rijgedrag en minder koetswerkbewegingen. Ook de afstelling van de stuurinrichting is specifiek voor dit model om perfect te passen bij het voorwielaangedreven karakter van de 128ti en minder koppelreacties in het stuur. Net als de nog krachtigere M135i xDrive beschikt de 128ti over een Torsen-differentieel op de vooras voor betere tractie, handelbaarheid en stabiliteit en een sportief maar gecontroleerd bochtengedrag.

P90402201 highRes

De 128ti staat altijd op M Sport-remmen met roodgelakte remzadels die een plaatsje vinden in de specifiek voor deze versie ontworpen achttienduimvelgen met Y-vormige spaken in twee kleuren. Michelin Pilot Sport 4-banden van 225/40 R18 zijn als gratis optie verkrijgbaar.
P90402187 highRes

Doordat hij enkel op de voorwielen aangedreven wordt, in tegenstelling tot de M135i xDrive, is hij zo’n tachtig kilo lichter dan die laatste. De prestaties worden verzekerd door de TwinPower Turbo-viercilinder uit de M135i xDrive die hier 265 pk levert en een maximumkoppel van 400 Nm. (306 pk op de M135i xDrive) De sprint van 0 naar 100 km/h neemt 6,1 seconden in beslag en de topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/h.

P90402210 highResNet als de M135i xDrive is ook de 128ti standaard uitgerust met de sportuitvoering van de Steptronic-achttrapsautomaat met schakelpeddels aan het stuurwiel.

De 128ti komt bij ons op de markt in november en zal een basisprijs hebben van € 43.250 inclusief btw.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy