maandag, 12 oktober 2020

BREAKING NEWS: De kogel is door de kerk: Geen autosalon van Brussel in 2021!

Geschreven door  Stijn Blanckaert
BREAKING NEWS: De kogel is door de kerk: Geen autosalon van Brussel in 2021! © Patrick Theunissen
Het komt niet als een volledige verrassing, maar zopas werd bekend dat automobiel- en motorfietsfederatie Febiac in januari geen autosalon zal organiseren. Ook hier is de coronacrisis vanzelfsprekend de boosdoener.


Door de omstandigheden gedwongen was Febiac al maandenlang bezig met het uitwerken van verschillende versies van een “autosalon light”, dat in in gecontroleerde omstandigheden over een periode van 9 dagen van 5 tot 24 januari toch tot 100.000 mensen (dus vijf keer minder dan in een normaal jaar) naar de Heizel zou kunnen lokken om kennis te maken met de verschillende nieuwe modellen op de markt.

Daarbij werd in de aan de exposanten voorgelegde scenario’s het klassieke concept omgegooid en zou er een absolute beperking worden ingesteld op het tegelijk aantal aanwezige personen op de hele Heizel en per paleis, zou doorheen de paleizen een enkele looprichting worden ingevoerd, kregen de bezoekers een tot een aantal uur beperkt tijdsslot toegewezen voor hun bezoek, zouden minder auto’s op de stands staan en zouden de verschillende stands ook kleiner en meer gestandaardiseerd zijn. De merken zouden dan zelf bepalen in hoeverre ze de bezoekers zouden toelaten om ook plaats te nemen in de auto’s.

Febiac heeft vorige week in een ultieme vergadering een plan op tafel gelegd waarin het de invoerders aanbood om aan een gunsttarief deel te nemen, waarbij een basisstand gratis werd aangeboden in functie van de oppervlakte die de invoerders de vorige jaargangen innamen, en waarbij extra vierkante meters (binnen een bepaalde grens) konden gehuurd worden voor constructeurs die graag over meer ruimte zouden beschikken. De keuze voor een “low cost”-formule en de interventie door Febiac was noodzakelijk omdat het salon anders even veel zou kosten als anders, terwijl er slechts een vijfde van het totale bezoekersaantal verwacht werd. Wat natuurlijk niet realistisch was.

Het ging hier over een aanzienlijke inspanning van de organisatie én Brussels Expo, die hoe dan ook aankeken tegen een veel beperkter salon dan in normale jaren. De constructeurs kregen tot deze week de tijd om te laten weten of ze al dan niet wensten deel te nemen, en hoewel de meesten(ook na het afhaken van Hyundai en Mitsubishi) aangaven present te willen zijn, is vandaag unaniem besloten dat het organiseren van een indoor-evenement waar tot 100.000 bezoekers verwelkomd zouden worden niet verantwoord zou zijn nu we geconfronteerd worden met een zware tweede golf van de COVID-19-crisis en een zware belasting van de gezondheidszorg.

In deze omstandigheden een dergelijk evenement plannen, zonder precies te weten hoe de toestand in januari zal zijn, houdt te veel risico’s en onzekerheden in, waardoor het voor de organisatie en de deelnemende merken onvermijdelijk werd om de knoop door te hakken en de harde beslissing te nemen om deze editie over te slaan. 

Dat lijkt een onvermijdelijke en verstandige beslissing aangezien de organisatie zo niet het risico loopt om -als mogelijk gevolg van de verdere evolutie van de coronacrisis- geconfronteerd te worden met een organisatieverbod van overheidswege. Febiac geeft met de beslissing tot annulatie ook blijk van verantwoordelijkheidsgevoel, door de risico’s op verdere besmetting -zelfs met de initieel voorgenomen maatregelen- dus volledig tot nul te herleiden.

Wel saloncondities

De merken zullen tijdens de klassieke salonperiode echter wel uitpakken met de traditionele “saloncondities”, en trachten op creatieve manieren te zorgen voor een echt salongevoel tijdens de voor de Belgische autosector erg belangrijke eerste maanden van het jaar.

Intussen is het afgelasten van de 99ste editie van het autosalon voor organisator Febiac natuurlijk een zware aderlating. De organisatie zal er dan ook alles aan doen om van de editie van 2022 (normaal terug een “groot” autosalon) een absoluut memorabel evenement te maken, vooraleer in 2023 en dus een jaar later dan voorzien het honderdste nationale autosalon in de geschiedenis te organiseren. Als het vermaledijde virus tegen dan hopelijk nog maar een nare herinnering is…

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy