donderdag, 15 oktober 2020

Drie nieuwe hybrides en knappe showcar voor Renault

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Drie nieuwe hybrides en knappe showcar voor Renault © Groupe Renault
De nieuwe CEO van Renault, Luca de Meo, kondigde vandaag tijdens een persconferentie de komst aan van drie nieuwe hybridemodellen én toonde met de Megane eVision een opmerkelijke elektrische showcar aan de pers.



RENAULT MEGANE eVISION 02 1094446 Embargo Oct. 15th 5.30 pm Paris TimeOpmerkelijke showcar

Het Franse merk toonde vandaag voor het eerst haar nieuwste showcar, de Megane eVision. Die blikt vooruit op een nieuwe generatie elektrische voertuigen op basis van een volledig nieuw door Renault-Nissan-Mitsubishi ontwikkeld moduleerbaar platform, CMF-EV, dat bestemd is voor de volgende generatie elektrische auto’s van de alliantie. Hij vormt de eerste stap in een emotionele (design), vernieuwende (interieur) en technologische (elektromotor) evolutie. De constructeur bouwt met de eVision voort op de troeven van de Megane, maar voegt er ook belangrijke nieuwe voordelen aan toe zoals een verleidelijk design, een voor deze lengte (4,21 m) ongeziene interieurruimte en alle voordelen van een elektrische aandrijving.

RENAULT MEGANE eVISION 01 1094458 Embargo Oct. 15th 5.30 pm Paris Time

De Mégane eVision weet de mogelijkheden van dit nieuwe platform van de Alliantie optimaal te benutten. Zo beschikt hij over een van de dunste batterijen op de markt die deel uitmaakt van de structuur van de wagen en over een nieuwe, ultracompacte aandrijflijn die de interieurruimte ten goede komt. De batterij is 60 kWh groot en kan aan een DC-laadpaal met snelheden tot 130 kW worden opgeladen. De elektromotor van de showcar levert 217 pk en de aandrijving gebeurt op de voorwielen. 

Volgens Renault zal het resultaat van deze studie snel realiteit worden, want de productieversie van deze showcar zal al in 2021 worden voorgesteld. Het seriemodel dat van de Megane eVision zal worden afgeleid wordt enkel verkrijgbaar met een elektromotor. Het is de eerste telg van een nieuwe familie elektrische Renault-modellen. Met de nieuwste technologieën en innovaties op het gebied van batterijen en laadsystemen zou dit toekomstige gamma een steeds groter publiek moeten verleiden nu het ecologische bewustzijn toeneemt. 

Deze nieuwe modelgeneratie zal ook maximaal profiteren van geavanceerde geconnecteerde diensten. Zo zal hij bijdragen aan de ontwikkeling van ‘smart charging’ (of intelligent laden) om het elektriciteitsnet in evenwicht te brengen en gebruikers te helpen besparen. Dankzij de connectiviteit van de wagen kan de batterij op het juiste moment worden opgeladen, wat overbelasting van het elektriciteitsnet voorkomt en het gebruik van hernieuwbare energie stimuleert. Een andere technologie die nog in ontwikkeling is, is V2G (Vehicule-to-grid), waarmee elke geparkeerde auto die verbonden is met een laadpaal elektriciteit uit zijn batterij kan exporteren naar het elektriciteitsnet.

Renault Gamme Hybride 04 Renault E TECH Range 03bis Embargo Oct. 15th 5.30 pm Paris Time

Nieuwe Renault-hybrides

Renault breidt zijn hybridegamma uit met drie nieuwe modellen die de Clio E-Tech Hybrid en de Captur en de Megane Grandtour E-Tech Plug-in Hybrid komen aanvullen. Daarnaast worden ook de Arkana en Captur voorzien van een microhybridisatie op 12 volt.

Arkana E-Tech Hybrid

De binnenkort verwachte Arkana, de eerste coupé-SUV van Renault, komt als E-Tech Hybrid met 140 pk op de markt. Het gaat om een zelfopladende hybride die beschikt over een batterij van 1,2 kWh en een systeemvermogen van 140 pk. Daarnaast wordt ook een micro-hybrideversie op 12 volt gelanceerd op de 1.3 Tce 140-uitvoering van de nieuwe coupé-SUV.

Captur E-Tech Hybrid en micro-hybride vullen plug-in-versie aan

De Captur deed al een beroep op Renaults E-Tech Plug-in Hybridtechnologie die twee elektromotoren, gevoed door een grote baterij, een versnellingsbak met dubbele koppeling en een benzinemotor combineert. Zo kan de bestuurder tot 65 kilometer puur elektrisch rijden en zonder lokale uitstoot snelheden halen tot 135 km/h. 

Nu wordt de Captur ook verkrijgbaar als E-Tech Hybrid, een klassieke hybride die dankzij een batterij van 1,2 kWh en een gecombineerd vermogen van 140 pk extra zuinigheid biedt in combinatie met degelijke prestaties, zonder de noodzaak om de batterij aan het stroomnet op te laden. 

Ook de 1.3 Tce-benzinemotor krijgt een upgrade door de toevoeging van een micro-hybride-oplossing op 12 volt. Zo zal Renault alleen al op de Captur drie verschillende hybride versies aanbieden.

Captur R.S. Line

Voor wie van een sportieve look houdt wordt de Captur ook verkrijgbaar in R.S. Line-uitvoering, met specifieke emblemen, hertekende bumpers voor- en achteraan, een F1-spatbord en exclusieve lichtmetalen velgen. Binnenin krijgt hij een zwarte interieurhemel, een specifieke zetelbekleding, een stuur met rode stiknaden, sierelementen in koolstoflook en aluminium pedalen. Ongeacht de gekozen motor ziet de Captur er zo een pak sportiever uit.

Megane Berline E-Tech Plug-in Hybrid

Eveneens nieuw is dat de berlineversie van de Megane, naast de Grandtour, ook als plug-in hybride verkrijgbaar wordt. Hij combineert zijn benzinemotor met een elektromotor en een batterij van 9,8 kWh om 160 pk en een gemengd elektrisch rijbereik van 50 kilometer te bieden en zelfs 65 kilometer in stadsverkeer.

Zowel de Arkana E-Tech Hybrid, de Captur E-Tech Hybrid als de Megane Berline E-Tech Plug-in Hybrid zullen vanaf het eerste semester van volgend jaar te koop zijn in ons land.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy