woensdag, 25 november 2020

EVBox Mobility Monitor peilt naar houding bestuurders tegenover elektrisch rijden

Geschreven door  Stijn Blanckaert
EVBox Mobility Monitor peilt naar houding bestuurders tegenover elektrisch rijden © EVBox
Een derde van de Belgen vindt dat laden te veel tijd kost en bijna de helft maakt zich zorgen over de beschikbaarheid van laadpalen langs de weg. Dit zijn twee van de drie grootste obstakels die men ervan weerhoudt om elektrisch te gaan rijden. Meer snelladers, voornamelijk langs snelwegen, bij openbare parkeergelegenheden en winkelcentra trekt ruim de helft van de toekomstige elektrische bestuurders over de streep.


EVBox organiseert jaarlijks een uitgebreid marktonderzoek naar de adoptie van elektrische auto’s en de eventuele barrières ervan. Marktonderzoeksbureau Ipsos ondervroeg in opdracht van EVBox in totaal 3.600 respondenten uit zes Europese landen (Nederland, Duitsland, Frankrijk, België, Noorwegen en het VK). Dit zijn de resultaten van hun bevraging…

1 op 3 Belgen vreest geen laadpaal te vinden op zijn route

In België zijn bestuurders van een elektrische auto nog steeds bezorgd over de beschikbaarheid van laadpalen langs de weg. In het algemeen denkt 36 procent van de Belgen geen laadpaal te vinden waar en wanneer ze die nodig hebben. 23 procent denkt van wel. Het plaatsen van meer snelladers langs de weg kan deze barrière wegnemen. Dat toekomstige elektrische bestuurders (die in de enquête aangaven zeker of hoogstwaarschijnlijk een elektrische auto te kopen wanneer ze hun huidige auto vervangen) bereid zijn meer te betalen als ze hun auto sneller kunnen opladen, onderstreept die urgentie nog. 

Wie al elektrisch rijdt heeft vertrouwen in de laadinfrastructuur

De vooralsnog beperkte laadmogelijkheden langs de weg en het tijdverlies bij het opladen zijn twee van drie voornaamste obstakels voor Europeanen om elektrisch te rijden. In Europa zijn er nu bijna 250.000 publieke laadpunten, een verviervoudiging van het aantal laadpunten in 2015. Wie vandaag met een elektrische auto rijdt blijkt hiervan beter op de hoogte zijn, aangezien die bestuurders een stuk positiever zijn over de beschikbaarheid van laadpunten (49 procent) dan de algemene bevolking (25 procent). In Duitsland is 60 procent van de bestuurders van een elektrische auto positief, in Nederland 52 procent. In België bengelt op dit vlak achteraan (40 procent). 
VVEV Drivers pay more for fast charging 2 press release

4 op 10 Belgen die elektrisch willen rijden bereid meer te betalen voor snelladen

Veel Belgische elektrische bestuurders (56 procent) zijn bekend met de verschillen tussen regulier laden en snelladen:

- Met een thuislaadpaal kan 1 uur opladen een extra actieradius van maximaal 60 km opleveren

- Met snelladers kun je 250 km binnen 30 minuten laden

- Ultrasnelladers (tot 350kW) laden zelfs 400 km in 15 minuten

40 procent van de huidige en toekomstige elektrische bestuurders die overwegen (opnieuw) een elektrische auto te kopen, gaf aan dat ze bereid zijn meer te betalen als ze hun auto sneller kunnen laden. 26 procent geeft aan hier niet meer voor te willen betalen.

Waar worden snelladers gebruikt en welke functies waarderen bestuurders? 

De meeste Europeanen maken (nog) geen regelmatig gebruik van snelladers. Slechts 21 procent gebruikt meer dan 5 keer per maand een snellader. De meeste laadbeurten gebeuren thuis (73 procent) of op het werk (40 procent). Daarnaast worden snelladers meestal tijdens verdere reizen en minder bij het dagelijkse woon-werkverkeer gebruikt. Snelladen gebeurt het vaakst tijdens tussenstops en bij tankstations langs de snelweg (55 procent), winkelcentra (48 procent) en openbare parkeergelegenheden in steden (47 procent).

De huidige Europese elektrische bestuurder verwacht dat snelladers alle benodigde functionaliteiten hebben om een laadervaring zo eenvoudig mogelijk te maken. Zo waardeerde een vierde van hen (25 procent) een goed kabelsysteem. De drie meest gewenste functies zijn: statusindicatoren (40 procent) waarop je van een afstand kunt zien wat de laadstatus of beschikbaarheid van het laadstation is, touchscreens (34 procent) en begeleidende verlichting (28 procent).
111Fast Charging locations 2 press releaseJoke van der Eerden, Directeur EVBox Benelux, besluit dat “Ons onderzoek laat zien dat de bestuurders van elektrische auto’s graag meer snelladers zien bij winkels, supermarkten, tankstations en in steden” en vervolgt dat het “Om de groei van de markt de komende tien jaar bij te kunnen benen noodzakelijk is dat het Europese beleid de installatie van snelladers op zulke locaties stimuleert.” Ze besluit dat “het uitbreiden van het elektriciteitsnet en de kosten die daarbij komen kijken de volgende uitdaging is.” 

Daarvoor is het wenselijk dat de regelgeving in Europa op één lijn zit om snelladers op een efficiënte en intelligente manier te kunnen installeren.

Intussen liet Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters weten dat ze € 30 miljoen uittrekt voor 30.000 extra laadequivalenten voor publieke laadinfrastructuur tegen 2025.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy