dinsdag, 19 januari 2021

De Renault Clio Rally4: een geboren winnaar

De Renault Clio Rally4: een geboren winnaar © Renault
Een jaar nadat de Clio Rally5 voor het eerst in een wedstrijd te bewonderen viel, stellen de klanten-sportafdelingen van Viry-Châtillon en Dieppe nu de Clio Rally4 voor. Een bolide die zonder compromis werd ontworpen, om zo de krachtigste tweewielaangedreven auto van zijn categorie te worden. Het nieuwe model wordt in het kader van de Rally van Monte Carlo (21-24 januari) aan het grote publiek voorgesteld.


Na de successen van de in 2019 voorgestelde Cup-, RX- en Rally5-versies gaat de klanten-sportafdeling volop verder met de ontwikkeling van sportieve versies van de vijfde generatie van de Renault Clio.

Tot in het detail

De Clio Rally5 wil in de eerste plaats een voor iedereen toegankelijke racebolide zijn. De Clio Rally4 gaat dan weer voor de absolute top in de categorie van de tweewielaangedreven wagens.

Het technische reglement van beide categorieën is uiterst strikt. De Clio Rally5 en Clio Rally4 delen dan ook enkele eigenschappen: hetzelfde chassis (gebaseerd op de Clio R.S. Line), dezelfde uiterst moderne veiligheidselementen (zoals de Sabelt kuipzetels) en dezelfde brandstoftank, pedalbox, stuurkolom en motorsteun.

Ondanks die gelijkenissen zijn beide auto's toch danig verschillend. De teams in Viry- Châtillon en Dieppe hebben immers alles uit de kast gehaald en het reglement tot in de details uitgevlooid om van de Clio Rally4 een succesvolle bolide te maken.

Onder de motorkap schuilt een krachtbron die met één belangrijk doel werd ontwikkeld: prestaties. De TCe viercilinder zestienklepper van 1330 cm3 werd grondig onder handen genomen. Zo werd er een nieuwe turbo ontwikkeld, naast nieuwe zuigers en nieuwe drijfstangen. Het motorblok, nog steeds aan een SADEV-versnellingsbak gekoppeld, zag ook zijn koppel verbeterd. Het vermogen werd opgedreven naar 215 pk, en tegelijk werd er ook al geanticipeerd op de restrictor die binnen afzienbare tijd in het technische reglement van de FIA Rally4-categorie zal worden opgenomen.

Ook andere mechanische onderdelen werden aangepakt, wat een optimale combinatie van prestaties en betrouwbaarheid oplevert. Zo beschikt de Clio Rally4 niet alleen over PFC Brakes competitieremmen, maar ook over hoogtechnologische en regelbare schokdempers van BOS Suspension.

Uitvoerig getest

Na de eerste lockdown werd een intens testprogramma afgewerkt, waarbij door ervaren rijders als Stéphane Sarrazin, Bryan Bouffier, Jean-Sebastien Vigion en Manu Guigou meer dan 5.000 kilometer werd afgelegd.

Al heel snel loste de Clio Rally4 alle verwachtingen in. De ontwikkelingsrijders waren in de wolken over de prestaties en de betrouwbaarheid van de wagen. Ze prezen vooral de kwaliteiten van het chassis en de motor, het hoge veiligheidsniveau van de auto en de opmerkelijke efficiëntie van de Clio Rally4.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy