woensdag, 17 februari 2021

McLaren Artura is plug-in hybride supercar

Geschreven door  Stijn Blanckaert
McLaren Artura is plug-in hybride supercar © Mclaren
Met de Artura onthult McLaren zijn allereerste in serie geproduceerde High-Performance Hybrid (HPH) supercar. Die onderscheidt zich door zijn opmerkelijk lage gewicht van minder dan 1,5 ton, wat voor een plug-in hybride buitengewoon is.


12903 McLarenArturaLightweight

De Artura is het eerste model dat werd gebouwd op de gloednieuwe McLaren Carbon Lightweight Architecture (MCLA) die geoptimaliseerd is voor hybride-aandrijflijnen. Daarmee wil het merk het grootste nadeel van (gedeeltelijke) batterij-aandrijving, het gewicht van de accu’s, compenseren. Het totale gewicht van de hybride componenten bedraagt slechts 130 kg (inclusief een accupakket van 88 kg en een E-motor van 15,4 kg), wat resulteert in een DIN-leeggewicht van 1.498 kg, wat ongeveer overeenkomt met vergelijkbare supercars die geen hybride aandrijflijn hebben. Een opmerkelijke prestatie.
12943 McLarenArturaHigh PerformanceHybridall newV6EngineV6, elektromotor en elektronisch differentieel

De nieuwe McLaren wordt aangedreven door een in de lengte achterin ingeplante volledig nieuwe 3,0-liter V6-benzinemotor met dubbele turbo, een e-motor en een accupakket, goed voor een gecombineerd vermogen van 680 pk en 720 Nm.

Daarvan wordt 585 pk (bijna 200 pk per liter) en 585 Nm geproduceerd door de V6, terwijl de 95 pk krachtige elektrische motor een onmiddellijk koppel van maximaal 225 Nm levert. 

De overbrenging naar de achterwielen gebeurt door een nieuwe lichtgewicht-achttrapstransmissie met dubbele koppeling met McLaren’s eerste elektronische differentieel. Dat differentieel is lichter, beter controleerbaar en kleiner dan een mechanisch sperdifferentieel (het past in de transmissie) en vergrendelt en ontgrendelt de achterwielen onafhankelijk van elkaar om de tractie in bochten te verbeteren.

Er is ook geen achteruitversnelling - de elektromotor draait bij achteruitrijden gewoon letterlijk in de tegenovergestelde richting. Dat is een technologie waar McLaren een patent op heeft genomen.
12908 McLarenArturaPrestaties die indruk maken

De nieuwe McLaren supercar accelereert van 0-100 km/h in 3,0 seconden, van 0-200 km/h in 8,3 seconden en van 0-300 km/h in 21,5 seconden. De topsnelheid is begrensd op 330 km/h. Snel, zei u?

Gelukkig zijn met dergelijke acceleraties ook de remprestaties uitzonderlijk, dankzij het feit dat de Artura is uitgerust met koolstofkeramische remmen en lichtgewicht aluminium remklauwen uit dezelfde familie als de systemen die in McLaren's nieuwste LT-modellen zitten
12889 McLarenArturaTegelijk is de Artura is de meest brandstofefficiënte McLaren ooit geproduceerd (129 g/km CO2 gecombineerd WLTP). Met zijn 7,4kWh grote lithium-ionbatterij zou 30km elektrisch bereik mogelijk zijn.

Cyberbanden

De dynamische precisie wordt nog versterkt door P-Zero-banden van Pirelli met “Cyber Tyre”-technologie (19 duim vooraan, 20 duim achteraan). Pirelli Cyber Tyre bestaat uit hardware en software die in de elektronische systemen van de Artura zijn geïntegreerd en een elektronische 'chip' in elke band bevatten. De Pirelli Cyber Tyre genereert realtimegegevens en stuurt die door naar de stabiliteitscontrolesystemen van de auto om de bandenprestaties te optimaliseren.

quanto costa?

De gelukkige koper krijgt van McLaren vijf jaar garantie op de auto, zes jaar op de accu en 10 jaar op de carrosserie. De Artura is nu te bestellen met Britse prijzen vanaf £ 185.500 wat ongeveer overeenkomt met € 212.730 voor de standaardspecificatie.

Er zijn nog drie kernspecificaties: Performance, dat een sportieve, functionele esthetiek heeft; TechLux, waar de nadruk ligt op de technische luxe die de naam suggereert; en Vision, dat een meer avant-gardistische en avontuurlijke look en feel vertoont.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy