dinsdag, 02 maart 2021

Nog een nieuwe Hyundai! Hier is de Bayon…

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Nog een nieuwe Hyundai! Hier is de Bayon… © Hyundai
Minder dan een week na de wereldpremière van de elektrische Ioniq 5 pakt Hyundai opnieuw uit met een extra model. In dit geval gaat het om de Bayon, een nieuwe B-segment SUV die specifiek voor Europa ontworpen is en onder de Kona wordt gepositioneerd.


05 Hyundai Bayon Studio Muenchen Nov VP 38De gloednieuwe Bayon wordt het meest compacte lid van de groeiende SUV-familie van Hyundai. Met dit model erbij stelde Hyundai in amper twaalf maanden al 7 nieuwe of vernieuwde modellen voor, of 20 wanneer alle koetswerktypes en aandrijvingsvarianten meegeteld worden. Hij staat op het chassis van de i20 en wordt gepositioneerd onder de iets grotere Kona.

De naam Bayon is geïnspireerd door Bayonne, de hoofdstad van Frans Baskenland, en moet benadrukken dat deze Hyundai specifiek voor Europa ontwikkeld is. En ja, het is een Franse stad, maar Hyundai stelt wel dat de naam op z’n Engels zou moeten uitgesproken worden. Dus niet “Bayonne”, maar eerder “Baaion”. Rare jongens, die Koreanen…

Looks

Designmatig heeft de Bayon een brede grille vooraan die opent naar de onderkant om hem een stoerdere look te geven. De specifieke koplampen in drie delen zorgen in combinatie met de luchtinlaten voor een eigen identiteit. Het SUV-karakter wordt nog versterkt door de horizontale band voor de luchtinlaat, de dagrijlichten en een laaggeplaatste bodembescherming.

Aan de zijkant heeft de Bayon een wigvormige look die uitmondt in een pijlvormige C-stijl. De wielkasten zijn uitgesproken en maken plaats voor wielen van 15, 16 of 17 duim.

Achteraan staan de pijlvormige lichten ver naar uitersten van de achtersteven en worden ze door een smalle horizontale lijn verbonden om de Bayon er breder te laten uitzien dan hij is.07 Hyundai Bayon Studio Muenchen Nov interior 02Het interieur kreeg LED ambient lighting technologie en een breed gamma aan connectiviteitsvoorzieningen, waaronder een 10,25 duim groot digitaal instrumentencluster en een 10,25 duim groot Audio-Video-Navigation-scherm of een 8 duim groot “Display Audio”-scherm. Dat laatste is verkrijgbaar met draadloze Apple CarPlay en Android Auto.

Voorin zijn twee USB-poorten voorzien, achteraan is er één exemplaar. Ook een draadloos laadoppervlak is voorzien, net als een hifisysteem van Bose.

Ruim

Als B-segmenter is dit geen enorme auto, met een lengte van 4.180 mm, een breedte van 1.775 mm en een hoogte van 1.490 mm, maar met de wielbasis van 2.580 mm zou er volgens Hyundai wel veel beenruimte zijn. 

09 Hyundai Bayon Studio Muenchen Nov Trunk 02De koffer kan een meer dan correcte 411 liter bevatten en heeft bovenaan een intelligente kofferafdekking die langsheen de achterkant van de achterzetels kan geschoven worden om de bagage aan het zicht te onttrekken.

Orgie van afkortingen

Op het vlak van veiligheidsvoorzieningen pronkt de Bayon met een afkortingenlijst waar een kat zijn jongen niet meer in vindt. Onder de naam Hyundai SmartSense zijn volgende voorzieningen standaard of als optie verkrijgbaar:

Lane Keeping Assist (LKA), Lane Following Assist (LFA), Navigation-based Smart Cruise Control (NSCC), Intelligent Speed Limit Assist (ISLA), High Beam Assist (HBA), Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) met Junction Turning, Driver Attention Warning (DAW),

Leading Vehicle Departure Alert (LVDA), Rear Occupant Alert (ROA), Blind-Spot Collision Warning (BCW), Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA), Parking Collision-Avoidance Assist-Reverse (PCA-R), Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Warning (RCCW), Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA) en Parking Assist (PA).

Hebt u de moeite gedaan om al het voorgaande te lezen? Bravo! Omdat we niet alles kunnen behandelen pikken we er graag drie uit die interessant zijn. Zo is de Junction Turning-voorziening interessant. Dat systeem zorgt dat de auto kan remmen om een aanrijding met tegemoetkomend verkeer te vermijden tijdens het links afslaan op een kruispunt.

Ook het Navigation-based Smart Cruise Control (NSCC) is de moeite. Het systeem gebruikt data van het navigatiesysteem van de auto om de snelheid autonoom aan te passen tijdens het rijden op de snelweg of expreswegen. Of dat ook goed werkt zal natuurlijk afhangen van de kwaliteit van de navigatiedata.

Een andere nuttige voorziening is het Leading Vehicle Departure Alert (LDVA) dat de bestuurder waarschuwt wanneer zijn voorligger vooruitrijdt en hij niet snel genoeg reageert. Zo vermijd je geërgerd claxonneren door je achterliggers wanneer je in gedachten verzonken bent in een file.

Motoren

Enkel benzinemotoren voor de Bayon, en dat is niet verwonderlijk nu diesel overal verdrongen wordt. Het gaat om een éénliter driecilinder T-GDi met 48 volt en 100 pk en 172 Nm die kan gekoppeld worden aan de intelligent Manual Transmission met zes versnellingen (6iMT) of een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling (7DCT). Diezelfde motor is ook verkrijgbaar zonder 48 voltsysteem en kan dan gekoppeld worden aan een klassieke manuele zesbak of de 7DCT. Met de manuele versnellingsbakken haalt de Bayon met die motor 183 km/h, met de automaat is dat 3 km/h minder. Optrekken van 0 naar 100 km/h kan in 10,7 seconden met de handbak, 11,7 met de automaat.

De instapmotor is een viercilinder 1.2 Mpi met 84 pk en 117 Nm en een handgeschakelde vijfbak. Die haalt 165 km/h als top en heeft 13,5 seconden nodig voor de standaardsprint.

De op de T-Gdi verkrijgbare intelligent Manual Transmission is een versnellingsbak die de motor van de transmissie ontkoppelt wanneer de bestuurder het gaspedaal lost. Dat zorgt ervoor dat de auto in vrijloop gaat, waardoor er minder uitstoot is en een lager brandstofverbruik. In combinatie met de 48-volt mild hybridtechnologie moet dat de motor zuiniger maken. Hyundai geeft voor de 48-volt-versie met met 6iMT-versnellingsbak WLTP-uitstootwaarden van 118 tot 130 op, terwijl dat voor de klassieke zesbak en de versie zonder 48V 122 tot 134 g is. Er is dus wel een verschil te merken.

Leuk detail is ook dat de Bayon door Hyundai werd uitgerust met Rev Matching, wat meestal enkel op performancemodellen gebeurt. Daarmee wordt de motor met de uitgaande as gesynchroniseerd voor zachter of sportiever terugschakelen. De Rev Matching-technologie is in alle rijmodi beschikbaar op de 1.0 T-GDi met 7DCT en in Sport Mode op de 1.0 T-Gdi 48V 6iMT.

De eerste auto’s worden bij de dealers verwacht in mei. Eerstdaags maakt Hyundai ook de prijzen van de Bayon bekend.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy