maandag, 10 mei 2021

Mercedes EQT Concept: baby-EQV op Renault Kangoo-basis

Geschreven door  Dieter Quartier
Mercedes EQT Concept: baby-EQV op Renault Kangoo-basis © Daimler AG
Volgend jaar mogen we bij Mercedes de nieuwe T-Klasse verwachten: een compacte monovolume die zijn technische basis deelt met de toekomstige Citan en dus de onlangs gelanceerde Renault Kangoo. Er komt ook een elektrovariant van, de EQT, en die heeft de Ster vandaag voorgesteld.

21C0248 009Voor zijn compacte bestelwagen ging Mercedes-Benz tien jaar geleden een samenwerking aan met Renault. In plaats van zelf van een blanco blad te beginnen besloten de Duitsers om Renault te vragen een sterrensnuit op de Kangoo te plakken en wat andere materialen te gebruiken – et voilà: de Citan was klaar.

Helaas voor Mercedes-Benz draaide dat niet zo gunstig uit. Ze konden dan wel snel – en goedkoop – meespelen in het groeiende segment van de compacte bestelbusjes, maar sommige klanten pikten het niet dat je voor een Citan fors meer moest betalen dan voor een Kangoo, die technisch identiek is.  21C0277 001Lessons learned bij Mercedes: de nieuwe Citan, die na de zomer wordt voorgesteld, is nog steeds gebaseerd op de Kangoo, maar zal toch uitpakken met heel wat meer Mercedes-karakter en – troeven dan zijn voorganger. Daarnaast komt er ook een personenwagenversie van de Citan, die T-Klasse gaat heten en zich richt tot grote gezinnen (hij kan zeven personen vervoeren) of sportievelingen die ruimte nodig hebben om hun materiaal te vervoeren – kitesurfers, bijvoorbeeld.
21C0248 004EQT: elektrische ludospace

Vandaag onthulde Daimler de conceptcar van de elektrische variant van die T-Klasse: de EQT, die onder de EQV past in het EQ-gamma. Specificaties zijn er nog niet – het zou kunnen dat Mercedes-Benz de elektrische aandrijfgroep van de nieuwe Kangoo Z.E. overneemt, maar het valt evenmin uit te sluiten dat ze de organen van de EQA zullen transponeren. 

Wat we al weten, is dat er twee schuifdeuren en een grote naar boven scharnierende kofferklep zullen zijn en dat de afwerking op een hoger niveau zal staan dan bij de huidige Citan (moeilijk is dat niet…). In de cockpit vinden we uiteraard het MBUX-systeem met ‘Hey Mercedes’-spraakbediening.  Mercedes belooft heel wat praktisch gebruiksgemak en binnenruimte. In het marketingfilmpje zie je ook dat er een elektrisch skateboard wordt opgeladen in de koffer. Dat zou kunnen betekenen dat de EQT een volwaardig stopcontact krijgt voor elektrische apparaten.  

De boxy vormen doen enigszins aan de VW Caddy met lange wielbasis denken, maar de snuit van de EQT maakt zijn verwantschap met de EQ-familie meteen duidelijk. Voor meer informatie is het wachten tot het einde van het jaar. Wie niet zo lang kan wachten en nu al elektrisch wil rijden in de ludospace-categorie, kan terecht bij de Opel Combo-e Life. Binnenkort komen daar nog de Peugeot e-Rifter en Citroën e-Berlingo bij.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy