vrijdag, 21 mei 2021

83 kilometer op één batterijlading met Ford Kuga PHEV: Autonieuws doet het

Geschreven door  Stijn Blanckaert
83 kilometer op één batterijlading met Ford Kuga PHEV: Autonieuws doet het © Ford
Om te bewijzen dat hun plug-in hybride Kuga méér elektrische kilometers kan afleggen op één batterijlading dan de constructeur zelf aangeeft, nodigde Ford vier autojournalisten uit voor een ecorun. Uw dienaar nam deel namens Autonieuws.be en haalde het hoogste aantal elektrische kilometers.

De nieuwe generatie Ford Kuga, die in 2020 werd gelanceerd, heeft in zijn plug-in hybride versie een officieel elektrisch WLTP-rijbereik van 56 kilometer. Ford Belux geloofde echter dat dat nog beter kon en ontwikkelde daarom een test over het aantal kilometers afgelegd op elektrische energie, waar vier autojournalisten aan deelnamen. 

Naast een eco-run, waarbij de nadruk lag op de zuiver elektrische actieradius, werd besloten de mogelijkheden van de plug-in hybride motor te onderzoeken en het aantal kilometers te bepalen dat met de Kuga Plug-in Hybrid kan worden afgelegd op basis van de elektrische energie die is opgeslagen in de batterij, maar ook op basis van de energie die wordt gerecupereerd tijdens het remmen, het afremmen en het uitrollen. 

Methodologie

De vier journalisten reden beurtelings met dezelfde Ford Kuga PHEV in dezelfde week, in vergelijkbare weersomstandigheden, met een geplande start rond 10 uur 's ochtends. De gecombineerde route, identiek voor alle deelnemers, was 100 kilometer lang, van Brussel naar Lokeren en terug, via het centrum van Dendermonde. 

Elke journalist werd begeleid door een vertegenwoordiger van Ford, die erop toezag dat de route werd gerespecteerd en dat de rijstijl was aangepast aan de verkeersregels. 

De massa van de Kuga PHEV werd systematisch gelijkgetrokken met behulp van gewichten, waarbij rekening werd gehouden met de gewichten van de journalist en de passagier. De bandenspanning was ook identiek. 

Elke journalist kreeg maximaal 2,5 uur de tijd om de 100 kilometer van de vooraf bepaalde route af te leggen en was vrij om de verschillende EV-rijmodi te gebruiken (Automatisch, EV nu, EV later). De "L-Modus", die de energieterugwinning tijdens het remmen verhoogt, mocht eveneens gebruikt worden. 

De journalist die tijdens het traject van 100 kilometer de meeste kilometers met de elektrische energie had afgelegd, zou tot winnaar worden uitgeroepen. 

De resultaten: 

DeelnemerElektrische kmDuurGemiddeldeVoornamelijke EV Modes
Journalist A77,82u0548 km/hEV later
Journalist B80,92u2840 km/hEV later + mode L
Autonieuws83,42u1843 km/hEV Auto + mode L intensief
Journalist D81,62u1345 km/hEV Auto, EV later, mode L regelmatig


Alle vier de journalisten overschreden ruim de officiële elektrische actieradius van 56 km (WLTP), waarbij de vier deelnemers gemiddeld 80,9 km van de gereden 100 km elektrisch aflegden. 

Volgens de waarnemingen van de Ford-vertegenwoordigers die de vier journalisten tijdens de challenge vergezelden, was het recept voor een optimaal resultaat als volgt: 
  • Soepel en anticiperend rijden, zachte acceleratie 
  • EV Later modus voor de eerste paar kilometer 
  • Automatische EV modus (Normal) waar mogelijk 
  • Intensief gebruik van L modus 
WhatsApp Image 2021 05 21 at 12.22.34 1Aangezien geen enkele van de deelnemers alle vier de criteria 100 % heeft toegepast, is het resultaat van 83,4 km nog voor verbetering vatbaar, stelt Ford.

Conclusie van de test

De Ford Kuga PHEV kan veel meer kilometers afleggen op elektrische energie alleen dan de officieel aangekondigde 56 kilometer (WLTP).

Uit deze resultaten blijkt ook dat het meest brandstofefficiënte resultaat wordt bereikt door het hybride systeem zijn eigen energievoorziening te laten beheren. 

Tenslotte toont het verschil van bijna zes kilometer, of ongeveer 15 % van de af te leggen afstand, tussen de minste en de beste resultaten eens te meer het belang aan van de menselijke factor in het verbruik van een voertuig.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy