vrijdag, 28 mei 2021

Jeep Wranger 4xe plug-inhybride: pro forma-PHEV

Geschreven door  Dieter Quartier
Jeep Wranger 4xe plug-inhybride: pro forma-PHEV © Jeep
Zelfs het archetype van de Amerikaanse terreinwagen ontspringt de elektrificatiedans niet. Hij koppelt de tweeliter-viercilinder op benzine van Alfa Romeo aan twee elektromotoren om 380 pk en 637 Nm te leveren. Helaas duikt hij niet onder de 50 g/km-drempel, zodat hij er fiscaal aan is voor de moeite.


De prestaties mogen niettemin gezien worden: deze bodybuilder sprint in 6,4 seconden van nul naar honderd. Hij kan overigens volledig elektrisch door de modder ploeteren, mocht je dat wensen. Het model behoudt zijn volledige terreincapaciteiten dankzij de geavanceerde transmissie met schijvenkoppeling. 
Jeep New1 Wrangler 4xe 7
De batterij van de Wrangler 4xe is 17 kWh groot, wat hem in staat moet stellen om 50 kilometer emissievrij te rijden… volgens de WLTP City-cyclus. Stellantis zegt niets over het gecombineerde WLTP-rijbereik in het persdossier, maar reken maar op maximaal 40 kilometer in de praktijk. 

Ook over de CO2-uitstoot zwijgt de constructeur – maar we hebben het even opgesnord. Hij is gehomologeerd op 79 g/km volgens de WLTP, wat hem in ons land alvast fiscaal onaantrekkelijk maakt voor ondernemingen. Hij wordt immers als fake hybride beschouwd en ziet daardoor zijn fiscale uitstoot gelijkgesteld worden met die van de tweeliter-benzineversie voor de berekening van de aftrekbaarheid en het Voordeel van Alle Aard. Dat betekent dus 252 g/km en bijgevolg een aftrek van maximaal 40 procent, terwijl je mag rekenen op zo’n € 10.000 per jaar aan VAA… Jeep New 1Wrangler 4xe 10Voor particulieren heeft deze status van fake hybride hoegenaamd geen belang. Voor hen is de 4xe inzake BIV en jaarlijkse verkeersbelasting interessanter dan de standaard-tweeliter. Prijzen beginnen bij € 68.300 inclusief btw. Dat is € 8.700 meer dan de 2.0-benzine – een supplement dat je over enkele jaren gespreid kunt terugverdienen als je maximaal elektrisch rijdt.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy