zaterdag, 12 juni 2021

Nieuwe Lexus NX: eindelijk als plug-inhybride – en wat voor een

Geschreven door  Dieter Quartier
Nieuwe Lexus NX: eindelijk als plug-inhybride – en wat voor een © Lexus
De tweede generatie van Lexus’ compacte SUV is ingrijpender gewijzigd dan hij doet uitschijnen. Met zijn indrukwekkende infotainment en veiligheidstechnologie springt hij van de staart naar de kop van het premiumpeloton. Ook is hij voortaan als PHEV verkrijgbaar, die qua elektrisch rijbereik en efficiëntie de bakens verzet.  

11 NX 450hDe NX heeft sinds zijn lancering in 2014 heel wat deuren geopend voor Lexus in Europa. Er werden 170.000 stuks van verkocht, waarvan twee derde in het westelijke gedeelte van het continent en een derde in Rusland. Toch is dat magertjes, zowel in vergelijking met de Noord-Amerikaanse verkoopresultaten (waar er twee keer zoveel NX’en aan de man werden gebracht) als met de verkoopcijfers van de Duitse, Britse en Zweedse premiumconcurrentie bij ons.

Een deel van de verklaring schuilt in het feit dat die concurrenten – de BMW X1/X2, Audi Q3, Mercedes -Benz GLA, Volvo XC40, Jaguar E-Pace en Range Rover Evoque – beschikbaar zijn met een dieselmotor en sinds enkele jaren ook als plug-inhybride. Vooral het gebrek aan zo’n PHEV-variant maakte het Lexus moeilijk om grotere volumes te draaien, het interessante “zelfopladende hybride”-verhaal ten spijt.

Vandaar dus de lancering van de NX450h+, de nieuwe plug-inversie die zijn technologische basis integraal overneemt van de Toyota RAV4 PHEV. 
9 NX 450hBest-in-class PHEV

Het thermische hart wordt dus gevormd door een flinke viercilinder van 2,5 liter, die wordt ondersteund door twee elektromotoren. Eentje daarvan zit op de achteras, zodat de 450h+ een ‘virtuele’ 4x4 is.

Het totale vermogen bedraagt 306 pk (225 kW), wat voldoende is om deze chique cross-over in zo’n zes seconden van nul naar honderd per uur te katapulteren. Minstens even relevant is de grootte van de lithium-ionbatterij: die heeft een bruto-inhoud van 18,1 kWh, wat vandaag best-in-class is. 

Dankzij deze flinke accu blijft de WLTP-CO2-uitstoot onder de 40 g/km, zodat deze NX fiscaal voor 100% aftrekbaar zal zijn voor ondernemers en zelfstandigen. Op elektrische kracht alleen kan hij 63 kilometer rijden en haalt hij snelheden tot 135 km/h. Ook daarmee geeft hij zijn concurrenten het nakijken. 

Niet onbelangrijk: de plug-inhybride aandrijflijn belooft ook een hoge mate van efficiëntie wanneer de aandrijfbatterij leeg is. Op dat vlak vallen de concurrenten vaak door de mand, omdat de aandrijving dan haast volledig terugvalt op de verbrandingsmotor. Bij Lexus wordt de PHEV echter een “zelfopladende hybride” die zo’n 20% efficiënter is dan de aandrijflijnen van concurrenten, dixit de constructeur. 

Over de laadsnelheid van de batterij werd nog niets vrijgegeven, maar de Toyota RAV4 is voorzien van een boordlader van 6.6 kW. Reken dus ook bij de NX450h+ op een dikke drie uur laden in het beste geval. Snelladen met gelijkstroom kan helaas niet.

Ook als gewone hybride

Over zelfopladende hybrides gesproken, er komt natuurlijk ook opnieuw een ‘gewone’ NX, die voortaan als 350h door het leven gaat en een evolutie is van de NX300h. Het systeemvermogen stijgt met 22% naar 242 pk, terwijl de acceleratie van 0-100 km/h met 15% verbetert tot 7,7 seconden. Tegelijk mikt Lexus op een 10% lagere CO2-uitstoot – die moet nog worden bevestigd.

Net als vroeger kun je kiezen tussen voorwielaandrijving en vierwielaandrijving. Ook hier gaat het om een bijkomende elektromotor op de achteras en niet om een mechanische verbinding tussen de voor- en de achterwielen. Ongeacht of je voor de FWD of de AWD gaat bedraagt het sleepvermogen 1.500 kg.

Nieuw platform

Op het eerste gezicht oogt de nieuwe NX niet spectaculair anders dan zijn voorganger. Toch staat hij op een gloednieuw platform, dat Global Architecture K (GA-K) heet. Dit zorgt voor een lager zwaartepunt (-20 mm), een grotere spoorbreedte voor en achter en een betere gewichtsbalans tussen voor- en achterwielen, wat het rijgedrag en de rijervaring ten goede moet komen. 

De nieuwe ophanging bestaat uit MacPherson-veerpoten vooraan en dubbele draagarmen achteraan. Van adaptieve dempers of luchtvering wordt geen gewag gemaakt. Los daarvan belooft Lexus een erg ‘engagerende’ rijervaring waarbij je de auto op natuurlijke wijze aanvoelt en beheerst. 

Dat belooft. We zijn in elk geval benieuwd naar de rijdynamiek van de NX en de manier waarop de transmissie op je impulsen reageert. Bij de NX300h zit er nogal wat vertraging op de lijn, te wijten aan het concept (planetaire tandwielen) enerzijds en de elektronische sturing anderzijds. Aangezien de NX450h+ over een dikke elektromotor beschikt (die instant reageert), belooft het wel snor te zitten.

Scherp vanvoor, zacht vanachter

Vooral aan de voorzijde en in profiel lijkt het design eerder een evolutie dan een revolutie. De snuit wordt nog steeds gedomineerd door een driedimensionele “spindle grill”, zeg maar een gestileerde zandloper met kleine top en grote basis. Die wordt geflankeerd door flinke luchthappers in de bumperhoeken en spitse koplampen die in de flanken doorlopen. 

In profiel wordt je aandacht getrokken door de gespierde heupen met daarin een vouw die doorloopt tot aan de bovenzijde van de achterlichten. De voorportieren zijn dan weer uitgehold om een leuk schaduweffect te creëren. De spits toelopende glaspartij doet denken aan die van een vierdeurscoupé.

Oogt de voorpartij nog steeds vrij ‘gebeiteld’ en scherp, de achterpartij komt veel zachter voor de dag dankzij de nieuwe L-vormige achterlichten met de kenmerkende Lexus blade-verlichting over de hele breedte van de auto. Het Lexus-embleem is vervangen door de naam Lexus op de achterklep.

Achter die klep, die in amper vier seconden elektrisch opent, gaat een kofferruimte schuil die bij de NX450h+ volgens Lexus niet kleiner is dan bij de NX350h. Het exacte volume, dat wilden ze tijdens de persconferentie nog niet kwijt, maar op de videobeelden lijkt het erop dat er geen records zullen sneuvelen.
LEX NXG MY22 0028Geconnecteerde cockpit

De videobeelden met bijhorende uitleg beloven een fantastische gebruikerservaring dankzij het zogenaamde Tazuna-concept van de cockpit. De naam is ontleend aan een Japans woord dat beschrijft hoe een ruiter zijn paard onder controle houdt met behulp van de teugels (tiens, was er ook geen andere Japanse constructeur die de link met paarden legt?).

Het concept is erop gericht de bestuurder een directe, intuïtieve controle over de auto te geven, volgens het principe "handen aan het stuur, ogen op de weg". Een voorbeeld van de intuïtieve bediening die centraal staat in het concept zijn de touch-tracer schakelaars op het stuurwiel, die kunnen worden aangepast om de gewenste functies van de bestuurder te bedienen. Wanneer de schakelaar wordt gebruikt, wordt de vorm ervan weergegeven op het head-up display, zodat de bestuurder niet naar het stuur hoeft te kijken om te zien welke functie hij wil bedienen.

Alle informatiebronnen - het centrale aanraakscherm, het multi-informatiescherm, de combimeter met één wijzerplaat, de centrale meters en (indien aanwezig) het head-updisplay – zijn gegroepeerd in één ruimte, zodat de inhoud ervan met minimale oog- en hoofdbewegingen kan worden gelezen. 

Het nieuwe platform introduceert slimme diensten, waaronder geavanceerde cloudnavigatie via de geïntegreerde simkaart. Het systeem biedt ook een nieuwe 'Hey Lexus'-assistent, die reageert op natuurlijke spraakcommando's. Bij de concurrentie laat zo’n spraakassistent vaak te wensen over. We zijn benieuwd naar de ervaring met de NX.

Veilige cocon

De nieuwe NX is het eerste model van Lexus dat is uitgerust met de derde generatie van het Lexus Safety System +, dat standaard wordt voorzien en een hele rist ongevalspreventie- en rijhulpsystemen omvat. 

Het Pre-Collision System kan voortaan ook motorfietsen en bepaalde vaste objecten herkennen, zoals bomen, muren en elektriciteitspalen. Het beschikt overigens over een nieuwe functie die het risico op aanrijdingen met tegemoetkomend verkeer of overstekende voetgangers bij het maken van een bocht op een kruispunt identificeert. 

De detectierespons is sneller en de mogelijkheid om een aanrijding te voorkomen is vergroot door de toevoeging van Emergency Steering Assist. Dankzij deze ontwikkelingen kan het Pre-Collision System 36% meer ongevallenscenario's herkennen en helpen voorkomen dan voorheen.

Ook de adaptieve cruisecontrol werd intelligenter en werkt samen met de verbeterde Lane Trace Assist, waarmee de auto een natuurlijkere lijn door de bochten volgt. De samenwerking van de ACC met de Road Sign Assist is ook uitgebreid en reageert nu op meer borden en commando's, waaronder waarschuwingsborden en stopborden. 

Het optionele Extended Safety Package biedt hulp bij het veranderen van rijstrook. Deze assistentie zorgt voor een versnelling of vertraging vanaf de vooraf ingestelde kruissnelheid wanneer de bestuurder aangeeft dat hij wil inhalen of een rijstrook wil opschuiven achter een trager voertuig. Het pakket voegt ook een waarschuwingssysteem voor dwarsverkeer vooraan.

Prijzen en specificaties volgen na de zomer. We houden je op de hoogte.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy