woensdag, 28 juli 2021

Tot 765 exemplaren beperkte McLaren 765LT Spider is erg snel

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Tot 765 exemplaren beperkte McLaren 765LT Spider is erg snel © McLaren
McLaren stelt met de 765LT Spider een exclusief dakloos model voor waarvan net als van de 765LT Coupé slechts 765 exemplaren gebouwd worden.



Large 13445 McLaren765LTSpiderHet voornaamste verschil tussen de coupé en deze Spider zit natuurlijk in de elektrisch bediende koolstofvezel hardtop uit één deel die in 11 seconden bij snelheden tot 50 km/h geopend of gesloten kan worden. Hij heeft ook een elektrisch bediende achterruit die het mogelijk maakt om nog meer te genieten van de soundtrack van het titanium uitlaatsysteem (dat met amper 10,9 kg maar liefst 40 procent lichter is dan een stalen exemplaar), zelfs met de hardtop op zijn plaats. 
Large 13447 McLaren765LTSpider2,8 seconden naar de honderd

De vier liter grote en van twee turbo’s voorziene V8 van McLaren levert 765 pk en 800 Nm en maakt een sprint van 0 naar 100 km/h in 2,8 seconden mogelijk. Ook optrekken tot 200 km/h moet niet meer dan 7,2 seconden duren. De 300 km/h-grens wordt bereikt na 19,3 seconden. Daarmee is de 765LT Spider de snelst accelererende McLaren LT Spider ooit. Hij is volgens het merk nog 15 procent sneller bij het accelereren dan de 720S. De topsnelheid bedraagt 330 km/h. De sequentiële versnellingsbak is een zeventrapsexemplaar.

Vederlicht

Het doorgedreven gebruik van lichtgewichtmaterialen en veel koolstofvezel levert bij de Spider een indrukwekkende power-to-weight-verhouding van 598 pk per ton op. Hij weegt in totaal amper 49 kilogram meer dan de coupé en zet in totaal 1.388 kg droog op de weegschaal, wat 80 kg minder is dan de 720S Spider.

Ook de tienspaaks gesmede lichtmetalen wielen dragen bij aan het lage gewicht. Ze wegen 22 kg minder dan klassieke velgen en worden geschoeid met speciaal voor deze McLaren ontwikkelde Pirelli P Zero Trofeo R-banden, terwijl het interieur voorzien is van koolstofvezel racestoelen (die 18 kg lichter zijn dan die van de 720S), een centrale tunnel van koolstofvezel, een vloer uit hetzelfde materiaal en Alcantarabekleding in de hele cabine.

Standaard is -opnieuw om gewicht te besparen- geen airco (-10 kg) noch een radio (-1,5 kg) voorzien, maar beide opties kunnen zonder meerkost gemonteerd worden indien de klant dat wenst. 

Er worden zoals gezegd slechts 765 exemplaren van de Spider gebouwd, voor een prijs vanaf £ 310.500 (€ 362.609) in het Verenigd Koninkrijk. De productie voor 2021 is trouwens al uitverkocht.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy