maandag, 02 augustus 2021

Slechte julimaand voor automarkt, BMW opnieuw aan kop

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Slechte julimaand voor automarkt, BMW opnieuw aan kop © BMW
Uit de maandelijkse statistieken die door Febiac werden vrijgegeven blijkt ook juli 2021 een zeer slechte maand geweest te zijn op het vlak van inschrijvingen van nieuwe auto’s. De voorbije maand werden in ons land slechts 27.596 nieuwe auto’s geregistreerd, wat een achteruitgang is van 38 procent ten opzichte van juli vorig jaar toen dat er nog 44.532 waren.



Het gecumuleerde aantal inschrijvingen voor 2021 komt na zeven maanden uit op 259.987 stuks. Dat is allesbehalve goed nieuws, want nog 0,44 procent minder dan het resultaat tot eind juli van het zwaar door de coronacrisis verstoorde 2020 (261.137). 

De reden voor de achteruitgang voor juli is volgens Febiac enerzijds het nijpende tekort aan halfgeleiders dat de leveringstermijnen serieus verlengt waardoor heel wat auto’s die normaal al ingeschreven hadden moeten worden dat nog steeds niet zijn, maar ook aan het feit dat juli dit jaar een werkdag minder telt dan vorig jaar. De grootste oorzaak van de achteruitgang is volgens Febiac echter de particuliere markt, die met niet minder dan 49 procent krimpt ten opzichte van vorig jaar, terwijl de inschrijvingen van auto’s van bedrijven met 26,7 procent een minder grote daling kenden.

Lichte bedrijfsvoertuigen

Ook op de markt van de lichte bedrijfsvoertuigen was juli 2021 een slechte maand als we de resultaten vergelijken met die van juli 2020. Met 4.077 ingeschreven nieuwe lichte vrachtvoertuigen ligt de score van dit jaar 39,9 procent onder die van vorig jaar, toen er 6.786 nieuwe bestelwagens een nummerplaat kregen. Gecumuleerd is het resultaat bij de lichte vrachtvoertuigen over de eerste zeven maanden van dit jaar wel positief, met een stijging van 12,4 procent tot 46.010 inschrijvingen (vorig jaar 40.922).

BMW doet het weer

BMW blijft verbazen en bekleedt in juli opnieuw de eerste plaats bij de inschrijvingen. Vorige maand wist het Duitse merk 2.827 nieuwe auto’s te registreren (marktaandeel in juli van 10,24%), wat weliswaar 24,37 procent minder is dan vorig jaar in juli (3.738) maar nog ruim voldoende voor de eerste plaats. Tweede staat deze maand dat andere Duitse premiummerk Audi, met 2.710 auto’s (marktaandeel van 9,82 procent). De top drie voor juli wordt vervolledigd door Volkswagen met 2.620 auto’s en een marktaandeel van 9,49 procent. Op Ferrari na (23 stuks in juli, of 7 meer dan vorig jaar) doet de hele top 40 (!) het in juli van dit jaar slechter dan vorig jaar (op merken als Cupra, Polestar en Lynk&Co, die vorig jaar nog maar aan het begin van hun aanwezigheid op onze markt stonden na).

De top 38 van juli 2021 (Bron: Febiac).
Schermafbeelding 2021 08 02 om 17.38.57Over het hele jaar 2021, tot en met juli, behoudt BMW (dat enkel in juni het klassement niet kon aanvoeren) natuurlijk de eerste plaats, met in totaal 26.685 ingeschreven stuks (marktaandeel van 10,26 procent), wat toch een knappe 5.502 auto’s meer is dan vorig jaar tot eind juli.

De tweede plaats in de cumul is voor Volkswagen, met 23.720 auto’s en een marktaandeel van 9,12 procent, wat echter 2.828 auto’s minder zijn dan vorig jaar. Op drie staat Peugeot, met 19.986 ingeschreven auto’s tot eind juli (7,69 procent marktaandeel), of 996 stuks meer is dan vorig jaar. De top vijf wordt vervolledigd door Audi (18.995 stuks en 7,31% marktaandeel, een winst van 3.426 stuks) en Mercedes, met 18.296 auto’s (7,04% marktaandeel, 962 stuks meer dan vorig jaar).

De top 38 over de eerste zeven maanden van 2021 (Bron: Febiac)
Schermafbeelding 2021 08 02 om 17.33.08

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy