vrijdag, 06 augustus 2021

Gepantserde Mercedes S-Klasse: met V12 en voor het eerst vierwielaandrijving

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Gepantserde Mercedes S-Klasse: met V12 en voor het eerst vierwielaandrijving © Daimler AG
Wanneer terroristen en andere criminelen het op je gemunt hebben, kan je bij Mercedes GUARD aankloppen voor een gepantserde limousine. De nieuwe S-Klasse is er nu ook met het hoogste niveau van bepantsering en is meteen ook de eerste gepantserde S-Klasse met vierwielaandrijving.


Koningen, sjeiks, presidenten, CEO’s van wereldbedrijven… zijn de klanten van Mercedes Guard. Wanneer die VIP’s opteren voor de nieuwe S 680 GUARD 4MATIC krijgen ze een gepantserde limo die voldoet aan het hoogste ballistische testniveau voor civiele voertuigen (beschermingsklasse VPAM VR10) met daarbovenop een zeer effectieve bescherming tegen explosieven, een V12 onder de motorkap en nu ook vier aangedreven wielen.

V12 en vierwielaandrijving

De S 680 GUARD 4MATIC is de eerste vierwielaangedreven GUARD-limousine. Hij wordt voortgestuwd door een aangepaste versie van de V12-biturbo van 5.980 cc (M279) met 612 pk (450 kW) en 830 Nm die ook de Maybach-S-Klasse aandrijft. Voor het eerst wordt in de S-Klasse vierwielaandrijving gecombineerd met de twaalfcilinder, waarbij de standaard koppelverdeling 31 procent vooraan en 69 procent achteraan bedraagt. Het systeem is aangepast aan het hogere gewicht van de GUARD-versie met onder andere sterkere zijassen. De topsnelheid is vanwege het hoge gewicht begrensd op 190 km/h.
21c0452 023Integrierte Schutzsystem

Het geïntegreerde beschermingssysteem (integrierte Schutzsystem iSS) heeft een zelfdragende, beschermende cel als kern. De (aluminium) plaatdelen aan de buitenkant dienen als designschil en zorgen voor een onopvallende uitstraling waaronder het pantser zich bevindt. Naast de bepantsering omvat het iSS ook de aanpassing van het onderstel, de motor en de transmissie om een ​​rijervaring te bieden die zo dicht mogelijk bij die van het seriemodel ligt, al valt dat laatste door het enorme gewicht van maar liefst 4,2 ton (wat dus een rijbewijs C vereist) ongetwijfeld met een korreltje zout te nemen. Door het parallelle ontwikkelingsproces met de seriemodellen zou de levensduur van de GUARD-voertuigen volgens Mercedes wel het serieniveau bereiken.

Naast de onzichtbare pantserelementen is de beglazing een essentieel onderdeel van het beschermingsconcept. Het materiaal en de dikte (10 cm) van de meerlagige ruiten voldoen aan de eisen van beschermingsklasse VR10. Aan de binnenzijde zijn de hydraulisch in plaats van elektrisch bediende -en dus ook wanneer er geen elektriciteit meer is te openen en te sluiten- ruiten voorzien van een polycarbonaat coating voor bescherming tegen glassplinters. Ze zijn zo geïntegreerd dat ze op het eerste gezicht niet opvallen.

Voor de ergste noodgevallen is de GUARD zelfs voorzien van een ingebouwde zuurstoftank en een brandblusser.

De nieuwe S-Klasse GUARD voldoet aan de eisen van de hoogste civiele beschermingsklasse VR10 volgens de richtlijn VPAM BRV, versie drie (Bullet Resistant Vehicles). In deze test moeten de carrosserie en de ruiten bestand zijn tegen vuur van een geweer met pantserdoorborende kogels. Voor de bescherming tegen aanvallen met explosieven wordt de nieuwste versie van de richtlijn VPAM ERV (Explosive Resistant Vehicles) nageleefd. De S 680 GUARD 4MATIC was het allereerste voertuig dat de meest recente tests voltooide en behaalde de hoogste score in alle drie de tests (dak, bodem en zijkanten) met drie van de drie sterren. 
21c0452 001Michelin PAX runflat-banden zijn standaard. Zelfs met beschadigde banden is het mogelijk om tot een afstand van 30 km uit de gevarenzone te komen. 
21c0407 013(Quasi) even ruim als het origineel

Het interieur profiteert mee van het uitgebreide iSS-concept, aangezien de afmetingen grotendeels overeenkomen met die van de lange S-Klasse. Ook qua comfort en uitrusting doet de als vier- of vijfzitter beschikbare GUARD niet onder voor de seriemodellen. Er zijn voor de S680 GUARD 4MATIC meer dan 80 individualiseringsmogelijkheden en bijna geen beperkingen op het gebied van sierdelen en kleurencombinaties, al zullen de meeste exemplaren wel met een traditioneel zwart koetswerk worden geleverd. Opties die in tegenspraak zijn met het beschermende doel, zoals een schuifdak, zijn niet leverbaar.

Lange traditie

De GUARD-modellen van Mercedes kunnen bogen op een lange traditie, want de constructeur uit Stuttgart begon al in 1928 met de bouw van aangepaste modellen met extra bescherming tegen kogels en explosieven. Het eerste model van het merk dat voldeed aan het hoogste beschermingsniveau voor civiele voertuigen met beschermingsklasse VR10 was de Mercedes-Maybach S 600 GUARD uit 2016. De nieuwe GUARD-versie wordt op de IAA van München voorgesteld begin volgende maand.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy