dinsdag, 24 augustus 2021

Brusselse kilometerheffing komt er niet meer in deze legislatuur

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Goed nieuws voor de talloze tegenstanders van de plannen, nu Brussels Minister-President Rudi Vervoort (PS) aan de Brusselse zender BX1 heeft gezegd dat het erg moeilijk zal worden om de kilometerheffing Smartmove voor 2024 ingevoerd te krijgen. Goed nieuws dus voor alle Vlaamse en Waalse automobilisten, en een dikke streep door de rekening van de Brusselse regering.


De SmartMove-plannen rond de invoering van een stadstol en een slimme kilometerheffing behoren tot de pijlers van het regeerakkoord van het Brusselse Gewest. De Brusselse regering kondigde de plannen in december vorig jaar aan en wilde de kilometerheffing al in 2022 invoeren. Bij monde van de regeringsleider moet de Brusselse coalitie van socialisten, Open-VLD en groenen nu toegeven dat dat onrealistisch is. 

De invoering van een dergelijke belasting kan er enkel komen wanneer er overleg is gebeurd met de andere regio’s, en die toonden zich op zijn zachtst gezegd niet enthousiast voor de plannen terwijl zelfs binnen de Brusselse bestuursploeg onenigheid bestaat. We schreven hier trouwens al verschillende keren over.

Terwijl in Vlaanderen ook al enkele keren ballonetjes zijn opgelaten over een kilometerheffing, zijn die telkens snel en vakkundig leeggelopen op een “gebrek aan draagvlak”. Datzelfde gebrek aan draagvlak bestaat ook in Wallonië, waar ook de PS en Ecolo tegen zijn, terwijl ook de oppositie in het Brusselse gewestparlement mordicus tegen de plannen was en er zoals gezegd zelfs binnen de regering van het gewest onenigheid was.

Ook Magnette was al duidelijk

Dat de plannen niet zo snel zouden kunnen worden uitgevoerd als initieel gewild door de Brusselse ministers Gatz (Open VLD) en Van den Brandt (Groen), werd al duidelijk na uitspraken van PS-voorzitter Paul Magnette, die in januari al liet weten dat de kilometerheffing er wat hem betreft niet meer zou komen in deze legislatuur, wat nu in een interview met BX1 bevestigd wordt door de Brusselse Minister-President zelf.

De Brusselse regering wacht nog op het verplichte advies van de Raad van State maar zelfs bij een positief advies is het nu wel duidelijk dat 2022 onmogelijk is voor de invoering van de kilometerheffing. Vervoort zegt in het gesprek met BX1 dat hij “zijn wil niet koste wat het kost wil opleggen aan de andere regio’s” en “dat het overleg alle tijd en kansen moet krijgen”.

Daarmee zit SmartMove dus in de koelkast tot na de volgende verkiezingen, want met de verkiezingen van 2024 in het achterhoofd zal geen enkele partij zijn kansen willen hypothekeren door het proberen doordrijven van een dergelijke controversiële maatregel.

Zo blijkt eens te meer dat er een groot verschil is tussen de aankondigingen die politici doen en de realiteit op het terrein. In dit geval gelukkig maar…

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy