donderdag, 21 oktober 2021

Toyota 7de en Mercedes-Benz 8ste meest waardevolle merknamen

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Toyota 7de en Mercedes-Benz 8ste meest waardevolle merknamen © Daimler AG
Mercedes-Benz prijkt na Toyota, dat zevende is, op de achtste plaats in de “Best Global Brands 2021”-lijst, en is daarmee het meest waardevolle luxe automerk, voor concurrent BMW, dat twaalfde staat. In totaal staan vijftien automerken in de top 100.


Toyota is het meest waardevolle automerk ter wereld, met een zevende plaats in de rangschikking, gevolgd door Mercedes-Benz, het enige Europese merk in de top tien van de ‘Best Global Brands 2021’. In het nieuwste overzicht dat is gepubliceerd door het Amerikaanse consultancybureau Interbrand staat het merk met de ster op de achtste plaats, een positie die Mercedes-Benz al sinds 2018 inneemt. Sinds 2020 is de merkwaarde van Mercedes-Benz met drie procent gestegen tot $ 50,866 miljard. Toyota zag zijn merkwaarde in het voorbije jaar dan weer met vijf procent stijgen tot $ 54,107 miljard.

Het meest waardevolle merk is Apple, gevolgd door Amazon, Microsoft en Google op plaatsen twee, drie en vier. Op de vijfde plaats vinden we met Samsung het eerste niet-Amerikaanse merk. Op plaats zes staat Coca-Cola. Na Toyota en Mercedes-Benz volgen dan McDonald’s op plaats negen en Disney op tien. Nike prijkt op elf, BMW staat als derde autoconstructeur in de top twintig op de twaalfde stek, Louis Vuitton op dertien, Tesla en Facebook op veertien en vijftien. Op zestien, zeventien en achttien staan IT-bedrijven Cisco, Intel en IBM. Instagram is negentiende, SAP vervolledigt de top twintig.

In de top honderd staan met Honda op 25, Hyundai op 35, Audi en VW op 46 en 47, Ford op 52, Porsche en Nissan op 58 en 59, Ferrari op 76, Kia op 86 en MINI en Land Rover op 96 en 98 nog elf andere automerken, waardoor de top honderd niet minder dan vijftien automerken bevat.
111Interbrand © Interbrand

Indicator van ‘s werelds meest waardevolle merken

Het Amerikaanse merkconsultancybureau Interbrand voert het ‘Best Global Brands’ onderzoek al sinds 1999 uit. De index bevat de top 100 van de meest waardevolle merken wereldwijd en wordt algemeen beschouwd als de concurrentie-benchmark. Het classificatiesysteem is gebaseerd op drie primaire criteria: ‘De financiële prestaties van de producten of diensten van het merk’, ‘De rol van het merk in het aankoopbeslissingsproces’ en ‘De kracht van het merk als het gaat om het veiligstellen van toekomstig rendement voor de onderneming’. De evaluatiemethode, die is gecertificeerd volgens ISO 10668, was de eerste die een algemeen aanvaarde norm voor de vergelijking van merken vaststelde en een objectieve classificatie op geldwaarde mogelijk maakte.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy