woensdag, 27 oktober 2021

Vernieuwde Range Rover: vertrouwd maar tegelijk anders

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Vernieuwde Range Rover: vertrouwd maar tegelijk anders © JLR
Land Rover vernieuwt zijn vlaggenschip, de “grote” Range Rover, een auto die blijvend tot de verbeelding spreekt als vervoermiddel van de rich & famous en al wie van opulente luxe, standing en ongeëvenaarde terreincapaciteiten houdt en er ook veel geld voor over heeft. De nieuweling krijgt in 2024 een zuiver elektrische variant en is vanaf begin volgend jaar ook verkrijgbaar als fiscaal erg aantrekkelijke “echte” plug-in hybride.

RR 22MY 07 Exterior 261021 006De Range Rover bestaat al vijftig jaar en ontpopte zich tot vaste, onverzettelijke top van het aanbod van Land Rover, met een trouw publiek dat alleen genoegen neemt met het beste qua comfort, afwerking, terreinprestaties en imago. Zo’n succesrecept vernieuwen is altijd een risico en Land Rover zorgde er dan ook voor dat de nieuwe uitgave qua looks erg herkenbaar blijft, al valt de nieuwe achterzijde met de tweedelige achterklep en de smalle led-achterlichten meteen erg op. Ondanks zijn grote volume heeft de Range Rover een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,30, wat weinig is voor een dergelijke luxe-SUV.

De nieuwe Range Rover biedt meer personaliseringsmogelijkheden dan ooit tevoren, met de keuze tussen vier, vijf of zeven plaatsen in een variant met een standaard- en een verlengde wielbasis en breidt het gamma aandrijvingen uit, met mild hybride en plug-in hybride motoren én met een elektrische variant die in 2024 op de markt komt. 
RR 22MY 30 Exterior 261021 150dpi 183Twee Plug-in Hybrides

De Range behoudt natuurlijk zijn klassieke verbrandingsmotoren met 48 volt-mild hybridtechnologie op diesel (D250, D300 en D350) of benzine (P400, P530), maar wordt vanaf 2022 ook verkrijgbaar met twee PHEV-aandrijvingen, de P440e en P510e, met minder dan 30 g/km aan CO2-uitstoot en een elektrisch rijbereik van 80 of 100 kilometer. 

Die plug-ins combineren de zescilinder-in-lijn Ingenium-benzinemotor met een stevige lithium-ionbatterij van 38,2 kWh (waarvan 31,8 bruikbaar) en een 105 kW sterke elektromotor in de transmissie voor zuiver elektrische snelheden tot 140 km/h. De krachtigste plug-in-variant, de P510e, accelereert zo in 5,6 seconden van 0 naar 100 km/h. Op meer informatie over die interessante PHEV-varianten is het nog even wachten, maar het zullen ongetwijfeld die twee versies zijn die bij CEO’s en goed in de slappe was zittende ondernemers het populairst zullen zijn, als ze professioneel aangeschaft worden, omdat ze deze keer niet als “fake plug-in hybride” gezien worden door de fiscus, door hun voldoende grote batterij en uitstoot onder de 50 gram.

De benzineversies met zescilinder heten P360 en P400. Het gaat om mild hybride drieliters met respectievelijk 360 pk en 500 Nm en 400 pk en 550 Nm. De P530 is een 4,4 liter grote V8 met twee turbo’s die 530 pk en 750 Nm levert. De dieselvarianten zijn drie liter grote mild hybride zescilinders met 249 pk en 600 Nm (D250), 300 pk en 650 Nm (D300) en 350 pk en 700 Nm (D350). 

Vanaf 2024 volgt bovendien een volledig elektrische variant, waarover nog geen details werden vrijgegeven.
RR 22MY 10 Exterior 261021 EXT 054De Range Rover staat op het nieuwe flexibele Modular Longitudinal Architecture (MLA-Flex)-platform van Land Rover waardoor elk model ook over vierwielbesturing beschikt voor meer stabiliteit bij hoge snelheden en een toegenomen wendbaarheid bij lage snelheden. De achteras kan tot zeven graden mee- of tegendraaien en geeft de grote Range Rover zo een draaicirkel van minder dan 11 meter. 

Het nieuwe model maakt ook gebruik van de nieuwste elektrische voertuigarchitectuur (EVA 2.0) van Land Rover met de mogelijkheid om de auto “over the air” te updaten met nieuwe software.   

Als SE, HSE, Autobiography, First Edition én SV

Ook op de nieuweling behoudt Land Rover de gekende SE, HSE en Autobiography-uitrustingsniveaus, terwijl in het eerste productiejaar ook een First Edition-variant verkrijgbaar zal zijn. Die is op de luxueuze Autobiography gebaseerd en zal als enige, naast vier kleuren die ook op andere versies verkrijgbaar zijn, ook in de exclusieve kleur Sunset Gold Satin te bestellen zijn. 
1RR 22MY 05 Interior 261021 151De met de hand gebouwde SV-uitvoering, die vanaf 2022 te koop is, is een exclusieve versie, door Special Vehicle Operations gebouwd, die verkrijgbaar met zowel korte als lange wielbasis, met exclusieve materialen en voorzieningen zoals de nieuwe designthema’s SV Serenity en SV Intrepid, en met de vierzitsconfiguratie SV Signature Suite.

Vier tot zeven passagiers

Met twee koetswerkversies, de Standard Wheelbase (SWB) en de extra lange Long Wheelbase (LWB) zal de Range Rover over vier, vijf of zeven zitplaatsen kunnen beschikken, waarbij ook twee volwassen inzittenden op de derde rij van de lange versie voldoende been- en hoofdruimte hebben, stelt Land Rover.

Bij het in- en uitstapen kunnen de passagiers gebruik maken van de elektrisch bekrachtigde deuren met geïntegreerde gevarendetectie en antiklembeveiliging en een soft close-functie die ook via het Pivi Pro-infotainmentscherm elektrisch bediend kunnen worden.

Active Noise Cancelling

Als topmodel van het gamma introduceert de Range Rover ook enkele nieuwe technologieën, zoals een preventieve Dynamic Response Pro-ophanging die de auto voorbereidt op komende bochten en luchtzuiveringstechnologie die helpt om geuren en virussen terug te dringen. De opvallendste nieuwigheid is de Noise Cancelling-functie van het Meridian-audiosysteem van 1.600 watt waarmee een van de stilste interieurs ooit gecreëerd wordt. Dat systeem controleert de trillingen van de wielen en de geluiden van de banden en de motor die in het interieur doordringen en genereert een annuleringssignaal dat via de 35 luidsprekers wordt afgespeeld. Voorbeelden daarvan zijn twee luidsprekers met een diameter van 60 mm in de hoofdsteunen voor elk van de vier volwaardige zetels, die persoonlijke stille zones creëren die vergelijkbaar zijn met het effect van een hoogwaardige hoofdtelefoon.
1RR 22MY 16 Interior 261021 035Grootste aanraakscherm ooit in een Land Rover

Het nieuwe Pivi Pro-infotainmentsysteem van JLR maakt hier gebruik van het grootste aanraakscherm ooit in een Land Rover. Het gebogen, zwevende scherm meet 13,1 duim, geeft (voor het eerst bij het merk) haptische feedback en kreeg een minimalistisch framedesign mee. Het vult het 13,7 duim grote hogeresolutiescherm van het dashboard aan dat naar wens van de bestuurder te configureren valt.

Digital LED headlights

Elke nieuwe Range Rover is voorzien van de nieuwe ‘Digital LED Headlights’ met hoge resolutie en een bereik tot 500 meter. Ze beschikken over de typische dagrijlichten, geanimeerde richtingaanwijzers, adaptieve koplampen en beeldprojectietechnologie bij het starten, waardoor ze de meest geavanceerde koplampen ooit op een Land Rover zijn. De adaptieve koplampen kunnen tot zestien voorwerpen op het pad van de auto in de schaduw zetten en zorgen ervoor dat andere weggebruikers niet verblind worden. De Predictive Dynamic Bending Light-technologie gebruikt navigatiegegevens om de lichtbundel actief aan te passen aan naderende bochten in de weg.

De nieuwe Range Rover wordt in het Engelse Solihull gebouwd en is verkrijgbaar vanaf € 123.800.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy