donderdag, 28 oktober 2021

Nieuwe Mercedes-AMG SL: back to the roots

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Nieuwe Mercedes-AMG SL: back to the roots © Daimler AG
Opwindend nieuws van bij Mercedes-AMG. Vandaag stelt de sportafdeling van Daimler de gloednieuwe SL voor. Voor de nieuweling werd van een wit blad vertrokken. Hij neemt dan ook geen enkel onderdeel van zijn voorganger over en vervangt zijn stalen wegklapdak door een elegante stoffen kap, krijgt twee zitjes achterin en introduceert vierwielaandrijving.


12021 07 14 Image 21C0502 005De allereerste SL dateert al van bijna 70 jaar geleden. Die 300 SL (W 194) kwam in 1952 op de markt als raceauto voor de openbare weg. Hij kreeg in 1954 een opvolger in de vorm van de W 198, die eveneens naar de naam 300 SL luisterde maar over de iconische “Gullwing”-vleugeldeuren beschikte en in 1999 uitgeroepen werd tot “Sportwagen van de eeuw.” Doorheen de jaren bleef de SL tot de verbeelding spreken, met generaties als de “Pagode” (W 113, 1963-1971), de R 107 (1971-1989) en mijn persoonlijke favoriet, de extreem elegante R 129 uit 1989 die door Bruno Sacco werd ontworpen en vandaag erg populair is als recente oldtimer. Van een echte sportwagen vervelde hij meer en meer tot een GT, een comfortabele open cruiser, die wel snel was maar waar zuivere sportiviteit niet langer op het voorplan stond.

Dat verandert met de nieuwe SL, die resoluut terugkeert naar zijn sportieve roots, en volledig door Mercedes-AMG in Affalterbach werd ontwikkeld als echte sportwagen die tegelijk de vorige SL als de GT Coupé en Roadster moet vervangen. In vergelijking met zijn voorganger, waarvan hij geen enkel onderdeel overneemt (net zomin als van de Mercedes-AMG GT trouwens), is hij uitgerust met een stoffen kap in plaats van een metalen wegklapdak en krijgt hij opnieuw twee zitjes achterin waar volgens het merk tot 1,50 meter grote “mensen” (lees: kinderen…) plaats kunnen nemen.
12021 07 12 Image 21C0503 005Design met knipogen naar het origineel

Het design van de nieuwe SL verwijst subtiel naar dat van de allereerste SL, met onder meer twee powerdomes op de motorkap en wordt gekenmerkt door een lange wielbasis, korte overhangen, een lange motorkap en een ver naar achteren geplaatst passagierscompartiment met een schuine voorruit. Het front wordt gekenmerkt door de specifieke AMG-grille met veertien verticale lamellen die een van de vele verwijzingen naar de 300 SL uit 1952 vormen.
2021 07 12 image 21c0502 036In het interieur vinden we niet alleen twee extra zitjes achterin, maar ook nieuwe sportstsoelen met geïntegreerde hoofdsteunen en standaard Airscarf-nekverwarming. 12021 07 10 Image 21C0502 034Het interieur wordt door een combinatie van analoge geometrie en digitale elementen door Mercedes “hyperanaloog” genoemd, met een digitaal combi-instrument in een driedimensionaal vizier en het MBUX-infotainmentsysteem van de nieuwste generatie met verschillende displaystijlen en modi.
12021 07 10 Image 21C0502 032Nieuwe structuur

De SL is zoals gezegd een compleet nieuwe auto. Hij krijgt een nieuwe voertuigarchitectuur met een lichtgewicht composiet - aluminium structuur met een aluminium spaceframe en een torsiestijfheid die met 18 procent toenam ten opzichte van de vorige generatie. De laterale stijfheid ligt daarnaast 50 procent boven die van de AMG GT Roadster. De longitudinale stijfheid is 40 procent hoger. De kale carrosserie weegt ongeveer 270 kilogram. Heel wat aerodynamische maatregelen zoals een uitschuifbare spoiler in de achterklep en een Airpanel-luchtcontrolesysteem met verstelbare lamellen achter de luchtinlaten vooraan verlagen de luchtweerstandscoëfficiënt tot een cW van 0,31, wat volgens Mercedes een zeer goede waarde is voor een open sportwagen.
12021 07 14 Image 21C0502 004Softtop opent en sluit in 15 seconden

De elektrisch bediende softtop vervangt het metalen vario-dak. Het geheel is 21 kilogram lichter, wat een positief effect heeft op de rijdynamiek. Het dak neemt ook minder ruimte in en maakt het door de Z-vormige vouwconstructie mogelijk om af te zien van een conventioneel deksel voor het dakcompartiment. De kap bestaat uit drie lagen met een strak gespannen buitenschaal, een mooi afgewerkte binnenhemel en tussen die twee elementen een akoestische mat van hoogwaardig isolatiemateriaal. 

Het openen en terug sluiten kan in ongeveer 15 seconden en is ook rijdend mogelijk bij snelheden tot 60 km/h.
2021 07 10 image 21c0502 030Eerst met twee versies van de V8-biturbo

Bij de lancering wordt de SL leverbaar als SL 63 4MATIC+ en als SL 55 4MATIC+. De vier liter grote biturbo-V8 van AMG levert in de “63” 585 pk (430 kW) en 800 Nm en maakt daar een topsnelheid van 315 km/h mogelijk, terwijl het naar 100 km/h sprinten vanuit stilstand niet meer dan 3,6 seconden duurt. De “55” doet met 476 pk (350 kW), 700 Nm, een sprintje van 3,9 seconden en een top van 295 km/h niet veel onder.

In een later stadium wordt de SL ook leverbaar met een prestatiegerichte hybride aandrijflijn. Die AMG E Performance-plug-in hybride zal de SL voor het eerst ook (deels) elektrificeren, maar op meer informate over die variant moeten we nog even wachten.

De aandrijving gebeurt via een AMG Speedshift MCT 9G-negentrapsautomaat met extreem korte schakeltijden en een natte startkoppeling in plaats van een koppelomvormer.
12021 07 14 Image 21C0502 008Voor het eerst op de vier wielen aangedreven

Voor het eerst in de bijna 70 jaar dat hij op de markt is wordt een SL-generatie op de vier wielen aangedreven. De twee V8-modellen die eerst op de markt komen hebben standaard de AMG Performance 4MATIC+-vierwielaandrijvingstechnologie aan boord. Dat systeem heeft een volledig variabele koppelverdeling naar de voor- en achteras en verzekert de SL van een optimale tractie en een hoge rijstabiliteit.

De SL 55 4MATIC+ beschikt standaard over een nieuw ontwikkeld stalen AMG Ride Control-onderstel met aluminium schokdempers en lichtgewicht schroefveren in combinatie met een multilink-vooras met vijf draagarmen, waarbij de SL 63 4MATIC+ bovendien over het AMG Active Ride Control-onderstel beschikt dat gebruikmaakt van actieve, hydraulische rolstabilisatie waarbij actieve hydraulica de conventionele mechanische stabilisatorstangen vervangt om de rolbewegingen in fracties van een seconde te compenseren.

Achterasbesturing is ook gloednieuw

De nieuwe SL wordt niet alleen voor het eerst op de vier wielen aangedreven maar beschikt ook als allereerste SL over actieve achterassturing (HAL) die de achterwielen afhankelijk van de snelheid in tegengestelde richting (tot 100 km/h) of in dezelfde richting (sneller dan 100 km/h) als de voorwielen doet sturen. Daarmee wordt net als op onder meer de S-Klasse en de EQS voor een stabieler weggedrag bij hoge snelheden gezorgd en wordt de SL tegelijk wendbaarder bij lagere snelheden.

Uitgebreid kleurenpalet

De SL biedt een heel scala aan personaliseringsmogelijkheden en is verkrijgbaar in twaalf verschillende kleuren, waaronder twee exclusieve SL-tinten. Er zijn ook drie varianten voor de kleur van de stoffen kap en negen wielontwerpen van 19 tot 21 duim. Drie exterieur-designpakketten passen de look van de SL aan de smaak van zijn koper aan.

De nieuwe SL is vanaf de lente van volgend jaar te bestellen. We houden u hier natuurlijk op de hoogte van onze eerste rijindrukken wanneer het model aan de pers zal worden voorgesteld.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy