
Het was pas in 1994 dat Audi met de eerste A8 de hegemonie van de Mercedes S-klasse probeerde te doorbreken. Over de vier generaties hebben ze er intussen 570.000 van verkocht waarvan 86.000 van de huidige generatie. Anders dan bij de eerste A8 wordt tegenwoordig 60% van de luxeberlines in China aan de man gebracht.
Sportievere look Hoewel het statige karakter overeind blijft, wilden de jongens in Ingolstadt de A8 na deze facelift een sportievere look geven.

Zo staat hij op nieuwe wielen, is het radiatorrooster hertekend en bestaat het nu uit één deel dat rijkelijk met chroom is afgewerkt. De luchtinlaten opzij zijn ook nieuw en staan nu verticaler.

Naast de uitgesproken sportieve S8 is de A8 voor het eerst beschikbaar als S Line, wat hem een design geeft dat geïnspireerd is op dat van de S8, vooral zichtbaar aan (opnieuw) het radiatorrooster en de luchtinlaten. Ook nieuw zijn vijf nieuwe matte kleuropties: Daytona Gray, Floret Silver, District Green, Terra Gray en Glacier White. De klant kan zijn A8 ook in elke mogelijke kleur naar keuze laten spuiten.
Microspiegels wijzen de weg De echte vernieuwing zit in de lichten, die niet alleen een nieuw design krijgen maar die ook nieuwe technologie ingebouwd krijgen. De voorlichten zijn voortaan matrix-leds die elk bestaan uit zo’n 1.3 miljoen microspiegels om het licht in piepkleine pixels op te delen zodat het uiterst precies gericht wordt. Als de rijstrook bijvoorbeeld versmalt door wegwerkzaamheden, zal ook de lichtbundel versmald worden zodat de bestuurder voorbij de hindernis geleid wordt.

De achterlichten bestaan uit oleds waarvoor verschillende “light signatures” gekozen kunnen worden. Als een ander voertuig de A8 achterop te dicht nadert, gaan alle oleds oplichten om de aandacht te trekken. Daarnaast blijven de lichten natuurlijk beschikken over de intussen traditionele snufjes zoals dynamische knipperlichten en verlichting die helpt bij het uitstappen of instappen.

Voor de passagiers is de technologie ook opgefrist. Achteraan beschikken ze over twee full-HD schermen van 10,1 inch die aan de voorstoelen bevestigd zijn.

Tussen beide passagiers zit een afstandsbediening om comfort- en infotainmentfuncties te bedienen.
A8 L Horch Naast de gewone A8, toch al vlotjes 5 meter lang, is er ook een A8 L, zo’n 30 cm langer. Chinese klanten kunnen ook de A8 L Horch bestellen, die er nog eens 13 cm bij doet en ook een aangepast interieur krijgt. Deze versie is genoemd naar August Horch, oprichter van het merk Horch dat later omgedoopt is tot Audi.
De vernieuwde Audi A8 wordt in december gelanceerd. In België bedraagt de basisprijs voor de A8 50 TDI quattro 94.700 euro. De A8 60 TFSI e quattro staat genoteerd vanaf 110.750 euro, de Audi S8 vanaf 143.770 euro.