donderdag, 02 december 2021

Toyota Corolla Cross: tussen C-HR en RAV4 in

Geschreven door  Dieter Quartier
Toyota Corolla Cross: tussen C-HR en RAV4 in © Toyota
De Japanse constructeur vult het gat tussen de spits gelijnde C-HR en de klassiekere RAV4 met een cross-over die de naam draagt van zijn Europese kaskraker. Onder zijn vrij conventionele lijnen gaat een sterk verbeterd hybride aandrijfsysteem schuil.

2 COROLLA CROSS HYBRIDConsumenten willen cross-overs en zijn bereid om daar (veel) meer geld voor neer te tellen dan voor het hatchback- of berlinemodel waarop deze cross-over gebaseerd is en au fond “krek” dezelfde technologie en uitrusting biedt.

Logisch dus dat Toyota zijn cross-overgamma uitbreidt – zonder daarbij veel risico te lopen dat het zijn andere modellen kannibaliseert. De C-HR is immers een stuk kleiner en agressiever gelijnd. De RAV4 is een half maatje groter, heeft een meer uitgesproken SUV-smaak en bevindt zich op een hoger prijsniveau.
5 COROLLA CROSS HYBRIDWaar we de Corolla Cross mee moeten vergelijken qua positionering? Hij is 4.460 mm lang, 1.825 mm breed, 1.620 mm hoog en heeft een wielbasis van 2.640 mm. Daarmee bevindt hij zich in dezelfde categorie als de Seat Ateca, de VW T-Roc, de Skoda Karoq en de Kia Niro, om de voornaamste te noemen. 
6 COROLLA CROSS HYBRIDFunctioneel ontwerp

Toyota heeft het in zijn persbericht over “de krachtige, robuuste styling van de nieuwe SUV”, maar al bij al oogt hij nogal passe-partout. Het radiatorrooster is zowat het enige dat je stoer zou kunnen noemen, het profiel en de achtersteven zijn vrij braaf. Hier geen duikende daklijnen en spitse ruiten, maar gewoon een evenwichtig, functioneel ontwerp.
18 COROLLA CROSS HYBRIDDat vertaalt zich aan de binnenzijde in een goed zicht rondom, heel wat hoofd- en beenruimte op de voorstoelen en de achterbank en voldoende lichtinval. 11 COROLLA CROSS HYBRIDDe laadopening is bovendien vrij breed en de kofferdrempel voldoende laag om de koffer vlot te kunnen beladen. 
15 COROLLA CROSS HYBRIDNieuwe digitale cockpit

Onder de vele geavanceerde technologieën waarmee de nieuwe Corolla Cross is uitgerust, springt een vernieuwde HMI (Human Machine Interface) met de nieuwste multimediatechnologie in het oog. Deze bestaat uit een specifiek voor Europa ontworpen dashboardlay-out met zowel een volledig nieuw instrumentenpaneel van 12,3 inch voor de bestuurder met meerdere configuraties als een centraal multimediadisplay van 10,5 inch.
21 COROLLA CROSS HYBRIDHet 12,3-inch grote instrumentencluster is uitgerust met volledig nieuwe hardware en software en behoort tot de grootste in zijn segment. Dat betekent dat er maximaal ruimte is voor rij- en andere informatie, die je op diverse manieren kan worden weergeven dankzij de uitgebreide personalisatiemogelijkheden. 

Het nieuwste High Definition 10,5-inch Multimedia infotainmentsysteem beschikt over een snellere processor en maakt zaken mogelijk als cloudnavigatie, real-time verkeersinfo, afstandsbediening via je smartphone, over-the-air updates, enzovoort.

Nieuwe hybride, vlottere prestaties

De Corolla Cross is wereldwijd het eerste model van Toyota dat profiteert van het nieuwe hybridesysteem van de vijfde generatie. Dat biedt meer elektrisch vermogen, meer koppel, een grotere efficiëntie en vlottere acceleraties. 

Het nieuwe accupack maakt gebruik van lithium-ioncellen die krachtiger en 40% lichter zijn dan voorheen. De voorwielaangedreven 2.0-liter hybride aandrijflijn genereert 146kW/197pk en zorgt voor een acceleratie van 0-100 km/u in 8,1 seconden. Toyota beweert dat er minder responstijd zit tussen het gaspedaal indrukken en werkelijk versnellen – deze traagheid fnuikt bij de huidige hybride Toyota’s het rijplezier nogal. We zijn benieuwd om te zien wat dit in de praktijk geeft.

De vierwielaangedreven AWD-i is voorzien van een extra elektromotor op de achteras van 30,6 kW. Die wordt automatisch ingeschakeld voor meer tractie, rijcomfort en gemoedsrust in omstandigheden met weinig grip. Vreemd genoeg verhoogt deze extra motor het systeemvermogen niet en evenmin pitst hij nog enkele tienden van een seconde van de acceleratietijd.

T-Mate: nieuwste generatie van Toyota Safety Sense

Tot slot is de gloednieuwe Corolla Cross uitgerust met T-Mate, dat de nieuwste generatie van het Toyota Safety Sense-pakket combineert met andere actieve rij- en parkeerhulpsystemen.

Het Pre-Collision System biedt voor het eerst Acceleration Suppression bij lage snelheid (een systeem dat verhindert dat je versnelt als een botsing met je voorligger dreigt), Intersection Cut-In Traffic Assist (waarvan de werking ons ontgaat en Toyota ook geen duidelijke informatie kon verschaffen op het moment dat we deze tekst schreven), alsmede een verbeterde Oncoming Traffic Detection en Intersection Turn Assist (die tegemoetkomend verkeer kan herkennen als je links wil afslaan en ingrijpt als er een aanrijding dreigt).

Andere nieuwe Toyota Safety Sense-functies zijn een Emergency Driving Stop System (EDSS) en Over The Air (OTA), updates die de functies up-to-date houden en nieuwe mogelijkheden toevoegen tijdens de levensduur van het model.

De Corolla Cross wordt vanaf het najaar van 2022 aan klanten geleverd. Nog eventjes geduld dus.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy