donderdag, 02 december 2021

Elektrische Lexus RZ cross-over komt in 2022

Geschreven door  Dieter Quartier
Elektrische Lexus RZ cross-over komt in 2022 © Lexus
Lexus lanceert volgend jaar een concurrent voor de Audi Q4 e-tron en consorten. Hij is gebaseerd op het platform van de Toyota bZ4X en neemt dan ook het gros van de specificaties over. Toch belooft Lexus dat hij veel dynamischer zal rijden.


Gisteren onthulde Lexus in Brussel tijdens het Kenshiki Forum 2022 de eerste beelden van een nieuwe elektrische cross-over. Die heeft in profiel heel wat weg van een gladgestreken RX, maar hij is een maatje kleiner. Hij rust dan ook op het e-TNGA-platform, net als de Toyota bZ4X.

De RZ zal gebruik maken van vierwielaandrijving om "een boeiende rijervaring te bieden, waarmee een nieuwe maatstaf in het segment wordt neergezet", zei Spiros Fotinos, hoofd van Lexus Europe.

Aan de basis van deze uitzonderlijke rijdynamiek ligt het vierwielaandrijvingssysteem van de auto, dat Direct4 werd genoemd. Het systeem schakelt in een oogwenk tussen voorwielaandrijving, achterwielaandrijving of vierwielaandrijving om "ongelooflijke prestaties in bochten en op de weg te leveren", voegde hij eraan toe.

Stuurwiel 2.0

De RZ zal ook beschikken over het "steer-by-wire"-systeem. Er is met andere woorden geen mechanische verbinding tussen de stuurkolom en de wielen. Dat maakt het mogelijk om een stuurwiel te hanteren dat over een variabele ontdubbeling beschikt: bij hoge snelheid wordt een stuurbeweging in een kleinere wieluitslag vertaald dan bij lage snelheid. Dat vergemakkelijkt het manoeuvreren. Je moet je handen nooit kruisen: het stuurwiel draait maximaal 150 graden in elke richting.

Bijkomend voordeel is dat het stuurwiel niet meer rond hoeft te zijn. Resultaat: een ‘juk’ – of noem het een PlayStation-stuur – dat minder plaats inneemt en ook het zicht op het digitale instrumentenpaneel niet belemmert.

Copy-paste Toyota bZ4x?

Veel meer informatie kregen we niet, maar het zou ons verwonderen mochten de aandrijving en de batterijspecificaties sterk afwijken van die van zijn Toyota-neefje. Reken dus op een accu-inhoud van 71.4 kWh en een rijbereik van 500 kilometer volgens de WLTP.

De twee elektromotoren samen zouden goed moeten zijn voor een vermogen van 214 pk en een acceleratietijd van nul naar honderd van 7,7 seconden.

Lexus belooft alleszins de beste customer experience die je als EV-rijder kunt genieten. Het merk scoort steevast topscores in tevredenheidsstudies. Bij elektrische auto’s speelt het digitale ecosysteem een belangrijke rol in het beheer en de beleving van de auto. We zijn dan ook benieuwd hoe Lexus hier invulling aan zal geven.

We mogen de Lexus RZ in het najaar van 2022 bij ons verwachten.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy