maandag, 03 januari 2022

Mercedes Vision EQXX: tot 1.000 km op één laadbeurt

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Mercedes Vision EQXX: tot 1.000 km op één laadbeurt © Daimler AG
Met de Vision EQXX concept, die in amper 18 maanden werd ontwikkeld, toont Mercedes hoe het aan de elektrische auto van de nabije toekomst werkt. Met minder dan 10 kWh/100 km aan elektriciteit moet hij meer dan 1.000 kilometer ver raken met één laadbeurt.

22c0001 061Mercedes stelde vandaag de Vision EQXX aan de wereldpers voor. Het model toont welke winst haalbaar is wanneer de fundamenten van een auto van nul af aan opnieuw worden opgebouwd, gebruikmakend van een hypermoderne elektrische aandrijving, duurzame grondstoffen en lichtgewichtmaterialen.

In recordtijd ontwikkeld

De ontwerpers ontwikkelden de Vision EQXX in een recordtijd van slechts anderhalf jaar. Het doel was de meest efficiënte Mercedes ooit te bouwen en met een batterij die ook in een compacte auto past verder te raken dan de mythische grens van 1.000 kilometer. Daarvoor moest het verbruik onder de 10 kWh/100 km zakken.

Om die korte ontwikkelingstijd mogelijk te maken werd de auto zo goed als volledig op basis van softwareresearch ontwikkeld. Interne digitale simulaties, gebaseerd op omstandigheden uit de praktijk, toonden aan dat het mogelijk moet zijn om met de Vision EQXX 1.000 kilometer ver te raken, zonder daarvoor met een enorme batterij te moeten werken. Het ging bij het ontwikkelen van de auto dan ook vooral om het verhogen van de efficiëntie over langere afstanden. Daarvoor werd alles uit de kast gehaald op het gebied van de stroomlijn, het gewicht en de aandrijflijn.

Missie efficiëntie

De missie van de Vision EQXX, een straatlegaal prototype, is om de meest efficiënte en duurzame Mercedes te zijn die ooit werd gebouwd. 

Als het op efficiëntie aankomt gaat het natuurlijk om de aandrijf- en de stroomlijn. De elektrische aandrijflijn is volgens Mercedes maar liefst 95 procent efficiënt. Dat betekent dat bij de Vision EQXX slechts 5 procent van de energie verloren gaat tussen de batterij en de wielen. Het merk vergelijkt dat met de energie-efficiëntie van zo’n 30 procent bij de meest efficiënte verbrandingsmotoren en 50 procent bij een menselijke langeafstandsloper. 

Het speciaal ontwikkelde batterijpack heeft een inhoud van “bijna 100 kWh” terwijl het 50 procent minder omvangrijk is en 30 procent minder weegt dan de accu van de Mercedes EQS, zodat het ook in compactere auto’s gebruikt zou kunnen worden. Het gewicht van het batterijpack, inclusief de omkadering bedraagt zo’n 495 kg.

Veel details worden niet vrijegegeven, maar we weten wel dat de Vision EQXX een elektrisch vermogen heeft van 150 kW (204 pk), een batterij van “minder dan 100 kWh”, werkt met een elektrisch systeem van “meer dan 900 Volt” en zoals gezegd “minder dan 10 kWh/100 km” verbruikt. Uitgedrukt in klassieke brandstoffen zou dat betekenen dat de Vision EQXX ongeveer 1 liter per 100 kilometer brandstof verbruikt.

Op aerodynamisch vlak pakt de Vision EQXX met een record-Cd-waarde van 0.17. Dat is nog 0,03 punten minder dan de al erg gestroomlijnde EQS en zelfs minder dan een American football, die een Cd-waarde heeft van 0,18 tot 0,2, stelt Mercedes.

De speciale Bridgestone-banden met ultralage rolweerstand rond gesmede lichtgewicht magnesiumwielen van 20 duim dragen mee bij tot een groter rijbereik. Ook de intrekbare diffuser achteraan is een voorbeeld van hoe het design de aerodynamica helpt. 

De Vision EQXX werd ook zo licht mogelijk gehouden. Hij gebruikt een specifiek voor deze auto ontwikkeld onderstel met een lichtgewicht subframe geïnspireerd op de Formule 1. Het totale gewicht bedraagt ongeveer 1.750 kg, waarvan dus net geen 500 kg voor de batterij.

Zonnecellen

Het rijbereik wordt verder geboost door 117 uiterst dunne zonnecellen op het dak die op één dag tot 25 kilometer extra rijbereik kunnen leveren in ideale omstandigheden. De zonneënergie wordt opgeslagen in een lichtgewicht lithium-ijzer-fosfaatbatterij die de klimaatregeling, de lichten, het infotainment en andere toepassingen van energie voorziet.

Duurzaamheid

Vandaag kan je het je als constructeur eigenlijk niet meer permitteren om een auto te ontwikkelen die niet duurzaam is. De Vision EQXX doet dat door het doorgedreven gebruik van duurzame materialen. Het gaat dan om gerecycleerde en op planten gebaseerde materialen die de ecologische voetafdruk van de auto aanzienlijk verlagen. 
22c0001 180
In het interieur werd ook geen enkel materiaal van dierlijke oorsprong gebruikt terwijl voor de vloer en deurbekleding bijvoorbeeld werd gewerkt met gerecycleerde afvalmaterialen zoals PET-flessen en het zogenaamde UBQ, een duurzame kunststof die gemaakt is van huishoudelijk afval.

Mercedes hoopt dat de digitale benadering die gebruikt werd voor het ontwerp van deze concept car in de nabije toekomst gebruikt zal kunnen worden voor productiewagens maar kondigt geen productieversie van deze Vision EQXX aan.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy