woensdag, 26 januari 2022

EQS 53 4Matic+: allereerste elektrische AMG is een ‘echte AMG’

Geschreven door  Dieter Quartier
EQS 53 4Matic+: allereerste elektrische AMG is een ‘echte AMG’ © Daimler
De Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+ is de eerste elektrische AMG op de markt. Met zijn 658 emissievrije pony’s en geavanceerde vierwielaandrijving zoeft de atletische limousine na 3,8 seconden voorbij het 100 km/h-paaltje. Wie oplegt voor het AMG Dynamic Plus-pakket kan daar nog 0,4 seconden van afpitsen.


Het EQS-gamma breidt naar onderen en naar boven toe uit. Na de 450+ en de 580 4Matic is er nu niet alleen een instapmodel, de EQS 350, maar ook een topversie die het AMG-logo mag dragen. Geheel volgens de gebruikelijke nomenclatuur heet die ’53 4Matic+”, wat betekent er op termijn nog ruimte is voor een 63 4Matic+ met nog meer paarden en Newtonmeters. 

Grüβe aus Affalterbach

De Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ is in Affalterbach op alle prestatierelevante gebieden nieuw ontwikkeld en doorontwikkeld. AMG heeft zich uiteraard ook over de elektromotoren gebogen en voor een stoere aankleding aan binnen- en buitenzijde gezorgd. De standaarduitrusting omvat onder meer de volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+, de actieve achterasbesturing en het luchtgeveerde AMG RIDE CONTROL+-onderstel met adaptief verstelbare demping. Ook het MBUX Hyperscreen en het Digital Light zijn standaard.

AMG Sound Experience

Elektrisch betekent normaal fluisterstil, maar niet in AMG-land. De huistuner van de Ster voorziet immers zijn eigen Sound Experience. Het sound system creëert een unieke geluidservaring met behulp van speciale luidsprekers, een basactuator en een sound generator. Er is keuze uit twee versies: ‘Authentic’ en ‘Performance’. 

Deze exclusieve klankervaring wordt van binnen en van buiten gegenereerd met een klankkleur en intensiteit die passen bij de rijomstandigheden, het gekozen rijprogramma of de voorkeur van de bestuurder. De klankkarakteristieken ‘Balanced‘, ‘Sport’ of ‘Powerful’ kunnen met de stuurwieltoetsen op het AMG Performance-stuurwiel worden gekozen.

Nog wat sneller aub

Standaard beschik je over 484 kW / 658 pk en 950 Nm, wat voldoende is om de standaardsprint in 3,8 seconden af te leggen. Dat is nog niet zo snel als een Tesla Model S en wie daar niet mee kan leven, spendeert beter nog enkele duizenden euro’s extra aan het AMG Dynamic Plus-pakket. Daarmee beschik je in boostfase over 560 kW/762 pk en 1.020 Nm, waarmee de sprinttijd slechts 3.4 seconden bedraagt. 

Het AMG Dynamic Plus-pakket omvat ook andere extra's op het gebied van rijdynamiek, waaronder een soort launch control (Race Start genoemd) en een tot 250 km/h verhoogde topsnelheid. 

Nog niet genoeg om mee te stoefen? Vink dan maar de high-performance keramische AMG-composietremmen aanDeze vallen te herkennen aan hun bronskleurige remzadels. Ze garanderen korte remwegen, een nauwkeurige controle en een maximaal uithoudingsvermogen, zelfs onder extreme belasting. Het betreft trouwens enkel de vooras: achteraan zijn het gewone metalen schijven. 

Racespelletje

Gamification: het is ook in autoland een dingetje. Bij AMG neemt het de vorm aan van een systeem dat AMG Track Pace heeft. Mercedes zelf noemt het een virtuele race-engineer. De software maakt deel uit van het infotainmentsysteem MBUX en is ontworpen voor het rijden op een racecircuit. Het registreert permanent meer dan tachtig specifieke gegevens, waaronder de snelheid en acceleratie, en kan ronde- en sectortijden weergeven, inclusief eventuele verschillen ten opzichte van een referentietijd. 

Met de speciale weergaven in groen of rood kunnen bestuurders in één oogopslag zien, zonder cijfers te hoeven lezen, of ze sneller of langzamer zijn dan de beste tijd. AMG Track Pace is ook leverbaar als on-demand uitrusting die over-the-air kan worden geactiveerd. Ook dat is een onstuitbare trend: opties die je softwarematig kunt ontgrendelen mits betaling.

De juiste prijs

En zo groeit de aankoopfactuur voor je het weet van €173k naar € 200k. Concurrenten zijn er eigenlijk niet. De enige andere premium-Duitsers die qua prestaties in de buurt komen, zijn de nauw aan elkaar verwante Audi RS e-tron GT en de Porsche Taycan Turbo. Die zijn beide wel een flink maatje kleiner en veel minder comfortgericht. Prijskaartje: vanaf €143.350 respectievelijk €157.844. Met de nadruk op vanaf. De Tesla Model S Plaid heb je voor € 129.990, maar die staat niet op premiumniveau en is uiteraard een stuk minder exclusief.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy