Zowel bij
de 184 pk-uitvoering als bij onze twee tests met de
toenmalige versie met de
tweeliter van 160 pk en bij de
RF met het harde wegklapdak waren we enthousiast over het snedige rijgedrag van Mazda’s lichte roadster. Maar de Japanners zijn niet van het type dat op zijn lauweren rust en introduceren met Kinematic Posture Control (KPC) een nieuwe technologie die het rijgedrag van de MX-5 nog verbetert.
KPC verbetert de inherente capaciteiten van de multilinkophanging achteraan, waarvan de structuur werd ontworpen om te voorkomen dat het koetswerk van de auto omhoogkomt bij het remmen. Wanneer de MX-5 nu een bocht neemt – vooral bij hoge G-krachten – remt het nieuwe systeem lichtjes af op het binnenste achterwiel om dit 'antilift'-effect te versterken, waardoor het overhellen van het koetswerk wordt onderdrukt en de MX-5 op een solide, evenwichtige manier wordt gestabiliseerd.
In de praktijk blijft de MX-5 daardoor in alledaagse rijomstandigheden ontspannen en wendbaar, met veel feedback op de weg. Wordt het lastiger, bijvoorbeeld op een erg bochtige weg, dan herkent KPC onmiddellijk een snelheidsverschil tussen de achterwielen en reageert de technologie door het interventieniveau te verhogen om zo de reactie van de achterkant te verscherpen en de auto te stabiliseren.
KPC is standaard op alle MX-5 modellen vanaf modeljaar 2022. De MX-5 is verkrijgbaar vanaf € 30.390 als roadster en € 32.890 als RF met het harde wegklapdak. Mazda biedt de MX-5 1.5 Skycruise met 132 pk trouwens ook aan in
Private Lease vanaf € 389 per maand.