woensdag, 09 maart 2022

VW ID Buzz: elektrische hippiebus eindelijk klaar

Geschreven door  Dieter Quartier
VW ID Buzz: elektrische hippiebus eindelijk klaar © Volkswagen
We hebben er lang op moeten wachten, maar Volkswagen start binnenkort eindelijk met de productie van de elektrische reïncarnatie van het sympathieke “hippiebusje”. Hij komt er als personen- en als bestelwagenversie.

DB2022AU00184De ID. Buzz en ID. Buzz Cargo transponeren het ontwerp van een van de grootste auto-iconen - de T1 Transporter - naar het tijdperk van de elektrische mobiliteit. Ze zullen dit najaar in een beperkt aantal Europese landen op de markt komen. De voorverkoop begint in mei. Onder de vloer van de Buzz ligt een 77 kWh grote batterij (bruto energie-inhoud: 82 kWh). Deze levert stroom aan een 150 kW sterke elektromotor, die de achteras aandrijft. 

Het laadvermogen bij gebruik van wisselstroom (AC) is 11 kW. Via een CCS-stekkeraansluiting bij een snellaadstation (gelijkstroom) kun je tot 170 kW binnentrekken. Als deze specificaties bekend in de oren klinken: de ID.Buzz staat inderdaad op hetzelfde modulaire platform als de VW ID.4, Skoda Enyaq iV en Audi Q4 e-tron.

Tot 7 personen of 2 europallets

ID.Buzz-bestuurders en -passagiers ervaren het nieuwe Bulli-gevoel in een interieur dat als een open ruimte is opgevat, met een intuïtieve, logische en flexibele inrichting. Beide ID. Buzz-voertuigen bieden inderdaad uitzonderlijk veel ruimte voor hun compacte voertuigvoetafdruk: in de lounge-achtige ambiance van de MPV-versie hebben vijf personen ruim plaats om te reizen en veel plek voor hun bagage (tot 1.121 liter inhoud). Als de tweede zitrij wordt neergeklapt, neemt het laadvermogen toe tot maximaal 2.205 liter. DB2022AU00179Op middellange termijn zullen ook een zes- en zevenzitsconfiguratie en een verlengde wielbasis volgen. De Cargo-versie krijgt dan weer drie zitplaatsen voorin (als alternatief twee) en een vaste scheidingswand die de laadruimte van 3,9 m3 afscheidt. De nul-emissie-bestelwagen kan achterin twee europallets vervoeren. 

Digitaal en toch retro

Typisch aan de Bulli en dus ook de Buzz zijn de hoge zithouding en de hoge inplanting van het instrumentenpaneel. De digitale cockpit bestaat uit een groot display van 5,3 duim. Centraal in het dashboard bevindt zich de infotainmentinterface, die 10 duim groot is met het "Ready 2 Discover"-systeem en tot 12 duim groeit als je bijbetaalt voor het "Discover Pro" navigatiesysteem. 
DB2022AU00178Inbegrepen in de basisversie van het infotainmentsysteem van de vijfpersoons-MPV zijn de diensten "We Connect" en "We Connect Plus", "App-Connect" inclusief "App-Connect Wireless") voor smartphone-integratie en DAB+ (digitale radio-ontvangst). Voor de ID. Buzz Cargo zullen 'App Connect' en DAB+ als opties verkrijgbaar zijn. Zowel de digitale cockpit als het infotainmentsysteem zijn alleen aan de onderkant met het instrumentenpaneel verbonden. Daardoor heeft het display van het infotainmentsysteem het optische gevoel van een tablet in liggend formaat die vrij in de lucht zweeft.

(Vooral) made in Germany 

De nieuwe ID. Buzz en ID. Buzz Cargo worden door Volkswagen geproduceerd in de fabriek van Hannover. De productie van de ID. Buzz bereikt hier deels een automatiseringsgraad van 90 procent sinds de diepgaande transformatie die VW er heeft doorgevoerd. Parallel met deze transformatie zet ook het personeel een grote stap in de toekomst, want veel beroepsprofielen veranderen: door omscholingsmaatregelen verwerven de werknemers de nodige knowhow voor het omgaan met de nieuwe hardware en software van de ID. Buzz en van de Multivan met plug-inhybride aandrijving, die ook in Hannover gemaakt wordt.

Het merendeel van de elektrische aandrijfsysteemmodules wordt ook in Duitsland vervaardigd. Ze lopen in de onderdelenfabrieken van Kassel, Braunschweig, Salzgitter en Hannover van de band en omvatten de elektromotor, het batterijsysteem en de assen.

Groen en groen is twee

De ID. Buzz wordt koolstofneutraal gebouwd en verscheept - een primeur voor een MPV en bestelwagengamma. Een hoog percentage gerecycleerde materialen en geen gebruik van echt leder in het interieur vervolledigen de duurzaamheidsstrategie. De stuurwielvelg is bijvoorbeeld gemaakt van een synthetisch materiaal dat er even hoogwaardig uitziet als leer en een vergelijkbaar gevoel geeft.

De materialen die gebruikt worden voor de stoelbekleding, vloerbedekking en de dakhemel van de ID. Buzz zijn onder meer materialen gemaakt van gerecycleerde producten. Zo komt er een stof van zogenaamd SEAQUAL®-garen, waarvan de vezels voor 10 procent uit ingezamelde oceaanplastics bestaan en voor ongeveer 90 procent uit PES (gerecycleerde PET-flessen). Zelfs het "ECO" ArtVelours bestaat voor 71 procent uit gerecycleerd materiaal.

Ook belooft VW om de hoogspanningsbatterijen aan het einde van hun levenscyclus in de auto terug te nemen en klaar te maken voor een tweede leven - bijvoorbeeld als energieopslag voor zonne-energie. 

Hoeveel moet dat kosten?

Prijzen heeft de Belgische importeur nog niet vrijgegeven, maar wij mikken op tarieven die net onder die van de Mercedes EQV respectievelijk eVito liggen. 

Zodra de specificaties beschikbaar zijn, vind je ze op Autonieuws.be.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy