woensdag, 09 maart 2022

Volkswagen- en Audi-plug-inhybrides niet meer verkrijgbaar in Duitsland, wat bij ons?

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Volkswagen- en Audi-plug-inhybrides niet meer verkrijgbaar in Duitsland, wat bij ons? © Volkswagen
Als gevolg van de onderbrekingen in de bevoorradingsketen door de chipcrisis enerzijds en de problemen in Oekraïne anderzijds is het (tijdelijk) niet meer mogelijk om bepaalde plug-in hybride Volkswagen- en Audimodellen te bestellen in Duitsland, klinkt het in een persbericht van Reuters. Is dat ook bij ons zo?


Nadat Audi al liet weten geen bijkomende productie van plug-in hybrides meer te kunnen garanderen dit jaar bevestigde ook Volkswagen aan het persagentschap dat het tijdelijk geen bestellingen meer kan aanvaarden voor plug-in hybride varianten van de Golf, Tiguan, Passat, Touareg en Arteon. Ook de levering van reeds bestelde modellen kan een verdere vertraging oplopen. Een VW-woordvoerder zei dat ze “vanwege de hoge vraag naar plug-in hybrides en de beperkte levering van halfgeleiders alsook de situatie in Oekraïne geen verdere orders kunnen aannemen voor plug-inhybride elektrische voertuigmodellen in Duitsland.” 

En bij ons?

Betekent dit ook in ons land betekent dat er geen orders meer geplaatst kunnen worden? We stelden de vraag aan de Belgische D’Ieteren-woordvoerder Jean-Marc Ponteville, die kon bevestigen dat “het bestellen van plug-in hybride modellen van beide merken bij ons wel nog mogelijk is”. Er is dus geen bestelstop in België, al is hij ook zo eerlijk om toe te geven dat de leveringstermijn van dergelijke modellen oploopt.

De reden voor de bestelstop in Duitsland

VW en Audi voeren de bestelstop (alvast in Duitsland) door om de al sterk toegenomen leveringstermijn van vaak tot 10 maanden niet nog verder te laten oplopen. De reden van die vertraagde leveringen en onderbroken bestelmogelijkheden is niet ver te zoeken: enerzijds is er het blijvende probleem van de beperkte aanvoer van de noodzakelijke halfgeleiders, dat de merken al veel langer dan vandaag parten speelt, maar anderzijds is er de onderbreking in de toevoer van kabelbomen vanuit Oekraïne. 

Volkswagen verkocht vorig jaar 61% meer plug-inhybrides (309.500 stuks) dan in 2020, naast 452.900 volledig elektrische auto’s.

Volkswagen Group is net als vele andere autobouwers in Europa zwaar getroffen door de oorlog in Oekraïne die de groep verplicht om meerdere productiesites waar VW’s en Audi’s gebouwd worden tijdelijk stil te leggen door een gebrek aan onderdelen. Zowel in Wolfsburg als in Zwickau, Hannover, Dresden, Ingolstadt en Neckarsulm wordt de productie onderbroken.

Gelijkaardige problemen verplichten ook BMW, Mercedes en Porsche om productiestops in te lassen en doen ook daar de leveringstermijn van talloze modellen verder oplopen.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy