maandag, 04 april 2022

Nieuwe outfit en technische update voor Skoda Karoq

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Nieuwe outfit en technische update voor Skoda Karoq © SKODA
Skoda trakteert de Karoq-SUV op een nieuwe outfit door hem een verfijndere designtaal te geven en duurzamere materialen te gebruiken. Tegelijk krijgt het model nieuwe technologische snufjes en een update van zijn motoren.

Sinds de lancering van de Karoq in 2017 liepen al meer dan een half miljoen exemplaren van de compacte SUV van de band. Op dit moment wordt hij in niet minder dan 60 landen verkocht en is hij de derde meest populaire Skoda, na de Octavia en de Kamiq. 

Nieuwe designtaal

De vernieuwde Karoq krijgt de geüpdatete Skoda-designtaal met een breder, zeshoekig radiatorrooster, een gerestylede voor- en achterschort en slankere en scherpere ledkoplampen en -achterlichten. 140 karoq ml styleDe dagrijverlichting is nu in twee verdeeld en voor het eerst kan de Karoq als optie worden uitgerust met full-ledmatrixkoplampen. 
57 karoq ml styleDe luchtweerstandscoëfficiënt werd met meer dan 9% verbeterd, wat de Karoq nu een (cw) van 0,30 geeft en hem wat zuiniger maakt. Dit wordt mee mogelijk gemaakt door nieuwe lichtmetalen velgen van 17 tot 19 duim met aerodynamische inzetstukken, een langere achterspoiler, zijvinnen op de achterruit en een bodemplaat die bij deze versie afgedekt is. 

Skoda biedt in totaal negen kleuren aan voor de vernieuwde Karoq. De metaalglanskleuren Phoenix Orange en Graphite Grey zijn nieuw. Ze vullen de standaardkleuren Energy Blue en Steel Grey en de optionele kleuren metallic Brilliant Silver, Velvet Red, Moon White met parelmoereffect, Lava Blue en Black Magic met parelmoereffect aan.
55 karoq ml styleDe Karoq is 4.390 mm lang en 1.841 mm breed. Bij de modellen met voorwielaandrijving bedraagt de hoogte 1.603 mm en is de wielbasis 2.638 mm lang, terwijl de versies met vierwielaandrijving 1.608 mm hoog zijn en een wielbasis van 2.630 mm hebben. 45 karoq ml sportlineAls de wagen is uitgerust met standaardstoelen, is de kofferinhoud 521 l, of 1.630 l met neergeklapte achterbank. Met de optionele VarioFlex-stoelen heeft de bagageruimte een inhoud van 588 l, of 1.605 l met neergeklapte achterbank, en 1.810 l met de achterbank verwijderd.

Duurzame materialen en extra uitrusting

In het interieur introduceert Skoda nieuwe opties voor de afwerking en de bekleding die, indien gewenst, gemaakt zijn van duurzaam materiaal. In het Ecopack is de stoelbekleding bijvoorbeeld voor een deel gemaakt van gerecycleerde petflessen. 
119 karoq ml styleDe Karoq is zoals andere modellen in het gamma beschikbaar in de uitrustingsniveaus Active, Ambition, Style en Sportline. Dat laatste uitrustingsniveau is niet combineerbaar met de 1.0 TSI-basismotor en is het enige mogelijke niveau in combinatie met de 2.0 TSI-topmotor.

Er is een breder gamma aan kleuren en materialen om uit te kiezen voor de uitrustingsniveaus Ambition en Style en de voorste passagiersstoel is nu verkrijgbaar met een geheugenfunctie en elektrische verstelmogelijkheden. De optionele Climatronic-airco met drie zones verhoogt het comfort.

Optionele extra’s, zoals ledsfeerverlichting, die nu ook de achterste deurpanelen verlicht in een van de tien kleuren, en de elektrisch verstelbare voorste passagiersstoel met geheugenfunctie, zijn nieuw. 
120 karoq ml styleDe vernieuwde Karoq zal later dit jaar standaard uitsluitend met een digitaal instrumentenpaneel aangeboden worden. Die Virtual Cockpit beschikt standaard over een scherm van 8 duim en kan als optie uitgebreid worden tot 10,25 duim. Een ingebouwde eSIM-kaart zorgt ervoor dat de Karoq altijd online is en via Skoda Connect toegang geeft tot een waaier aan onlinediensten. Er is ook keuze uit vier verschillende infotainmentsystemen met de namen Swing, Bolero, Amundsen en Columbus.

Smartphones kunnen met behulp van Wireless SmartLink-technologie, Android Auto of Apple CarPlay worden gekoppeld met de infotainmentsystemen van de auto en kunnen ook inductief worden opgeladen wanneer ze in de optionele Phone Box worden geplaatst. Een van de extra’s is een USB-C-aansluiting op de achteruitkijkspiegel om bijvoorbeeld een dashcam van stroom te voorzien.

Motorenupdate  

Karoq-kopers kunnen kiezen uit vijf motoren van de nieuwste EVO-generatie van de Volkswagen-groep. Er zijn diesels en drie benzinemotoren met vermogens van 110 pk (81kW) tot 190 pk (140 kW). 

De instapmotor is een driecilinder 1.0 TSI met een manuele zesbak. Hij levert 110 pk en 200 Nm. Daarboven is er een 1.5 TSI-benzinemotor met vier cilinders en 150 pk en 250 Nm die over Active Cylinder Technology (ACT) beschikt waarmee het verbruik wordt verlaagd door twee cilinders automatisch uit te schakelen als de motor weinig belast wordt. Hij kan besteld worden met een handgeschakelde zesbak of een DSG-zeventrapsautomaat.

De tweeliter-TSI van 190 pk is de topmotorisatie. Hij is alleen te verkrijgen in combinatie met het Sportline-uitrustingsniveau en wordt standaard gecombineerd met de DSG-automaat en vierwielaandrijving. 

Dieselliefhebbers kunnen opteren voor een 2.0 TDI met 116 pk en of 150 pk. 

De minst krachtige diesel levert 250 Nm wanneer hij uitgerust is met de DSG-automaat en 300 Nm in combinatie met de handbak, wat enigszins ongewoon is aangezien versies met een automaat in de meeste gevallen meer koppel krijgen.

Wie voor de krachtigste van de twee 2.0 TDI diesels kiest heeft dus recht op 150 pk en kan als optie kiezen voor vierwielaandrijving in plaats van de standaard voorwielaandrijving. Wanneer voor de vierwielaandrijving geopteerd wordt is de TDI altijd gekoppeld aan de DSG-automaat en levert hij 360 Nm. Wie voor voorwielaandrijving en de handbak kiest heeft 340 Nm ter beschikking.

Dynamic Chassis Control

De uitrustingsniveaus Ambition en Style kunnen net als de Sportline-variant optioneel worden uitgerust met Dynamic Chassis Control (DCC) en progressieve stuurinrichting. DCC observeert continu de rijsituatie en past de demping en stuurinrichting hieraan aan. In de Driving Mode Select is het mogelijk om de basisinstellingen Eco, Comfort, Normal en Sport te kiezen; in de modus Individual kunnen deze instellingen worden gefinetuned. 

De progressieve stuurinrichting heeft een variabele stuurverhouding. Deze hangt af van de stuurhoek voor een betere handling bij hogere snelheden en meer wendbaarheid in bochten. Tegelijkertijd liggen de stuurkrachten aanzienlijk lager bij grotere stuurhoeken, bijvoorbeeld bij het afslaan bij lage snelheid in de stad of bij het parkeren. Dit maakt manoeuvreren makkelijker.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy