vrijdag, 08 april 2022

Met de #1 komt Smart weer tot leven

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Met de #1 komt Smart weer tot leven © Smart
Smart, intussen een joint venture tussen het Chinese Geely en Mercedes-Benz, was de laatste jaren alleen nog in de marge aanwezig op onze markt met de elektrische ForTwo maar maakt nu een ambitieuze comeback met de #1, een elektrische compacte SUV met een verbazend krachtige aandrijflijn.


Weinigen wisten het, maar Smart bestaat nog, al was dat dan een rol in de marge met enkel de kleine elektrische ForTwo in het gamma na het schrappen van de ForFour (die werd gebouwd in samenwerking met de technisch identieke Renault Twingo).
smartUntitled 3Met nieuwe energie en kapitaal uit China toont Smart zich nu ambitieus en stelt het de #1 voor, een elektrische SUV, waarmee het merk opnieuw talk of the town wil zijn. Die #1 is groter dan hij op foto’s lijkt en heeft niets van de kleine autootjes die het merk tot nog toe bouwde. Hij heeft een totale lengte van 4.270 mm, een wielbasis van 2.750 mm en staat op grote 19-duimsvelgen. Qua afmetingen speelt hij daarmee in de klasse van de MINI Countryman. Door zijn lange wielbasis, die zelfs langer is dan de 2.729 mm van de Mercedes GLA, is de nieuwe Smart meer dan ruim genoeg, ook achterin, maar de koffer is met 273 liter in de basisconfiguratie aan de kleine kant. Gelukkig kan de achterbank naar voren geschoven worden om zo tot 411 liter vrij te maken in de koffer. 

Verzorgde stroomlijn

De #1 kreeg een erg gestroomlijnd koetswerk met verzonken elektrische portiergrepen, frameloze portieren en een visueel zwevend dak. Uiterlijk heeft hij kenmerken die herinneren aan bijvoorbeeld de Opel Adam (het zwevend dak) en modellen van Mercedes (de achterlichten die onderling verbonden zijn). 
smartUntitled 2Ook binnenin merk je dat dit een volledig nieuwe auto is. Enkele elementen doen denken aan Mercedes, maar het geheel ziet er vooral modern en aantrekkelijk uit, met centraal in het midden een groot rechtopstaand aanraakscherm van 12,8 duim dat de centrale interface vormt van een verregaand te personaliseren infotainmentsysteem dat voortdurend draadloze updates kan ontvangen en zo altijd bij de tijd is. Verder is er een 9,2 duim groot digitaal dashboard en heeft de #1 ook een head-up display van 10 duim. Tussen de voorste passagiers prijkt een zwevende middenconsole en een groot glazen dak doet het interieur in licht baden. 

Over licht gesproken, net als bij heel wat Mercedessen heeft ook de nieuwe Smart instelbare binnenverlichting met leds die in 64 kleuren en volgens 20 lichtsterktes personaliseerbaar zijn om de sfeer in het interieur aan te passen aan je humeur.

Opmerkelijk krachtig

De nieuwe Smart is natuurlijk elektrisch, en verrast daarbij door uit te pakken met een piekvermogen van niet minder dan 200 kW (272 pk) en 343 Nm. Daarmee accelereert deze op de achterwielen aangedreven compacte elektrische SUV waarschijnlijk in geen tijd naar de honderd, maar die waarde gaf Smart niet mee. We weten wel dat hij een topsnelheid van 180 km/h heeft en dat het batterijpack een flink exemplaar van 66 kWh is waarmee volgens de constructeur een rijbereik van tussen de 420 en 440 kilometer (WLTP) mogelijk moet zijn. 

Het opladen van de batterij kan aan een opmerkelijk snelle 22 kW met wisselstroom en een ook al flinke 150 kW met gelijkstroom. Met een 22 kW-lader kan je de #1 zo in 3,5 uur van 10% naar 80% bijladen en aan een gelijkstroomlader die 150 kW of meer levert kan dezelfde oefening in minder dan een half uur.

Op technologisch vlak is dit dus duidelijk niet de eerste de beste EV, met zijn grote batterij, opmerkelijke laadprestaties en krachtige elektromotor.  We zijn dan ook benieuwd naar zijn rijprestaties. Het model wordt tegen het einde van dit jaar verwacht, tegen dan zullen we ook de prijzen kennen. 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy