dinsdag, 19 april 2022

urbansphere concept : hoe Audi de stadsauto van de toekomst ziet

Geschreven door  Stijn Blanckaert
urbansphere concept : hoe Audi de stadsauto van de toekomst ziet © Audi
Audi onthulde met de urbansphere concept de derde concept car in het kader van de visie van het merk op premium mobiliteit in de toekomst. De urbansphere concept toont hoe het merk de toekomst van de stadsauto voor Aziatische megasteden ziet. Schrik niet: dit is een monovolume van 5,5 meter lang en 2 meter breed…


A221583 largeLijkt het u vreemd, een auto van 5,51 meter lang, 2,01 meter breed en 1,78 meter hoog die gepositioneerd wordt als ideale auto voor de stad? Dan denkt u aan de stad van vandaag, maar daar zullen we deze Audi nooit zien. De constructeur ziet de urbansphere concept namelijk als de stadswagen van de toekomst, specifiek ontworpen voor drukke Aziatische megasteden, en in het bijzonder voor de enorme steden in China, waar ruimte een waardevol bezit is en de thuisomgeving van de bewoners vaak beknepen en klein is. 
A221589 largeDe bijzonder ruime urbansphere zou in dat kader een verlengde van de woning moeten worden en het thuisgevoel doortrekken naar buiten, wanneer men onderweg is. De bedoeling is dat de tijd tijdens de trip gebruikt wordt om tot rust te komen, creatief te zijn, productief te zijn, naar keuze… alleen of samen met de andere passagiers. 
A221644 largeBlijft u het een vreemd idee vinden? Opnieuw is dat een normale reactie, maar Audi benadrukt dat de urbansphere voornamelijk autonoom zal rijden. De bedoeling is dan ook dat de auto zijn inzittenden op hun bestemming afzet en dan autonoom zijn weg verderzet naar een parkeerplaats, die hij automatisch opzoekt en waar hij zelf de batterij oplaadt. Die parkeerplaatsen moeten niet vlak bij de bestemming liggen en kunnen best wat minder breed zijn dan vandaag, want door de autonome functies moeten de deuren niet meer geopend worden wanneer de auto geparkeerd wordt.

Inside out-ontwerp

De urbansphere concept werd door Audi’s designstudio’s in Peking en Ingolstadt ontworpen in nauwe samenspraak met Chinese potentiële klanten die hun eigen wensen weerspiegeld zien in het ontwerp dat voornamelijk op het interieur gericht is. A221590 largeDe auto moet gezien worden als een lounge op wielen, een mobiel kantoor en een soort extra leefruimte voor onderweg. Daarom is het interieur een ruime cocon geworden die totale privacy van de buitenwereld biedt en met de autonome rijfuncties van de toekomst ook niet langer in alle omstandigheden over een stuurwiel, pedalen of displays beschikt omdat die alleen nodig zijn wanneer de bestuurder zelf rijdt. 

Grootste Audi ooit

De urbansphere concept is de grootste Audi conceptcar ooit, met zijn enorme lengte van 5,51 meter en breedte van 2,01 meter. Het is vooral de wielbasis van 3,40 meter die daarbij in het oog springt. Het was daarbij niet de bedoeling om zo veel mogelijk stoelen, bergvakken en functionele elementen als mogelijk in het interieur te stouwen, maar wel om er een comfortabele en ruime cocon van te maken. De urbansphere moet meer dan een auto zijn, klinkt het, het is een “experience device”, een toestel om ervaringen mee op te doen.

Derde Audi conceptcar

De urbansphere concept is de derde concept car die Audi bedacht om te tonen hoe het merk premium mobiliteit in de toekomst ziet. Eerder waren er in augustus 2021 al de skysphere concept, een GT-roadster met een variabele wielbasis, en de enkele weken later op de IAA 2021 voorgestelde grandsphere concept, een gestrekte berline met vier plaatsen. Beide modellen beschikken net als de urbansphere concept over level 4-autonomie, waardoor ze zonder bestuurder kunnen rijden. Audi wil die technologie in de tweede helft van dit decennium ook effectief op de markt brengen.

Monovolumestijl – bijzonder voor Audi

De urbansphere concept doet qua stijl wat denken aan wijlen de Mercedes R-Klasse. Dat was ook een atypische, grote auto. Bij de urbansphere concept vallen de antagonistische deuren zonder middenstijl op en kan je ook niet naast het enorme singleframe-rooster en de lichtshow vooraan en achteraan kijken. A221556 largeLeds die in het rooster en achterzijde zijn ingewerkt kunnen boodschappen weergeven en maken het design van de concept car tot iets bijzonders.

Met zijn 5,51 meter is hij nog langer dan de A8L en de wielen van 24 duim zijn de grootste velgen die Audi ooit onder een auto (concept car of niet) plaatste.

Premium Platform Electric

Technisch gezien staat de urbansphere concept op het premium platform electric (PPE) van de VW Group, zoals ook de Grandsphere die trouwens dezelfde aandrijflijn heeft. Die bestaat uit een elektromotor vooraan en een exemplaar achteraan die samen goed zijn voor een vermogen van 295 kW en koppel van 690 Nm en er een vierwielaangedreven auto van maken (quattro). De batterij is 120 kWh groot en zou een rijbereik van tot 750 kilometer mogelijk maken, maar toch ligt de nadruk door het doel van de urbansphere als auto voor de stad niet op het rijbereik. De accu laadt – met dank aan de 800 voltarchitectuur – aan 270 kW op met gelijkstroom.A221601 largeVoor het comfort beschikt de urbansphere concept over adaptieve luchtvering om ook op slechte wegen in de stad het cocoongevoel te bewaren. Voor meer wendbaarheid – nuttig voor een auto van 5,5 meter lang – beschikt hij over een meesturende achteras.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy