donderdag, 14 april 2022

Mercedes-Benz Vision EQXX rijdt meer dan 1.000 km op één batterijlading

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Mercedes-Benz Vision EQXX rijdt meer dan 1.000 km op één batterijlading © Mercedes
Mercedes’ concept car Vision EQXX legde de afstand tussen het Duitse Sindelfingen en Cassis aan de Côte d’Azur af zonder onderweg bij te laden. De auto verbruikte daarbij gemiddeld niet meer dan 8,7 kWh per 100 kilometer. 



De Vision EQXX vertrok op 5 april om 7 uur ’s ochtends vanuit het Duitse Sindelfingen en reed 1.008 kilometer op de openbare weg door de Zwitserse Alpen en Noord-Italië, en met als eindbestemming Cassis aan de Côte d'Azur, zonder bij te laden onderweg.  De reis begon in koude en regenachtige omstandigheden, en er werd op normale snelheden gereden, inclusief langere trajecten op de Autobahn met snelheden tot 140 km/h. De laadstatus van de accu was bij aankomst ongeveer 15 procent, wat neerkomt op een resterend rijbereik van zo'n 140 kilometer. Het gemiddelde verbruik was daarbij recordbrekend laag, met amper 8,7 kWh per 100 kilometer.

De langeafstandsrit werd afgelegd met een verzegelde laadaansluiting en het team werd begeleid door een onafhankelijke deskundige van de certificatie-instelling TÜV Süd. 

Stroomlijnkampioen

De recordscore op het vlak van het energieverbruik werd onder meer mogelijk gemaakt door de lage cW-waarde van 0,17. Die extreem gunstige stroomlijn begint met de basisvorm van de carrosserie, die als een waterdruppel naar achteren stroomt. Even gunstig voor de aerodynamica zijn het kleine frontale oppervlak van 2,12 m² en de verkleinde spoorbreedte achter. Omdat deze 50 mm smaller is dan vooraan, rollen de achterwielen in de slipstream van de voorwielen. De actieve achterdiffuser, die automatisch wordt geactiveerd bij 60 km/h, zorgt voor een betere luchtstroom en draagt ​​zo aanzienlijk bij aan de verminderde luchtweerstand.

De Vision EQXX haalt bijkomende efficiëntievoordelen uit zijn speciaal voor de auto ontwikkelde Bridgestone-banden met een extreem lage rolweerstand van 4,7. Opvallend is de maat ervan. Met hun afmetingen van 185/65 R 20 97 T hebben ze een grote diameter en een smal loopvlak. 

Ook het voor een EV beperkte leeggewicht van 1.755 kilogram – met dank aan koolstofvezel en aluminium remschijven - droeg bij aan de lage verbruikscijfers.

100 kWh-accu

Met zijn 100 kWh heeft de speciaal ontwikkelde batterij van de Vision EQXX bijna dezelfde hoeveelheid energie als de accu van de grote EQS. De accu van de Vision EQXX is echter 50 procent minder groot en 30 procent lichter. Het resultaat is dat de compacte accu ook relatief licht is (495 kilogram) en daardoor ook past in een kleinere auto. 

Verder speelden ook de 117 zonnecellen van het zonnedak een rol. Ze voeden de 12-volt accu, die stroom levert aan verbruikers zoals het navigatiesysteem en belasten de hoogspanningsaccu op die manier niet. De zonnebooster vergroot de actieradius met meer dan twee procent – ​​wat neerkomt op zo’n 25 kilometer bij een reis van meer dan 1.000 kilometer.

Innovatieve eATS 

De elektrische aandrijving bestaande uit de elektromotor, transmissie en vermogenselektronica is ontwikkeld in samenwerking met de experts van het Mercedes-AMG Petronas F1 Team. Ze heeft een piekvermogen van 180 kW. Net als de accu is de elektrische aandrijfeenheid compact, licht en zeer efficiënt. Het gemiddelde rendement van ervan is 95%. Dat betekent dat 95% van de energie van de accu bij de wielen terechtkomt.

De ingenieurs van Mercedes-Benz zijn er verder in geslaagd om de totale verliezen in de aandrijflijn (motor, omvormer en transmissie) met 44% te verlagen, vergeleken met een elektrische aandrijflijn die niet op dit project is gebaseerd. Dit maakt een groot verschil, met een procent meer efficiëntie en twee procent meer bereik. 

De Vision EQXX heeft volgens Mercedes het reële potentieel van elektrische auto’s met een extra hoge efficiency bewezen. De technologie van de concept car zal worden ingezet in toekomstige productiemodellen van Mercedes-Benz, een deel ervan wordt vandaag al geïntegreerd in auto’s die door het merk op de markt worden gebracht. 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy