dinsdag, 19 april 2022

Mercedes-Benz EQS: concentraat van technologie nu ook in SUV-vorm

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Mercedes-Benz EQS: concentraat van technologie nu ook in SUV-vorm © Mercedes
BMW had met de iX al een elektrische SUV in het topsegment maar nog geen elektrische limousine en past daar met de eerstdaags gelanceerde i7 een mouw aan. Mercedes had met de EQS wel al zo’n elektrische topberline maar miste een elektrische top-SUV. Ook dat is nu verleden tijd met de op de EQS berline gebaseerde EQS SUV.

MBEQSSUV0004
Derde EQ-model met specifieke architectuur

De EQS SUV is niet pas de derde elektrische Mercedes maar is na de EQS en EQE berlines wel het derde model dat gebouwd wordt op het voor elektrische auto’s in het hogere segment ontwikkelde modulaire platform. De wielbasis van de EQS SUV is met 3,21 meter even lang als die van de EQS berline, maar hij is meer dan 20 centimeter hoger dan die laatste. In totaal meet de EQS SUV 5.125 mm in de lengte, 1.959 mm in de breedte en 1.718 mm in de hoogte. Door die afmetingen heeft hij een erg ruim interieur dat als optie over een derde zetelrij kan beschikken.
MBEQSSUV0006De tweede rij stoelen kan standaard elektrisch versteld worden en tegen een meerprijs kunnen twee extra individuele stoelen achterin toegevoegd worden. De instap naar die stoelen wordt dan vergemakkelijkt door een Easy Entry-functie. Hoe comfortabel de twee extra stoelen zijn en of volwassenen er comfortabel kunnen zitten zal moeten blijken wanneer we de auto in het echt kunnen bekijken.

De stoelen van de tweede rij kunnen over 130 millimeter elektrisch verschoven worden (standaard) om de beenruimte op de tweede rij te laten variëren van 830 tot 960 millimeter. De leuningen van de tweede rij kunnen ook elektrisch versteld worden (14° naar voren voor meer laadruimte en tot 4° naar achteren voor meer comfort).

De kofferinhoud is minimaal 645 liter groot en kan met het verschuiven van de tweede rij uitgebreid worden tot 880 liter. Wanneer de tweede rij neergeklapt is, is er 2.100 liter aan laadruimte voorhanden. 

Wanneer voor de twee bijkomende stoelen helemaal achteraan wordt geopteerd is er nog altijd tot 800 liter aan bagageruimte achter de tweede rij beschikbaar wanneer de twee bijkomende plaatsen niet in gebruik zijn en 2020 liter als ook de tweede rij in een 40:20:40-verdeling weggeklapt is. Met alle zeven zitplaatsen in gebruik is er nog precies 195 liter beschikbaar achter de laatste rij. 

SUV-look

Wie de EQS SUV ziet herkent natuurlijk onmiddellijk zijn verwantschap met de EQS berline (en de EQE), door de doorgedreven aandacht voor de stroomlijn en de bolle vormen. Ook het front met de “Black Panel”-afwerking is kenmerkend voor de EQS. De koplampen worden daar door een lichtband met elkaar verbonden en de voorkant wordt gedomineerd door een donker vlak waar bij auto’s met verbrandingsmotoren de grille van het radiatorrooster zit. Drie kleine verlichte driehoekjes vormen de dagrijlichten en onderscheiden de EQS SUV zo van de EQS berline die over drie puntjes in plaats van driehoekjes beschikt.
MBEQSSUV0001De wielen zijn tussen 20 en 22 duim groot en rond de wielkasten vinden we de voor SUV erg typische zwarte randen terug, die ook aan de zijkant terugkomen en het volume van de auto wat minder massief doen ogen.

Achter- of vierwielaandrijving, 107,8 kWh batterij

De aandrijflijn van de EQS SUV zorgt niet voor verrassingen, aangezien we ze al kennen van de EQS berline. Zo hebben alle EQS SUV-uitvoeringen een “electric drive train” (eATS) op de achteras en wordt die op de 4MATIC-uitvoeringen aangevuld met een eATS op de vooras, waardoor die versies door middel van het Torque Shift-systeem over een continu variabele verdeling van de aandrijfkrachten over de vier wielen kunnen beschikken.

De batterij is zoals op de EQS berline 107,8 kWh groot en moet een rijbereik van “meer dan 600 kilometer” mogelijk maken. Ze werd door Mercedes zelf ontwikkeld en kan over the air geüpdatet worden waardoor in ze ook in de toekomst altijd over de nieuwste energiemanagementsoftware beschikt. Het merk verzekert dat de accu ook na 10 jaar of 250.000 kilometer minstens 70 procent van zijn originele capaciteit behoudt.

Mercedes geeft nog geen precieze cijfers mee over het rijbereik en het verbruik van de EQS SUV, maar die zullen gezien het omvangrijkere koetswerk van de SUV respectievelijk iets lager en iets hoger liggen dan die van de berline.

Het opladen van de hoogspanningsaccu kan met gelijkstroom aan een maximum van 200 kW. Daarmee kan in ideale omstandigheden tot 300 extra kilometer aan rijbereik bijgeladen worden in een kwartier tijd. Het thuis of openbaar met wisselstroom opladen gebeurt aan maximaal 11 kW, tenzij voor de optionele 22 kW-boordlader wordt gekozen. Aan een driefasenlader kan de accu zo met 11 kW in 10 uur volledig opgeladen worden. Met 22 kW duurt dat logischerwijs half zo lang.

Twee uitvoeringen bij lancering

Er zijn twee versies verkrijgbaar bij de lancering. De basisuitvoering heet EQS 450+ en beschikt over achterwielaandrijving en een elektromotor van 265 kW (360 pk) en een koppel van 568 Nm en levert daarmee wat meer vermogen dan de EQS 450+ berline met 245 kW (333 pk). 
2022 03 02 image 22c0127 008Het voorlopige model is de op de vier wielen aangedreven EQS 580 4MATIC. Die beschikt over een tweede elektromotor van 135 kW (184 pk) op de vooras en levert een gecombineerd vermogen van 400 kW (544 pk) en maar liefst 858 Nm aan koppel. Dat is ook wat meer dan de EQS 580 4MATIC berline die het bij 385 kW (524 pk) houdt. Over de prestaties van beide versies gaf Mercedes nog geen info vrij.

Toonbeeld van comfort en rijefficiëntie

Noblesse oblige zet Mercedes met de EQS SUV hoog in op het vlak van comfort. De auto heeft een vierarmige as vooraan en een onafhankelijke multilinkophanging achteraan en beschikt standaard over Airmatic-luchtvering met continu verstelbare dempers (ADS+) en kan zo tot 25 centimeter verhoogd worden bij snelheden tot 80 km/h. In de Comfort- en Sportmodi wordt het koetswerk automatisch respectievelijk met 10 en 15 millimeter verlaagd bij snelheden boven 110 km/h om de windweerstand te verlagen en voor meer rijstabiliteit te zorgen. Bij snelheden lager dan 80 km/h keert hij automatisch terug naar de standaard rijhoogte.

Zoals de S-Klasse en de EQS en EQE berline beschikt ook de EQS SUV over vierwielsturing. Die doet de achterwielen standaard tot 4,5° mee- of tegensturen en verkleint zo de draaicirkel. Optioneel (eventueel ook na aankoop via een “over the air” update) kan dat vergroot worden tot 10° om de draaicirkel zo verder te verkleinen van 11,9 naar 11 meter, wat zowat overeenkomt met die van een Mercedes A-Klasse. 

Bovenop de Dynamic Select-instellingen Eco, Comfort, Sport en Individual, die ook op de EQS berline terug te vinden zijn, voegt de SUV op de 4MATIC-uitvoeringen de instelling “Offroad” toe.

Hyperscreen en Dolby Atmos sound

De meest opvallende voorziening in het interieur van de EQS is ook hier het Hyperscreen. Dat maar liefst 141 centimeter brede dashboardscherm dat zich over de hele breedte van de auto uitspreidt en overgenomen wordt van de EQS berline en de EQE is als optie verkrijgbaar. Standaard beschikt de EQS SUV over een dashboard zoals de nieuwe S-Klasse.
2022 02 27 image 22c0128 040Bijzondere nieuwigheid is ook het Dolby Atmos Sound system dat in combinatie met het Burmester-audiosysteem met 15 luidsprekers verkrijgbaar is en de geluidsbeleving naar een nieuw niveau tilt. Individuele instrumenten of stemmen uit de studiomix kunnen over het hele luistergebied geaccentueerd worden waardoor een echte 360°-ervaring ontstaat voor de luisteraars. 

Over the air updates

De EQS die geleverd wordt zal een aantal jaar later gegarandeerd niet meer dezelfde EQS zijn. Hij zal namelijk voortdurend “over the air” geüpdatet worden. Dat was al zo bij de EQS berline maar voor de SUV introduceert Mercedes een reeks extra functies die online aangeschaft kunnen worden om de auto na de levering toch van extra mogelijkheden te voorzien. De SUV introduceert zo de online te activeren Trailer Manoeuvring Assist-functie of de Augmented Reality Navigatie via het MBUX, naast de reeds gekende mogelijkheid om de achterwielsturing over 4,5° als digitale update uit te breiden naar 10°. Geen nood dus als je die functies bij de bestelling niet specificeerde maar ze nadien toch graag had gehad…

Made in the USA

De productie van de EQS SUV begint over enkele maanden in de fabriek van Mercedes in Tuscaloosa in Alabama, naast de GLE, GLE Coupé, GLS en Mercedes-Maybach GLS. De batterijen worden trouwens in de buurt van de fabriek geassembleerd in de batterijfabriek van Bibb County, die vorige maand opende.
MBEQSSUV0005Mercedes maakte nog geen prijzen bekend, maar reken gerust op een flinke extra som bovenop de instapprijs van de EQS 450+ berline van € 120.153 of de EQS 580 4MATIC van € 158.873, al was het maar omwille van het wat hogere vermogen. Of ook van de EQS SUV een “350”-uitvoering volgt is momenteel niet duidelijk, dat er ook AMG-versies volgen lijdt geen twijfel.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy