dinsdag, 17 mei 2022

Zelfrijdende auto vanaf vandaag officieel te koop

Geschreven door  Dieter Quartier
Zelfrijdende auto vanaf vandaag officieel te koop © Mercedes
In Duitsland kun je op je Mercedes-Benz S-Klasse en EQS voortaan de langverwachte Drive Pilot bestellen. Een heuse primeur voor het merk en een belangrijke stap voorwaarts richting de volledig zelfrijdende auto, ook al kun je voorlopig enkel op bepaalde snelwegen het stuur uit handen geven, tot een snelheid van 60 km/h. 


Als de omstandigheden het toelaten – lees: alle camera’s en sensoren (radar en Lidar) zich een volledig beeld kunnen vormen van de omgeving – kun je de Drive Pilot activeren om de volledige rijtaak over te nemen. Je mag dus gerust met je smartphone prullen, surfen op het web via het infotainmentscherm of een filmpje bekijken. Een dutje doen wordt echter afgeraden – het gaat immers om een SAE Level 3-systeem, dat wil zeggen: het werkt enkel onder bepaalde voorwaarden en je wordt steeds geacht om het stuurwiel binnen de tien seconden over te kunnen nemen. 
22C0157 013Als hij actief is, regelt de Drive Pilot de snelheid en afstand en houdt hij de auto binnen de rijstrook. Het routeprofiel, de gebeurtenissen op de route en de verkeersborden worden continu geanalyseerd en het systeem houdt rekening met alle mogelijke variabelen. De Drive Pilot reageert ook op onverwachte verkeerssituaties en handelt deze zelfstandig af, bijvoorbeeld door middel van uitwijkmanoeuvres binnen de rijstrook of door middel van remmanoeuvres. 

Nog maar een begin

Voorlopig is het systeem enkel goedgekeurd in Duitsland, maar door de internationale certificatie van de Drive Pilot kan het gemakkelijk uitgerold worden op andere markten. Tegen het einde van het jaar wil Mercedes-Benz wettelijke seriegoedkeuring verkrijgen voor de twee Amerikaanse staten Californië en Nevada.

Hoe meer auto’s zijn uitgerust met de Drive Pilot, hoe meer gegevens Mercedes-Benz kan verzamelen om het systeem te laten leren en steeds beter te maken. Het is een kwestie van tijd voordat de snelheid waaraan het kan werken, stelselmatig kan worden opgetrokken. Ook het aantal snelwegen waarop de Drive Pilot zijn ding kan doen, zal geleidelijk toenemen.

Is dat wel betrouwbaar?

Geautomatiseerd voertuiggebruik volgens SAE-Level 3 vereist een systeemontwerp dat het mogelijk moet maken om zowel eenvoudige als ernstige storingen betrouwbaar op te lossen. Er zijn daarom steeds back-ups voor cruciale systemen, zoals de remmen, de stuurinrichting, de energievoorziening en delen van de sensortechnologie, zoals voor omgevingsherkenning en rijdynamiekberekening. Ook de accu, de stuurmotor, de wielsnelheidssensoren en de verschillende algoritmen die het systeem gebruikt om de gegevens te berekenen, zijn redundant uitgevoerd. 

In het onwaarschijnlijke geval dat er een storing optreedt, zal de Drive Pilot de auto veilig in beweging houden totdat de bestuurder de teugels overneemt. Als hij niet binnen de gestelde tijd van maximaal 10 seconden gehoor geeft aan het overnameverzoek, bijvoorbeeld vanwege een medische noodsituatie, initieert de Drive Pilot onmiddellijk een noodstop die veilig is voor het achteropkomende verkeer. 

Hoe werkt de Drive Pilot?

De exacte locatie van de auto wordt bepaald met behulp van een uiterst nauwkeurig positioneringssysteem dat veel krachtiger is dan conventionele GPS-systemen. Naast de gegevens die door LiDAR-, camera-, radar- en ultrasoonsensoren worden verzameld, geeft een digitale HD-kaart een 3D-beeld van de weg en de omgeving met informatie over weggeometrie, routekenmerken, verkeersborden en speciale verkeerssituaties (bijvoorbeeld ongevallen of wegwerkzaamheden). Deze zeer nauwkeurige kaart verschilt van kaarten voor reguliere navigatiesystemen door onder meer de grotere nauwkeurigheid in centimeters in plaats van meters en het gedetailleerde knooppunt- en trajectmodel. 

De kaartgegevens worden opgeslagen in datacenters en voortdurend bijgewerkt. Elk voertuig slaat ook een afbeelding van de kaartinformatie aan boord op, vergelijkt dit voortdurend met de backend-gegevens uit de datacenters en werkt indien nodig de lokale dataset bij. Dit alles maakt een stabiele en exacte positionering mogelijk door een weergave van de omgeving die niet verstoord wordt door  schaduwen of vuile sensoren.

Hoeveel kost de Drive Pilot?

Autonieuws kon vorig jaar al met een prototype van de EQS met Drive Pilot rijden op de testsite van Mercedes-Benz in Zuid-Duitsland. Je leest het verslag hier. We schatten de verkoopprijs toen in op een kleine € 15.000. We waren dan ook aangenaam verrast om te vernemen dat het slechts € 5.000 kost op de S-Klasse. Dat is ook de prijs die je voor het systeem op de EQS betaalt, maar je moet er eerst nog het Rijassistentie Pack Plus voor aanvinken op de optielijst (€ 2.430), een pakket dat standaard is op de S.

Al bij al een aanvaardbare opleg, zeker in vergelijking met de zogenaamde Full Self-driving Capability die Tesla al jarenlang op zijn modellen verkoopt, maar nog steeds niet heeft geactiveerd. Tesla’s systeem is bovendien minder performant: het werkt enkel op basis van camerabeelden. Het Californische merk beweert dat LiDAR en high-definition kaarten niet noodzakelijk zijn. Sommige experten zijn het daar niet mee eens omdat camera’s in het donker en bij moeilijke lichtomstandigheden – denk aan een laagstaande zon – bepaalde obstakels moeilijk kunnen detecteren.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy