woensdag, 18 mei 2022

Fiat 500X en Fiat Tipo Hybrid: een klein batterijtje, een klein voordeel

Geschreven door  Dieter Quartier
Fiat 500X en Fiat Tipo Hybrid: een klein batterijtje, een klein voordeel © Stellantis
De Italiaanse volumeconstructeur heeft een 48V-batterij en kleine elektromotor geënt op de nieuwe benzinemotor van de 500X en de Tipo. Daardoor dalen het verbruik en de CO2-uitstoot lichtjes. Verwacht echter geen Toyota Prius-zuinigheid.


“It’s only green when it’s green for all”, dat is de visie van Fiat. Het wil daarmee zeggen dat de elektrificatie betaalbaar moet blijven. Plug-inhybrides vinden ze in Turijn te duur voor Jan Modaal. Zelfs full hybrids (zoals je die bij Toyota, Ford, Hyundai, Honda, Kia en andere kunt vinden) zijn niet voor ieders portefeuille weggelegd. En de elektrische 500, die vlotjes 30k kost? Daarover zwijgen ze bij FCA in alle talen. 

Ze focussen liever op de elektrificatie van het Fiat 500X- en Tipo-gamma, die uit kostenoverwegingen niet verder reikt dan de lancering van een mild hybrid benzinemotor. Het Hybrid-logo op de koffer is dan ook bij de haren getrokken. Onder de motorkap ligt een nieuwe generatie FireFly-motor, een 1,5-liter 4-cilinder turbobenzinemotor die tot 130 pk en 240 Nm kan leveren en zachtjes ondersteund wordt door een elektromotortje van 15 kW op 48 volt. Voor de transmissie zorgt een DCT met zeven trappen. 

Elektrische start, maar dan…

In tegenstelling tot de meeste andere mild hybrids kunnen deze Fiats volledig elektrisch vertrekken. Met een beetje discipline kun je ook parkeren en manoeuvreren zonder de minste uitstoot. Trap je het gaspedaal wat dieper in of is het batterijtje leeg (dat is al na enkele tientallen meters, tenzij je tegen 30 km/h blijft rijden), dan wordt de verbrandingsmotor aangezwengeld door een in de riem geïntegreerde starter-alternator. 

Volgens Fiat kan de benzinemotor tijdens de totale WLTP-cyclus tot 47 procent van de tijd stationair blijven draaien. In de stedelijke cyclus loopt dit percentage op tot 62 procent. Klinkt goed voor het verbruik, maar wat zeggen de cijfers? Dat je met de Tipo in de stadscyclus aan 4,7 l/100 km zit (tegenover 5,0 l/100 km voor de Tipo met 1.6-dieselmotor) en dat de 500X 5,1 l/100 km verstookt (tegenover 5,4 l/100 km voor de 500X met 1.6-diesel).  

Ten opzichte van de oude 1.3 FireFly daalt het brandstofverbruik - en dus ook de CO2-uitstoot - tot 11 procent. Dat is in verhouding weinig vooruitgang. De beweringen van Fiat dat het systeem op het efficiëntieniveau zou staan van een full hybrid, worden hierdoor meteen van tafel geveegd.  

Je leest meer over mild hybrid aandrijvingen in dit artikel.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy