woensdag, 01 juni 2022

Mercedes-AMG One hypercar debuteert op Goodwood Festival of Speed

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Mercedes-AMG One hypercar debuteert op Goodwood Festival of Speed © Mercedes
De liefhebbers hebben er het nodig geduld voor moeten oefenen, maar eindelijk wordt het wachten beloond en toont Mercedes-AMG zijn nieuwe, 1063 pk sterke hypercar aan het publiek, tijdens het Festival of Speed op Goodwood dat van 23 tot 26 juni plaatsvindt en voor Mercedes-AMG de gelegenheid vormt om de 55ste verjaardag van AMG te vieren.


22C0182 007De Mercedes-AMG One is een nieuw icoon onder de hypercars, een auto die net als de McLaren F1 indertijd tot de verbeelding spreekt van elke autoliefhebber doordat hij propvol met F1-technologie zit en voorzien is van de (aangepaste) hybride aandrijflijn van Mercedes-AMG’s Formule 1 bolide.

Eén verbrandingsmotor en vier elektromotoren produceren samen 1.063 pk (784 kW) en een onbekend maximumkoppel, waarover Mercedes zelf zegt dat de “specificatie ervan niet mogelijk is door de complexe aandrijflijn”. Maar ook al kennen we die koppelwaarde niet, toch geeft de constructeur heel wat gedetailleerde info vrij over deze hypercar.

Complexe ontwikkeling

De in samenwerking met de Formule 1-ingenieurs van Mercedes-AMG High Performance Powertrains in Brixworth ontwikkelde aandrijflijn is een huzarenstukje, want het bleek allesbehalve evident – en veel moeilijker dan verwacht – om de moderne F1-aandrijflijn geschikt te maken voor dagelijks gebruik. Een van de grootste uitdagingen lag in het behandelen van de uitlaatgassen om de auto te laten voldoen aan de strengste Euronormen.

Dat lukte door gebruik te maken van vier voorverwarmde metaalkatalysatoren, twee keramische katalysatoren en twee benzinedeeltjesfilters. De vier verwarmingselementen met een gecombineerd vermogen van 16 kW maken het mogelijk om onder reële rijomstandigheden (RDE) te voldoen aan de EU6-uitlaatgasemissiegrenswaarden, een huzarenstukje.

Formule 1-aandrijflijn

Centraal achter de twee inzittenden ligt een hybride verbrandingsmotor van 1.599 cc met turbo. Die V6 is dezelfde als die van de Formule 1-bolides van Mercedes-AMG, levert 574 pk (422 kW) (359 pk per liter!) en haalt toerentallen tot maar liefst 11.000 o/m. Dat is indrukwekkend maar net wat minder dan wat de motor in de F1-bolide haalt omdat hier met commerciële benzine wordt gereden en de levensduur van de krachtbron gegarandeerd moet worden.
 ATF2772Naast de benzinemotor beschikt de One over vier elektromotoren. De eerste, de MGU-H, bevindt zich op de as van de turbo, drijft die ook rechtstreeks aan en levert 122 pk of 90 kW. Daardoor kan het compressorwiel ook zonder een voldoende sterke uitlaatgasstroom onmiddellijk aan 100.000 o/m spinnen en pijlsnel reageren op elke input. Het koppel bij lage toerentellen vaart er wel bij.

Een deel van de overtollige energie van de uitlaatgasstroom wordt door de elektrische turbocompressor gebruikt om elektrische energie op te wekken als generator. Die wordt dan opgeslagen in de hoogspannings-lithium-ionbatterij of aan de elektromotoren van de vooras of de elektromotor bovenop de vooras geleverd.

Er is inderdaad ook een tweede elektromotor bovenop de zescilinder gemonteerd. Die 120 kW of 163 pk sterke MGU-K (Motor Generator Unit Kinetic) is via tandwielen met de krukas verbonden en is eveneens afgeleid van de Formule 1-aandrijflijn.

Verder zijn er nog twee elektromotoren van 120 kW (163 pk) elk (de MGU-FL en MGU-FR) die de voorwielen aandrijven. Ze zijn via tandwielen met de voorwielen verbonden en drijven de vooras zuiver elektrisch aan met een individuele koppelverdeling (torque vectoring) voor een optimale rijdynamiek. De recuperatie van rem- en vertragingsenergie via deze motoren wordt opgeslagen voor een groter elektrisch rijbereik of extra kracht bij acceleraties.

Batterij van 8,4 kWh

De elektrische energie wordt opgeslagen in een hoogtechnologische lithium-ionbatterij met een capaciteit van 8,4 kWh. Die maakt zuiver elektrisch rijden mogelijk over een afstand van tot 18,1 kilometer en kan met wisselstroom aan 3,7 kW via de geïntegreerde boordlader worden opgeladen.

Het hele elektrische systeem van de aandrijflijn werkt trouwens niet op 400 volt, zoals gebruikelijk is, maar op 800 volt, waardoor de kabeldiameters dunner werden en er gewicht bespaard werd, maar ook de communicatie tussen de verschillende systemen sneller verloopt.

De overbrenging gebeurt door middel van een speciaal ontwikkelde handgeschakelde zeventrapsversnellingsbak met een koppeling met koolstofvezelschijven en de One beschikt over een volledig variabele vierwielaandrijving door de hybride aangedreven achteras en een elektrisch aangedreven vooras met torque vectoring.

Hypercar met dito prestaties

De prestaties van de One zijn – wat dacht je anders – hallucinant. Sprinten vanuit stilstand naar 100 km/h duurt 2,9 seconden. Tot 200 km/h lukt daarnaast in niet meer dan 7,0 seconden. Dat is amper 2,5 seconden trager dan wat een F1-auto voor dat sprintje nodig heeft. Slik. Ook de 300 km/h-marker is na amper 15,6 seconden gepasseerd en de One houdt het pas bij 352 km/h voor bekeken22C0182 002Tegelijk verbruikt hij volgens de WLTP-norm niet meer dan 8,7 l/100 km (198 g CO2/km), wat in combinatie met de tot 1,6 liter beperkte cilinderinhoud in Vlaanderen alvast op het vlak van de BIV (€ 2.249,92) en verkeersbelasting (€ 295,58) niet voor recordwaarden zorgt. Ja, dat zoiets niet meer dan academische waarde heeft mag duidelijk zijn, aangezien de kans dat deze auto vaak op Vlaamse wegen te zien zal zijn zo goed als onbestaande is.

De actieve, hydraulisch gestuurde aerodynamica verhoogt de downforce op de voor- en de achteras en verbetert ook de efficiëntie. De One genereert zo al downforce vanaf 50 km/h.

Om het geheel terug tot stilstand te brengen rekent Mercedes-AMG op koolstofvezel-remschijven van 398 x 38 millimeter vooraan en 380 x 34 millimeter achteraan.

Niet alleen voor de aandrijflijn is de One leentjebuur trouwens gaan spelen in de autosport. Ook de koolstofvezel monocoque, de koolstofvezel carrosserie, de dragende motor/transmissie, de actieve aerodynamica en de push-rod-ophanging komen uit de hoogste klassen van het autoracen. 

Form follows function

Binnenin staat alles in het teken van efficiëntie, met een ergonomische zitpositie voor de bestuurder en zijn passagier in racekuipjes waarvan de rugleuningen in twee standen kunnen worden versteld. Het boven- en onderaan afgevlakte F1-stuurwiel met geïntegreerde airbag is elektrisch verstelbaar, net als de pedalen, voor een optimale rijhouding. 
 ATF2666Voor enig gebruiksgemak en comfort voorzag AMG airco en elektrisch bediende ramen, terwijl de One ook over een infotainmentsysteem en zowaar over USB-poorten beschikt. Omwille van het door de centraal geplaatste motor problematische zicht naar achteren bestaat de binnenspiegel uit een digitaal scherm dat beelden van een achteraan geplaatste camera toont.                                                                                                                 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy