vrijdag, 17 juni 2022

1 miljoen mijl met een Tesla Model S: een record, maar een korreltje zout hoort erbij

Geschreven door  Dieter Quartier
1 miljoen mijl met een Tesla Model S: een record, maar een korreltje zout hoort erbij © Tesla
Dat elektrische auto’s minstens zolang kunnen meegaan als wagens met een verbrandingsmotor, dat wilde de Duitser Hansjörg Gemmingen graag bewijzen. Hij reed zijn Tesla Model S P85 uit 2014 voorbij het virtuele ‘1 miljoen mijl-paaltje’. Met één motor en één batterij? Nou, niet echt.


Een miljoen mijl, dat stemt overeen met 1.609.344 kilometer. Indrukwekkend, maar nog niet genoeg voor Gemmingen: hij blijft minstens doorgaan tot hij aan de twee miljoen kilometer zit. Gewoon om een punt te maken. Fun fact: de Duitser had daarvoor al 600.000 kilometer op de teller van zijn Tesla Roadster gezet.  

Het exploot is koren op de molen van de EV-angelisten en Teslarati, maar als we het verhaal wat uitpluizen, blijkt er onderweg toch het een en het ander vervangen te zijn aan de Model S. Motor1.com schrijft dat het batterijpakket minstens tweemaal werd vernieuwd. Dat zou betekenen dat elk pakket het gemiddeld zo’n 333.000 mijl ofte 535.000 kilometer volhoudt. Dat is nog steeds very impressive.

Iets minder impressionant is dat de huidige elektromotor in zijn Model S al de achtste is. Dat stemt overeen met één motor per 200.000 kilometer, mocht de huidige er binnenkort ook de brui aan geven. Dat is enerzijds een vreemde vaststelling omdat elektromotoren als erg betrouwbaar worden beschouwd. Anderzijds gaat het om een Model S van de eerste generatie. Intussen is de technologie alweer flink geëvolueerd. 

De eerste drie elektromotoren sneuvelden naar verluidt vrij snel, maar de volgende exemplaren bleken toch iets robuuster. Op het moment dat hij zijn vorige record vestigde in 2019, toen hij de 1 miljoen kilometer-kaap rondde, had de motor die er destijds inlag al 320.000 kilometer gereden.

Gemmingen rijdt overigens erg zuinig met zijn Model S: hij haalt een gemiddelde van 16,6 kWh/100 km. Hij heeft overigens een tip voor de EV-rijder: laad je auto niet te vaak op aan snelladers. Zelf hangt hij zijn auto meestal aan een gewone wallbox met wisselstroom.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy