De Europese autoconstructeursvereniging ACEA analyseerde het aantal laadpunten voor elektrische auto’s in de Europese Unie en stelde vast dat de helft van het totaal aantal laadpunten in slechts twee landen terug te vinden is. Koploper Nederland telt er momenteel zo’n 90.000, runner-up Duitsland 60.000 stuks.

Enorme kloof
De kloof tussen de landen bovenaan en onderaan de ranglijst is enorm. Nederland heeft bijna 1.600 keer meer oplaadpunten dan het land met de minste infrastructuur, Cyprus, waar zich slechts 57 oplaadpunten bevinden. De Nederlanders alleen al hebben evenveel oplaadpunten als 23 lidstaten samen.

Hoewel het aantal oplaadpunten in de EU de afgelopen vijf jaar sterk is toegenomen (+180%), blijft het totale aantal (307.000) ver achter bij wat nodig is.
6,8 miljoen laadpunten nodig tegen 2030
Om de CO2-doelstellingen te halen, zal de verkoop van elektrische voertuigen in alle EU-landen sterk moeten toenemen. Uit een recente studie blijkt dat tegen 2030 tot 6,8 miljoen openbare oplaadpunten nodig zullen zijn om de voorgestelde CO2-reductie van 55% voor auto's te halen - wat betekent dat we in minder dan 10 jaar tijd een groei van meer dan 22 maal zo groot moeten zien.
Het zal dan ook een hels karwei worden om overal in de EU – dus ook in landen met een veel grotere oppervlakte en veel lagere bevolkingsdichtheid dan in Nederland, Duitsland of zeker bij ons – voldoende laadinfrastructuur te voorzien. In West-Europa is een en ander realistisch, maar de kolossale (en peperdure) inspanningen die landen als Cyprus, Litouwen, Estland, Letland, Malta, maar ook Griekenland, Bulgarije, Slovakije en Slovenië te wachten staan zullen onmogelijk zijn zonder zware Europese hulp. En u weet wie die betaalt…
Het klassement
De vijf landen met de meeste laadpunten
1 Nederland (90,284)
2 Duitsland (59,410)
3 Frankrijk (37,128)
4 Zweden (25,197)
5 Italië (23,543)
De vijf landen met het kleinste aantal laadpunten
1 Cyprus (57)
2 Malta (98)
3 Litouwen (207)
4 Estland (385)
5 Letland (420)