dinsdag, 05 juli 2022

Inchcape wordt importeur van BYD, de grootste producent van geëlektrificeerde auto’s

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Inchcape wordt importeur van BYD, de grootste producent van geëlektrificeerde auto’s © BYD
Inchcape, in ons land al invoerder van Toyota en Lexus, zal nog dit jaar beginnen met het in de Belux invoeren van de auto’s van het Chinese BYD, volgens de Chinese regels intussen ’s werelds grootste bouwer van elektrische auto’s. Dat vernam Autonieuws uit goede bron.


Inchcape Belgium is een onderdeel van een in het Verenigd Koninkrijk gevestigd autobedrijf met 14.500 werknemers dat in 40 landen in Azië, Oceanië, Amerika, Afrika, het VK en Europa actief is in de import en retail van verschillende automerken. De firma is bij ons al gedurende tientallen jaren de invoerder van Toyota en Lexus maar verdeelt in andere landen als invoerder of via eigen verdeelpunten onder meer ook merken als Jaguar, Land Rover, Suzuki, Mercedes-Benz, de merken van de Volkswagen-groep, BMW en Subaru.

De groep heeft in meerdere landen ook contracten met Chinese autobouwers, zoals Geely, JAC Motors, Changan en Maxus en wordt bij ons binnenkort dus ook invoerder van BYD, China’s grootste producent van elektrische en geëlektrificeerde auto’s. 

BYD koos ook in Nederland voor de Toyota-invoerder, want het maakte zonet bekend dat het in ons buurland in zee gaat met Louwman Group, dat in eerste instantie een flagship store zal openen in Amsterdam en de auto’s online zal aanbieden maar ook verschillende fysieke verdeelpunten zal openen. Hoe Inchcape de BYD-producten in ons land aan de man zal brengen is nog onduidelijk.

Wie is BYD?

BYD is een in het Chinese Shenzen gevestigde autoproducent. De letters BYD staan voor “Build Your Dreams”. De constructeur is de derde grootste onafhankelijke Chinese autofabrikant, na Geely Automobile (dat onder meer Volvo, Polestar en Lynk&Co onder zijn vleugels heeft) en Chery. 

Als belangrijk producent van batterijen heeft BYD een voorsprong voor wat betreft het bouwen van geëlektrificeerde auto’s. BYD bouwt (elektrische) autobussen (die in heel wat Europese landen rondrijden), vorkliften, trucks en bestelwagens en dus ook personenwagens. Daarin is het best succesvol, want het verkocht tijdens het eerste en tweede kwartaal van dit jaar niet minder dan 641.000 (deels) elektrische auto’s in China, waarmee het qua aantallen Tesla -dat 564.000 autos bouwde in de eerste jaarhelft- onttroont als het gaat om elektro-auto’s.

Kleine nuance

Hoewel de aantallen stellen dat Tesla door BYD is onttroond als 's werelds grootste producent van elektrische voertuigen moeten we wel opmerken dat alle door Tesla verkochte auto’s zuiver elektrisch zijn en dus geen (plug-in)hybrides, terwijl veel van de BYD’s plug-ins zijn en dus niet volledig elektrisch aangedreven worden. 

Desondanks worden ze volgens de Chinese verkoopregels toch als "emissievrije" auto’s beschouwd, waardoor de fabrikant zich op die regels kan baseren om te claimen dat het in de eerste helft van dit jaar de wereldmarktleider is op EV-vlak. 

Succesinvestering van Warren Buffett

De bekende Amerikaanse investeerder Warren Buffett heeft eind 2008 een aandeel van 10% in BYD verworven en betaalde daar toen $ 230 miljoen voor. Intussen is dat belang een veelvoud waard van wat hij er toen voor betaalde. In januari 2021 zouden de aandelen volgens Business Insider maar liefst $ 7 miljard meer waard geworden zijn dan bij de initiële investering. 

Inchcape solide partner

Bij ons is BYD tot vandaag slechts in de marge aanwezig met onder meer de levering in 2014 van 50 elektrische taxi’s in Brussel en 30 elektrische bussen op de luchthaven van Zaventem, maar daar moet dus verandering inkomen nu Inchcape, als erg ervaren invoerder van de merken Toyota en Lexus, zijn schouders onder het merk zet. 

De kans op slagen is door de implicatie van een partner van het kaliber van Inchcape aanzienlijk groter dan wanneer een onafhankelijke lokale dealer op eigen houtje met de import begint. Zo is het door Astara Western Europe (ex-Alcomotive) bij ons geïmporteerde Chinese MG in ons land ook succesvoller (32ste, met 523 inschrijvingen in de eerste helft van dit jaar in België) dan andere Chinese merken als DFSK, Dengon of JAC die door onbekende lokale verdelers ingevoerd worden. Ook het succes van Aiways, dat bij ons door Cardoen wordt verkocht, is beperkt. 

Behalve het reeds vermelde MG en Lynk & Co (29ste met 751 auto’s) prijkt dan ook geen enkele Chinees automerk in de top 38 van de inschrijvingen in de eerste jaarhelft die door Febiac werd gepubliceerd. Tenzij we Polestar, dat eigenlijk Zweeds-Chinees is, als Chinees beschouwen. Dat merk schreef tot eind juni 911 auto’s in in ons land en staat daarmee 28ste

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy