donderdag, 07 juli 2022

Nieuwe VW Amarok: deze ‘bakkie’ zit strak in het ‘pakkie’ - autonieuws.be

Geschreven door  Dieter Quartier
Nieuwe VW Amarok: deze ‘bakkie’ zit strak in het ‘pakkie’ - autonieuws.be © Volkswagen AG
De tweede generatie van Volkswagens pick-up is de vrucht van een samenwerking met concurrent Ford. Dat de Amarok op de Ranger lijkt en door Ford wordt gebouwd in Zuid-Afrika, is dan ook geen toeval. De 3.0 TDI V6 is opnieuw van de partij, zij het gekoppeld aan Ford’s tientrapsautomaat.


USO 7772 1676178810Auto’s ontwikkelen kost massa’s geld. Geen wonder dus dat de autogroepen fuseren (zoals FCA en PSA) of industrieel samenwerken. Ford en Volkswagen ondertekenden jaren geleden al een overeenkomst om gezamenlijk nieuwe modellen te ontwikkelen en de productie ervan toe te vertrouwen aan één van beide partijen. Het gaat met name om bedrijfsvoertuigen, maar Ford krijgt ook toegang tot het MEB-platform van VW om er twee elektrische cross-overs op te bouwen.

In het pick-upsegment betekent dit partnership dat de nieuwe generatie Volkswagen Amarok samen met Ford werd ontwikkeld. Lees: de nieuwe Ranger diende als basis en de productie zal ook plaatsvinden bij Ford in Zuid-Afrika, waar ‘bakkies’ (pick-ups) erg populair zijn. Beide modellen worden wereldwijd geëxporteerd en blijven elkaars concurrenten, al hebben ze de baarmoeder gedeeld.

Exterieur: Amaranger

Wie de vorige Amarok kent, weet dat het niet meteen de meest comfortabele of ruime pick-up was. Ook de afwerking en de uitrusting leunden aan bij die van een bestelwagen in plaats van een personenauto. De markt is geëvolueerd en vraagt meer luxe en raffinement. Met de hulp van Ford zet de nieuwe Amarok dan ook grote sprongen voorwaarts.
USO 7877 1836846886De contouren van de nieuwe VW Amarok kunnen de Ford Ranger-genen niet maskeren, maar toch krijgt de ‘Duitser’ een eigen expressie, met zijn T-Roc-achtige smoelwerk en de haast vierkante wielkasten waarvan de bovenrand terugkomt in een uitgesproken vouw in de vleugelpanelen. Hij ziet er in elk geval potiger uit dan voorheen. Ook van achteren valt de nieuwe pick-up op. Onder het grote VW-symbool is over bijna de hele breedte van de achterklep het woord "Amarok" in reliëf aangebracht.

Interieur: duidelijke Ford-stempel

Met 5.350 millimeter is de nieuwe Amarok 96 mm langer dan zijn voorganger. De wielbasis groeide zelfs met 173 mm tot 3.270 mm, wat zich in meer beenruimte achterin vertaalt. Dat de wielbasis meer is gegroeid dan de totale lengte, kan dus enkel maar betekenen dat de overhangen werden ingekort, wat dan weer voor betere aanrijhoeken zorgt. De terreincapaciteiten van de Amarok, die op veel markten standaard vierwielaandrijving zal hebben, zijn ook verbeterd door een veel grotere doorwaaddiepte. Voorheen was dat 500 mm, nu is dat 800 mm.
USO 8123a 1518673122Eén blik op het instrumentarium volstaat om te begrijpen dat de Amarok geen zuiver VW-product is. De componenten en het infotainment zijn duidelijk afkomstig uit de Ford-rekken. Voor de bestuurder strekt zich een digitale tellerpartij uit van 8 of 12 duim naargelang van de versie. Centraal in het dashboard bevindt zich een aanraakscherm in tabletformaat van 10 of 12 duim. VW onderstreept ook dat er tot 20 bergvakken zijn in de Amarok, zodat je je spullen makkelijk kwijt kunt.

Europalet in de laadbak

De laadbak is 1,544 meter lang en 1,224 meter breed, behalve ter hoogte van de wielkasten: daar krimpt de breedte tot 1,206 meter, wat nog steeds voldoende is om een Europalet te kunnen laden. De lading wordt vastgesnoerd via oogringen op de laadvloer, die elk een lading van maximaal 500 kilogram aankunnen. Het maximale laadvermogen ging van een goede ton naar 1,16 ton. De laadbak kan ook afgeschermd worden met een elektrisch bediende rolhoes, die geopend en gesloten kan worden vanuit de laadbak zelf, vanuit het voertuig of met een afstandsbediening via de sleutel van het voertuig.
USO 7806 297987694Vanzelfsprekend komt er komt weer een hardtop voor de laadbak, waarmee de pick-up zich visueel ontpopt tot een ‘SUV’ met het laadvermogen van een kleine bestelwagen. De avonturiers zullen blij zijn met het feit dat het statische laadvermogen van het dak 350 kg bedraagt - voldoende voor bijvoorbeeld een vierpersoons daktent die als accessoire verkrijgbaar zal zijn op sommige markten. Voor de laadbak zijn verder verkrijgbaar: een fietshouder, een multifunctioneel draagsysteem en een gevarieerd assortiment stylingstangen.

2.0 TDI en 3.0 TDI

Op de meeste markten zal de 2,0-liter viercilinder TDI van 125 kW (170 pk) en 405 Nm de instapmotor worden. Een trapje hoger staat de biturbo-versie van 154 kW (209 pk) en 500 Nm. Top of the range is de 3,0-liter V6 TDI, die liefst 184 kW (250 pk) en 600 Nm op de vier wielen zet. Vanaf een vermogen van 154 kW komen alle Amarok-versies standaard op de markt met een nieuwe automatische versnellingsbak met 10 versnellingen. Nu ja, nieuw: Ford gebruikt hem al een tijdje in andere modellen.

VW maakt gewag van twee verschillende 4MOTION-systemen, naargelang van de motor: één met selecteerbare vierwielaandrijving en één met permanente vierwielaandrijving. De aandrijfsysteemtechnologie zorgt ervoor dat ook de nieuwe Amarok elk terrein de baas kan en afhankelijk van de motoruitvoering tot 3,5 ton mag trekken.

De nieuwe Amarok laat zich ook gemakkelijker besturen door een hele armada van rijhulpsystemen, waaronder een adaptieve cruisecontrol met automatische snelheidsaanpassing op basis van verkeersbordherkenning. 

Prys van hierdie bakkie?

Nog enkele interessante cijfers: de brandstoftank kan 80 liter slikken en het AdBlue-reservoir groeide van 6,3 naar 19,3 liter. De volledige technische specificaties en de prijzen moeten we je schuldig blijven. Als de Ford Ranger Double Cab in basislivrei (2.0 TDCi 4x4 6MT) € 30.465 exclusief btw kost, dan lijkt het ons logisch dat de instap-Amarok een handvol euro’s duurder zal zijn.
USO 7700 1374726092Bij Ford kun je trouwens ook een Ranger met enkele cabine bestellen. VW maakt ook een Amarok single cab, maar die zal niet worden geïmporteerd door D’Ieteren.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy