vrijdag, 08 juli 2022

VW Phaeton D2: tweede generatie van VW’s topmodel was klaar maar kwam er nooit

Geschreven door  Stijn Blanckaert
VW Phaeton D2: tweede generatie van VW’s topmodel was klaar maar kwam er nooit © Volkswagen AG
Volkswagen gaf ter gelegenheid van de 20ste verjaardag van de lancering van de eerste VW Phaeton foto’s vrij van de tweede generatie van het model die – toen ze in 2016 volledig klaar was voor de lancering – uiteindelijk geschrapt werd en dus nooit in productie ging. 


DB2022AU00552 mediumHet verhaal van de VW Phaeton is er een van overmoed en strategische blunders maar ook een van topkwaliteit, ongezien comfort en de wil om een auto te maken die kon wedijveren met de allerbesten. Het model was het geesteskind van toenmalig VW-opperhoofd Ferdinand Piëch, die met Volkswagen een plaats wilde veroveren tussen de Mercedes S-Klasse, BMW 7-Reeks en de Audi A8 uit het eigen huis. Onder zijn auspiciën ontstond zo de vijf meter lange en uiterst luxueuze Phaeton, die in 2002 werd voorgesteld als absoluut vlaggenschip van VW, volgestouwd met de nieuwste technologie en met machtige motoren. Hij bestond ook in een 12 centimeter langere versie voor wie zich graag met een chauffeur liet rijden en was naast met een 3.2 liter grote benzine-V6 verkrijgbaar met de indrukwekkende vijf liter grote V10 TDI-dieselmotor met 313 pk en de zesliter W12-benzine met 420 pk. In 2003 kwam een 4,2 liter grote V8 het aanbod vervolledigen en in 2004 volgde nog een 3.0 V6-TDI. En dat allemaal in een Volkswagen!

De auto kon moeiteloos zijn mannetje staan op het vlak van comfort, prestaties en afwerking maar had natuurlijk nog altijd een VW-badge, waardoor kopers van Mercedes, BMW en Audi niet massaal overtuigd konden worden om zo’n € 70.000 of nog meer te besteden aan een Volkswagen. Het model flopte dan ook en kreeg nooit een opvolger al bleef het wel in productie tot 2016. De reden voor het besluit om geen tweede Phaeton-generatie op de markt te brengen was echter niet het gebrek aan succes, blijkt nu…

Dieselgate en elektrificatietrend deden hem de das om

De werkelijke reden dat de Phaeton van de tweede generatie er nooit kwam is dieselgate en de daaruit volgende switch richting elektrificatie. Toen de vernieuwde Phaeton, de D2, klaar was om in 2016 gelanceerd te worden brak in 2015 dieselgate uit. DB2022AU00541 mediumDat dieselschandaal vestigde alle aandacht op Volkswagen en kostte het concern miljarden, waardoor de middelen en de durf om de tweede Phaeton-generatie dan te lanceren uiteindelijk ontbraken. Ook de uit dieselgate volgende beslissing om massaal in te zetten op elektrificatie van het gamma en het kapitaal dat daarvoor nodig was zorgde ervoor dat de Phaeton D2 nooit geproduceerd zou worden, op enkele preproductie-exemplaren na waarvan VW nu de foto’s vrijgaf.

Die tonen een statige limousine met een achterzijde die wat aan de huidige Audi A8 doet denken, het grote gebogen dashboard dat uiteindelijk in 2018 zijn weg zou vinden naar de huidige Touareg en natuurlijk een opulent interieur met veel plaats en allerlei snufjes. Zelfs vandaag, meer dan zeven jaar na de oorspronkelijk geplande lanceringsdatum, ziet het model er nog steeds actueel uit. DB2022AU00545 medium

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy