woensdag, 28 september 2022

BMW updatet gamma met plug-ins voor X1, instapmotor voor i4 en extra motor voor 2 Active Tourer

Geschreven door  Stijn Blanckaert
BMW updatet gamma met plug-ins voor X1, instapmotor voor i4 en extra motor voor 2 Active Tourer © BMW
BMW voert in één keer een hele reeks modelwijzigingen door. Het gaat dan in de eerste plaats om de introductie van bijkomende motorisaties op de X1, een nieuwe instapversie voor de elektrische i4 en voor de 2-Reeks Active Tourer en een reeks nieuwe functies op een hele reeks modellen.


X1 plug-ins én nieuwe verbrandingsmotoren

Zowat tegelijk met de marktintroductie van de X1 lanceert BMW ook de elektrische variant van de compacte SUV, de iX1 xDrive30, waarvan u hier al een korte test kan lezen, naast twee plug-inhybride varianten van de X1.

De iX1 xDrive30 is de volledig elektrische variant van de X1, maar met de X1 xDrive25e en de X1 xDrive30e komen meteen ook twee plug-inhybride varianten op de markt. Beide versies krijgen elektrische aandrijving voor de achterwielen en een driecilinder op benzine die de voorwielen aandrijft via een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling. De accu’s van de plug-ins hebben een netto-inhoud van 14,2 kWh en zorgen voor een elektrisch rijbereik van 76 tot 88 WLTP-kilometers bij de “30” en 77 tot 92 kilometer bij de iets minder krachtige “25”.

De X1 xDrive30e zit niet om power verlegen, met een maximumvermogen van maar liefst 326 pk (240 kW) uit de verbrandingsmotor van 150 pk (110 kW) en de elektromotor van 130 kW (177 pk). Sprinten naar de honderd kan met die variant in niet meer dan 5,6 seconden. Hij heeft een Belgische catalogusprijs van € 51.050 inclusief btw.

Ook de plug-inhybride X1 xDrive25e is met zijn 245 pk (180 kW) gecombineerd vermogen een vlotte jongen die zijn driecilinder van 136 pk (100 kW) daarvoor combineert met de elektromotor achterin die hier 80 kW (109 pk) weet te produceren. Dezelfde stoplichtsprint duurt in de “25” 6,8 seconden, wat nog altijd erg vlot is. De vanafprijs van deze versie bedraagt € 48.650.

Niet alleen de plug-ins zijn nieuw, want de X1 krijgt ook nieuwe verbrandingsmotoren ter aanvulling van het gamma. De X1 sDrive20i van € 39.750 heeft een driecilinder benzinemotor met hybride ondersteuning van 170 pk (156 pk voor de motor en 19 pk van de elektrische aandrijving) en 280 Nm die de voorwielen aandrijft. Van 0 naar 100 optrekken doet deze variant in 8,3 seconden.

De tweede variant, de X1 xDrive20d (vanaf € 44.900), rijdt op diesel en heeft eveneens een mild hybride set-up met 48 volttechnologie voor een gecombineerd vermogen van 163 pk (120 kW) uit de samenwerking van de dieselmotor met 150 pk met de elektrische aandrijving van 14 kW of 19 pk. Het maximumkoppel is met 400 Nm genereus. De sprintoefening duurt met de op de vier wielen aangedreven diesel precies 8,6 seconden.

Nieuwe instapversie voor elektrische i4

Dat de i4 een nieuwe instapmotor krijgt komt niet als een verrassing. Naast de i4 eDrive40 Gran Coupé en de i4 M50 Gran Coupé wordt vanaf november ook de i4 eDrive35 Gran Coupé verkrijgbaar. Die heeft 210 kW (286 pk) en een maximumkoppel van 400 Nm en drijft de achterwielen aan. Sprinten naar de honderd duurt hier niet meer dan 6 seconden rond.
P90480478 highRes bmw i4 edrive40 09 2Het WLTP-rijbereik van de i4-instapper bedraagt tot 483 kilometer. De batterij is met 70,2 kWh (netto 66 kWh) kleiner dan die van zijn krachtigere broers (80,7 kWh) en kan laden aan snelheden tot 180 kW. 

De nieuwe elektrische instap-i4 is met een vanafprijs van € 58.700 precies € 3.300 minder duur dan de erboven gepositioneerde i4 edrive40 Gran Coupé.

Ook 2-Reeks Active Tourer krijgt nieuwe instapmotor

Naast de nieuwe motoren in de X1 en i4 krijgt ook de 2-Reeks Active Tourer een nieuwe instapversie. De 216i Active Tourer wordt aangedreven door een driecilinder benzinemotor van 1,5 liter die 122 pk (90 k) en 230 Nm weet te leveren en altijd geleverd wordt met een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling. Deze – natuurlijk op de voorwielen aangedreven – variant accelereert in 10,3 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h. Hij is verkrijgbaar voor een catalogusprijs vanaf € 33.450.
P90480480 highRes bmw 2er active toureAndere kleine wijzigingen 

Naast de nieuwe motorisaties voert BMW ook een reeks kleine aanpassingen uit. Zo krijgt de iX3 een nieuwe versnellingspook op de middenconsole en een gewijzigd interieur, wordt de BMW M Laptimer-functie beschikbaar als voertuig-app in heel wat modellen van het gamma en kunnen de optionele BMW Digital Key en Digital Key Plus nu platformoverschrijdend gedeeld worden tussen iOS- en Androidgebruikers. Tot nu toe bood alleen de Apple iPhone de Digital Key Plus, die de BMW’s iX en 2 Active Tourer automatisch kan ontgrendelen wanneer de bestuurder met de telefoon op zak de auto nadert. Vanaf eind dit jaar is die toegangsmogelijkheid ook te combineren met Android-toestellen die zijn uitgerust met de juiste UWB-chip en zijn ingeschakeld voor Digital Key Plus.

Verder zal het digitale bandendiagnosesysteem vanaf november van dit jaar een nieuwe functie bevatten die de bandenspanning continu bewaakt, dus ook wanneer de auto geparkeerd staat, waarbij de klant via de My BMW App een melding krijgt als er spanningsverlies optreedt (op de 1-Reeks, 2-Reeks Coupé, 2-Reeks Gran Coupé, 3- en 4-Reeks, 7-Reeks en X7). Ook de functies van de My BMW App worden uitgebreid met onder meer de nieuwe functie “My Trips”, waarbij informatie over de afgelegde afstand, het gemiddeld verbruik, de snelheid en de CO2-uitstoot van verschillende ritten worden vermeld in de app.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy