Enthousiastelingen zaten ongeduldig te wachten op de nieuwe M2, die wanneer hij vanaf april volgend jaar verkrijgbaar wordt nog een pak sportiviteit toevoegt aan de nochtans al erg stevige prestaties van de M240i xDrive Coupé met 374 pk en vierwielaandrijving. Deze tweede generatie van de met 60.000 verkochte exemplaren succesvolle M2 “Mark 1” pakt uit met de aandrijflijn en het chassis van de grotere M3 en M4 en is er enkel als achterwielaandrijver, maar laat de koper de keuze uit de standaard achttrapsautomaat of een handgeschakelde zesbak.
De M2 is vanzelfsprekend compacter dan de M4 Coupé. Zo is hij 214 millimeter korter en is ook zijn wielbasis 110 millimeter minder lang. Tegelijk zijn de wagenbreedte én de spoorbreedte van de nieuwe M2 aanzienlijk groter dan bij de gewone 2-Reeks Coupé.
Boxy looks
Designmatig laat de M2 niet de minste twijfel bestaan over zijn sportieve inborst. Als een pittige boxerhond staan zijn spieren gebald en zetten de uitlopende zijskirts en gespierde wielkasten het geheel onder hoogspanning. De frameloze BMW-nieren hebben horizontale spijlen en zijn rechthoekig van vorm, zoals de eveneens zo goed als rechthoekige contouren van de hele voorzijde. Ook achteraan is dit een gespierd baasje, met een opvallende spoilerlip op het kofferdeksel, verticaal geplaatste reflectoren, een stevige diffuser en twee paar uitlaatpijpen die naar het midden van de achterbumper werden geplaatst in plaats van aan de buitenkanten ervan.
De M2 is verkrijgbaar in vijf verschillende kleuren, waaronder het exclusieve Zandvoort Blue en Toronto Red metallic. Optioneel is een M Carbon-dak dat het gewicht met 6 kilogram vermindert verkrijgbaar.
M3- en M4-motor
Qua afmetingen mag de nieuwe M2 dan wel het kleine broertje zijn van de M3 en M4, hij neemt er wel zo goed als ongewijzigd de zes-in-lijn van drie liter van over. Die parel van een motor levert hier 460 pk (338 kW) en doet daarmee in één keer 90 pk bij het vermogen van de vorige M2 in standaarduitvoering. Het maximumkoppel bedraagt 550 Nm en staat tussen 2.650 en 5.870 toeren ter beschikking, terwijl het maximumvermogen bij 6.250 toeren vrijkomt. Het maximale toerental van de sportmotor bedraagt 7.200 omwentelingen.
Standaard automaat, optioneel handgeschakeld
Liefhebbers van handgeschakeld rijden komen aan hun trekken bij de M2, aangezien de standaard achttraps M Steptronicautomaat met Drivelogic, schakelpeddels op het stuur en een nieuwe M-pook optioneel vervangen kan worden door een handgeschakelde zesbak met Gear Shift Assistant, die met behulp van inschakelsnelheidscontrole voor een slipvrije werking zorgt bij het terugschakelen onder het remmen in de bocht. Wie die schakelassistent niet wenst kan hem eenvoudig deactiveren in het M Setup menu.Knallen maar
De prestaties van de nieuwe M2 zijn een M-model waardig. Vanuit stilstand de 100 km/h aantikken gebeurt met de automatische variant in niet meer dan 4,1 seconden en met de handbak in amper 4,3 seconden. Ook van 0 naar 200 km/h accelereren gaat razendsnel. Die oefening voltooit de M2 met automaat in 13,5 seconden, met de handbak duurt ze 14,3 seconden. De topsnelheid is zoals steeds begrensd op 250 km/h maar kan optioneel via het M Driver’s Package tot 285 km/h worden opgetrokken.
Verder kippenvel wordt gegarandeerd door de M-specifieke uitlaat met elektrisch bediende kleppen.
Achterwielaandrijving met Active M Differential
Geen vierwielaandrijving hier, de M2 stuurt al zijn vermogen naar de achterwielen. De kracht wordt ingetoomd door de standaard M-tractiecontrole die in tien stappen instelbaar is om wielslip en dus gecontroleerd driften mogelijk te maken. Ook het Active M Differential op de achteras is standard en kan tot 100 procent blokkeren voor een optimale tractie en grip ongeacht de omstandigheden.
Zoals elke zichzelf respecterende “M” is ook deze M2 gezegend met een quasi perfecte 50:50-gewichtsverdeling. Standaard is hij ook uitgerust met adaptieve M-vering met elektronisch gestuurde dempers, M Servotronic-stuurinrichting met variabele overbrenging, een dynamische stabiliteitscontrole met M Dynamic Mode en M Compound-remmen die ondergebracht zijn in de velgen van 19 duim vooraan en 20 duim achteraan. Daarmee zijn die wielen trouwens één inch groter dan de standaardwielen van grote broers M3 en M4.
BMW Curved Display en OS8
Zoals alle nieuwe BMW’s krijgt ook de M2 het BMW Curved Display, hier met M-specifieke widgets en – wanneer die optie geselecteerd werd – met M-specifieke info in het head-updisplay. Het hele infotainment werkt met het nieuwe BMW Operating System 8 en biedt dus verregaande connectiviteitsvoorzieningen aan de gebruikers. Ook een automatische klimaatregeling met drie zones, BMW Live Cockpit Plus met BMW Maps navigatie en het hifi-luidsprekersysteem behoren tot de standaarduitrusting.
De standaard sportstoelen zijn bekleed met Sensatec en Alcantara. Optioneel kan gekozen worden voor M sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen en geperforeerde oppervlakken in Vernasca leder en Sensatec. Er is ook een derde optie: kiezen voor de 10,8 kilogram van het gewicht van de auto afschrapende M Carbon kuipstoelen uit met koolstovezel versterkte kunststof (CFRP).