
CSL voor Coupe, Sport, Leichtbau
Met zijn lichtgewichtconstructie, zescilinder-in-lijn, handbak en achterwielaandrijving is de nieuwe 3.0 CSL volledig geïnspireerd op het archetype van de BMW M-sportwagen, de 3.0 CSL uit de jaren zeventig die ook “Batmobiel” genoemd werd. Het origineel werd ontwikkeld voor gebruik in toerwagencompetities en kende daar ook het nodige succes. Tijdens het eerste deelnameseizoen in 1973 won de originele 3.0 CSL meteen het Europese toerwagenkampioenschap, waarna hij dat tussen 1975 en 1979 nog vijf keer op een rij overdeed met piloten als Hans-Joachim Stuck en Niki Lauda.
Terwijl het origineel 206 pk uit zijn zescilinder van 3.153 cc wist te puren – indertijd de krachtigste zescilinder-in-lijn met directe injectie ooit bij BMW – woog het origineel niet meer dan 1.270 kilogram voor een vermogen-gewichtsverhouding van 6,2 kg per pk


Ook de overige technische componenten van de 3.0 CSL zijn ‘state of the art’. Zo beschikt hij over een adaptief M ondertel met elektronisch gestuurde dempers, de elektromechanische M Servotronic-stuurinrichting en M carbonkeramische remmen.

De vijftig exemplaren van de tweezitter zullen in drie maanden tijd gebouwd worden door een team van 30 speciaal gekwalificeerde technici. Het bouwen van elke individuele auto – met een grote mate van handwerk - neemt 10 dagen in beslag. BMW communiceert niet over de prijs, maar het is ongetwijfeld al te laat om er nog eentje op de kop te tikken.