Nieuws

Afgekeurd op dieselpartikelfilter? Vanaf morgen nog maar 3 maanden om hem te fiksen.

30 november 2023
Door Dieter Quartier

Vanaf 1 december 2023 wordt de herkeuringstermijn voor voertuigen die meer dan 1 miljoen partikels per cm³ uitstoten, teruggebracht van 12 naar 3 maanden. Als hetzelfde voertuig bovendien na 3 herkeuringen nog steeds niet onder deze limiet duikt, krijgt het een rood keuringsbewijs. Is de filter vervangen steeds nodig, of zelfs haalbaar?

 

De inschikkelijkheidsperiode van 12 maanden voor diesels afgekeurd voor hun roetuitstoot, die is vanaf morgen verleden tijd. Als je auto meer dan één miljoen deeltjes per kubieke centimeter uitstoot, krijg je vanaf 1 december 2023 een groene kaart met een geldigheid van drie maanden.

De Vlaamse overheid zet deze stap omdat het probleem van de beperkte beschikbaarheid van vervangpartikelfilters niet meer aan de orde is. “Bij de introductie van de deeltjestellertest kampte de sector met leveringsproblemen van nieuwe roetfilters. Fabrikanten en garagisten zijn intussen voldoende georganiseerd om hun klanten zo vlot mogelijk te helpen. Een hersteltermijn van 3 maanden is weer haalbaar”, klinkt het. 

Nog altijd lange leveringstermijnen partikelfilters

De praktijk lijkt dat nochtans tegen te spreken. “We hebben de jongste maanden behoorlijk wat roetfilters moeten bestellen voor onze klanten. In sommige gevallen bedragen de wachttermijnen nog altijd zes tot twaalf maanden als je originele onderdelen wenst, met name bij de Duitse merken. Er zijn ook aftermarketoplossingen, die vlotter leverbaar en goedkoper zijn, maar die maken vaak gebruik van cordieriet-technologie. De ervaring leert dat je daarmee binnen het jaar opnieuw met problemen zit”, zegt Jan Debbaut, bestuurder van Garage Debbaut te Eede (Nederland). 

Alternatief voor nieuwe roetfilter?

Mocht je niet tijdig aan een partikelfilter geraken, zijn er dan alternatieven? “Je kunt de roetfilter leeg laten branden door een gespecialiseerde firma. Dat kan enkel als de filter geen lekken vertoont. Je moet rekenen op ongeveer 600 euro voor zo’n interventie. Of dit een duurzame oplossing is, hangt af van de oorzaak van het roetprobleem. Vaak zijn de injectoren versleten of vervuild, wordt er verkeerde smeerolie gebruikt, met een nefast gevolg voor de uitlaatgassen. Ook durft de turbo wel eens olie lekken. Korte afstanden zijn sowieso dodelijk voor de roetfilter, omdat hij nooit de kans krijgt om voldoende door te warmen en zichzelf leeg te branden”, verklaart Jan.

En wat met additieven? “Je kunt bepaalde middelen toevoegen aan je brandstof om de roetfilter sneller op temperatuur te krijgen en zichzelf te regenereren. Als de filter echter lek is, brengt dit geen soelaas. Een filter repareren is helaas erg moeilijk. Je moet de keramische honingraatstructuur vervangen en daar is moeilijk aan te geraken”, concludeert de garagehouder. 

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.