Na een carrière van zo’n 25 jaar zit het erop voor de Audi TT, waarvan de serieproductie in 1998 begon en na drie generaties eindigde met in totaal 667.762 gebouwde exemplaren.
Na iets meer dan 660.000 exemplaren zit de carrière van de Audi TT erop, aangezien er geen opvolger meer aangekondigd is. Het model was – zeker voor een conservatief merk als Audi – behoorlijk gewaagd en kwam in 1998 op de markt, gebaseerd op een concept car uit 1995. De naam TT is gebaseerd op de Tourist Trophy op het eiland Man, een van de oudste motorsportevenementen ter wereld, waar Audi-voorlopers NSU en DKW succesvol waren met motorfietsen. Dat de TT zich onderscheidde van de rest van het Audigamma bleek ook door het feit dat hij geen gebruik maakte van de voor Audi typische combinatie van een letter A en een cijfer als naam.
Van de eerste generatie, die van 1998 tot 2006 werd gebouwd, liepen 178.765 coupés van de band. Vanaf 1999 was de TT van de eerste generatie er ook als roadster die 90.733 keer werd gebouwd. De eindassemblage van de TT gebeurde bij Audi Hungaria Motor Kft in Gyor, Hongarije, waar de gelakte carrosserieën vanuit Ingolstadt naartoe werden gestuurd.
De eerste generatie had turbo-viercilinders met vermogens van 150 tot 225 pk en kwam ook op de markt met een V6 met 250 pk.
De tweede generatie van de TT volgde in 2006 als coupé en 2007 als roadster en stond op het platform van de tweede generatie van de Audi A3. In 2008 kwam het topmodel TTS uit, dat een 272 pk sterke viercilinder van twee liter met een turbo had, maar het is vooral de TT RS die een jaar later volgde die indruk maakte door zijn drukgevoede vijfcilinder van 2,5 liter die 340 pk had en in de TT RS plus zelfs 360 pk. Omdat in die periode diesels erg populair waren kwam er zelfs een TT 2.0 TDI quattro op de markt, het was de eerste seriegebouwde sportwagen met een diesel, zegt Audi.
De derde en laatste generatie van de TT dateert uit 2014. Hij was lichter dan tevoren, met bijvoorbeeld 1.230 kg aan leeggewicht voor de TT 2.0 TFSI met handbak. De aanvankelijke topversie TTS met tweeliter turbo van 310 pk kreeg in 2016 weer het gezelschap van een RS-variant met drukgevoede vijfcilinder van 2,5 liter en 400 pk.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853