Over enkele dagen onthult Renault eindelijk de productieversie van zijn al een tijdje als concept bekende R5 E-Tech Electric, dochtermerk Alpine is met de A290 al aan een aanzienlijk krachtigere en ook heel sportief uitgedoste variant aan het werken.
De A290 wordt momenteel nog aan een laatste reeks tests onderworpen, zo liet hij zich recent ook spotten in de Zweedse sneeuw. Met de onvermijdelijke camouflage natuurlijk, we moeten nog tot juni wachten voor we de auto in zijn showroompak mogen zien.
De tests in de Scandinavische kou zijn wellicht de laatste van een programma dat twee jaar geleden al werd opgestart, de plannen voor zo’n Alpine-versie van de elektrische R5 bestaan dus wel al een tijdje. Het wordt een heel belangrijk model in de verdere uitbouw van het gamma van de sportieve Renault-dochter, er volgen later ook nog cross-overs en nieuwe sportwagens. Sommige daarvan zullen zelfs in Noord-Amerika worden uitgebracht.
In Zweden wordt onder meer de rijdynamiek van de auto verfijnd, op de sneeuw en het ijs vind je natuurlijk genoeg testroutes met een heel beperkte grip. Zo kan er onder meer de werking van de elektronische stabiliteitscontrole op punt worden gesteld. Tegelijk worden evengoed de verwarming en andere comfortvoorzieningen in de meest extreme omstandigheden getest, de resultaten van dat werk zijn ongetwijfeld ook van groot nut voor de ontwikkeling van andere toekomstige producten van zowel Alpine als moedermerk Renault.
De A290 werd voor de gelegenheid voorzien van een nieuw en speciaal voor Alpine ‘bedachte’ camouflage, met onder meer een A-pijl op het dak van de compacte vijfdeursauto. De afmetingen zijn ondertussen bekend, hij is 3.990 millimeter lang, 1.820 millimeter breed en 1.520 millimeter hoog. De wielbasis meet 2.530 millimeter, daarmee hebben we meteen ook al wat cijfertjes voor de R5 E-Tech Electric waarop de Alpine is gebaseerd.
De foto’s zijn door Alpine zelf verspreid, van het interieur mogen we voorlopig alleen het stuurwiel zien. Een stukje dan toch, het ding komt met Nappa-leder en een centrale cirkel die voor een visuele link met de autosport moet zorgen. Alpine is dan ook zowel in de Formule 1 als het uithoudingsracen actief, in juni verschijnt het zelfs weer aan de start van de 24 Uren van Le Mans. Van de F1-bolide worden de functies OV (van Overtake), RCH (Recharge) en Drive, met rechtstreekse toegang tot verschillende rijdmodi, overgenomen.
We mogen ook al weten dat de A290 met 19-duimsvelgen komt, met rubber van Michelin errond. Als winterband wordt Pilot Alpin 5 voorzien, voor de rest van het jaar is er keuze tussen Pilot Sport EV en Pilot Sport S5. De eerste heeft minder rolweerstand en draagt dus bij tot een lager energieverbruik, de tweede laat sterkere prestaties toe. Over die laatste vertelt Alpine echter nog niets, we verwachten ons wel aan twee motoren en een vermogen van een eind boven de 200 pk.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853