Nieuws

Analyse: Iedereen elektrisch? De grote kloof tussen ‘moeten’ en ‘willen’

15 mei 2024
Door Alain Devos

Verschillende automerken lieten de voorbije weken verstaan dat ze misschien toch wat minder snel volledig op elektrische auto’s zullen overstappen. Onder meer bij Ford en Mercedes lijkt de enkele jaren geleden nog met veel tromgeroffel aangekondigde EV-strategie op zijn minst te worden bijgestuurd. De verkoop van elektrische wagens valt wereldwijd tegen, de kloof tussen ‘groene’ overheden en ‘plichtsgetrouwe’ autobouwers enerzijds en ‘nuchtere’ consumenten anderzijds lijkt nog bijzonder diep. Is ze ook te diep?

 

Wij autojournalisten hebben onze nachtrust moeten inkorten, we kloppen alsmaar langere werkdagen om al het nieuws over batterijen, rijbereik en snelladen nog verwerkt te krijgen. De auto-industrie doet dan ook wat ze enkele jaren geleden heeft beloofd, de transitie naar elektrisch rijden is volop aan de gang. Verschillende nieuwe constructeurs bieden alleen nog elektrische auto’s aan en ‘historische’ spelers proberen elkaar de loef af te steken met ronkende verklaringen over hoe ze dat binnenkort ook zullen doen.Analyse Iedereen elektrisch De grote kloof tussen moeten en willen autonieuws.be Alain Devos 0006

Vloeken in directiekamers

En de consument? Die kijkt ernaar, rekent uit wat het hem of haar zal kosten en hapt toe omdat het hem of haar een fiscaal of andere financieel voordeel oplevert. Of doet dat net niet als die door overheden toegekende cadeautjes hem of haar toch niet overtuigen of als er laadpaalgewijs nog wel wat andere praktische probleempjes opduiken die het gebruik van een EV echt niet zo evident maken. En wat als de EV-potjes straks leeg zijn? Juist ja, dan riskeert de vaart er helemaal uit te raken. Vreemd misschien dat die realiteit schijnbaar nu pas aan het doordringen is in de auto-industrie. Als je langs de hoofdkwartieren van de grote spelers passeert, kun je ze dan ook vaak tot laat in de avond vanuit de directiekamers tot buiten horen vloeken.

Plots worden strategieën bijgestuurd en ambitieuze projecten hier en daar zelfs in de onderste schuif opgeborgen. Als er zelfs bij de tovenaars van Tesla heel wat topmannen naar de uitgang vluchten omdat de resultaten tegenvallen, beseffen ze natuurlijk ook bij Ford en co dat het tot voor kort ogenschijnlijk nog helemaal steekhoudende verhaal over die volledige overstap naar EV’s door het grote publiek niet echt wordt gesmaakt. Ook Ford ja, een merk dat het hoegenaamd niet moet hebben van in villa’s wonende managers met voldoende budget voor een laadpaal voor de elektrische Tesla van mijnheer, een tweede voor de BMW iX1 van mevrouw en een derde voor de Mini Cooper SE van dochterlief.Analyse Iedereen elektrisch De grote kloof tussen moeten en willen autonieuws.be Alain Devos 0003

De ‘verkeerde’ Mustang

We hadden misschien ook een ander automerk als voorbeeld kunnen nemen, maar het elektrische ‘dossier’ van de Amerikaanse constructeur lijkt vandaag het meeste elementen te bevatten om de paniek van de sector te illustreren. Enkele jaren geleden was er ook daar al het voornemen om tegen het einde van dit decennium alvast in Europa alleen nog elektrische auto’s te zullen aanbieden, een beslissing waar men nu dus op terug lijkt te komen. Tijdens het eerste kwartaal van dit jaar wist Ford slechts een schamele 10.000 exemplaren van de Mustang Mach-E te verkopen. Een elektrische auto die ze overigens ook nooit die legendarische voornaam hadden mogen meegeven, maar dat is nog een ander verhaal.

Ford is zowat het enige automerk waar er een aparte boekhouding voor de ontwikkeling, productie en verkoop van de elektrische auto’s bestaat en waarvan de resultaten dus ook met de buitenwereld worden gedeeld. Wel, de hoofdboekhouder liet weten dat er tijdens hetzelfde kwartaal een verlies van maar liefst 1,3 miljard euro werd geleden. Met een beetje slechte wil zou je dan kunnen concluderen dat er met elke uit de Mexicaanse fabriek vertrekkende elektrische Mustang 130.000 dollar wordt verloren. Zo ‘simpel’ en dramatisch is het in werkelijkheid natuurlijk niet, een groot deel van het verlies zit hem ook in de ontwikkeling van modellen die nog moeten komen en heeft dus te maken met investeringen die pas later kunnen beginnen renderen.Analyse: Iedereen elektrisch? De grote kloof tussen ‘moeten’ en ‘willen’

Het Amerikaanse blunderboek

Maar er was ook al het verlies van 4,7 miljard dollar in 2023 en de schrik dat het dit jaar richting 5 miljard dollar gaat, vandaar de beslissing om zwaar te snoeien in de ontwikkelingsbudgetten die voor de volgende jaren al voor elektrische auto’s waren voorzien. Tegelijk is er dus de intentie om dan toch maar wat langer met de verkoop en dus ook productie van klassieke wagens met verbrandingsmotoren door te gaan. Het is daarbij dan maar te hopen dat het nog niet te laat is. 

Terwijl ze bij Renault, Stellantis, Volkswagen en nog wel wat andere concurrenten nog altijd dapper doorgaan met stadswagens en compacte middenklassers, heeft Ford zijn ooit heel populaire Fiesta al uit het aanbod geschrapt en is het dat binnenkort ook van plan voor de Focus. Neem er ook nog even de dikke blunderboeken van andere Amerikaanse autoreuzen als Chrysler en General Motors bij en je mag echt wel grote vragen beginnen stellen bij de markt- en aanverwante kennis van de grote autobonzen in het ooit zo trotse Detroit.Analyse: Iedereen elektrisch? De grote kloof tussen ‘moeten’ en ‘willen’

Paniek in Stuttgart?

Inschattingsfouten worden er echter ook langs deze kant van de Atlantische Oceaan gemaakt. We hoeven het misschien nog niet te hebben over de beloofde elektrische heropstanding van Jaguar. Dat verhaal lijkt vooralsnog net iets te mooi om helemaal waar te zijn, maar zal qua impact op de Europese industrie hoe dan ook toch niet meer echt doorwegen. Dan doen beslissingen in Stuttgart natuurlijk wel. Ook bij Mercedes heeft de tegenvallende verkoop van elektrische auto’s al voor – op zijn zachtst uitgedrukt – grote nervositeit gezorgd.

De ontwikkeling van een nieuw platform voor grote, luxueuze en dus dure modellen zou daar alvast tijdelijk zijn stilgelegd, weg lijkt dan ook het perspectief om ‘binnenkort’ vooral flinke winsten te gaan boeken met quasi alleen nog bij voorkeur grote EV’s. En had het merk met de ster eerder ook al niet beslist om veel minder te gaan inzetten op ‘kleinere’ en voor het grote(re) publiek wel nog bereikbare modellen? Ook voor Mercedes konden klanten blijkbaar niet snel genoeg in elektrische auto’s worden ‘geduwd’, bij voorkeur dus in grote en logischerwijze ook meer geld opbrengende berlines en SUV’s. Wel, op dit moment kiezen ze toch nog altijd vooral voor klassieke benzine- en zelfs dieselmotoren. “Dat de transformatie naar nulemissie toch wat langer kan duren dan verwacht”, luidde het enkele dagen geleden al officieel in Stuttgart.Analyse Iedereen elektrisch De grote kloof tussen moeten en willen autonieuws.be Alain Devos 0004

Wat met de Chinezen?

Alsof het horten en stoten van die transitie naar elektrisch rijden het leven van de Amerikaanse en Europese autobouwers nog niet moeilijk genoeg maakt, is er tegelijk dus ook nog die enorm ambitieuze en quasi zeker zwaar door haar overheid gesubsidieerde Chinese auto-industrie. Knipper even met je ogen en je riskeert de komst van nog maar eens een nieuw automerk uit dat land te hebben gemist. Washington wil de Chinese auto’s met hoge invoerheffingen tegenhouden, in het altijd over alles en nog wat verdeeld Europa zal dat allicht nog niet meteen gebeuren. Het is trouwens ook maar de vraag of zo’n financiële rem de ‘slimste’ optie zou zijn. Als wij hier de BYD’s, MG’s en andere Xpengs met hogere taksen willen buitenhouden, gaan ze in Peking misschien wel hetzelfde beslissen voor de invoer van ‘onze’ auto’s. En dat zou dan wel eens echt de doodsteek voor de toch ook sterk van de Chinese markt afhankelijke Europese autobouwers, met BMW en ook Mercedes op kop, kunnen worden. Ook in München en Stuttgart is de nachtrust ingekort, vermoeden we. 

Deel op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.