Audi e-tron 55 quattro raakt verder door software update
28 oktober 2021
Door Stijn Blanckaert
Audi stelt een gratis software-update voor die 34.000 van de 100.000 tot nog toe in de Audifabriek in Vorst gebouwde e-tron 55 quattro’s tot 20 kilometer extra rijbereik oplevert.
Goed nieuws voor wie een Audi e-tron van modeljaar 2019 of 2020 heeft. Door een gratis software-update zullen ze nu tot 20 kilometer verder raken met één enkele lading.
Tegelijk met de première van de e-tron Sportback rolde Audi eind 2019 een technologie-update uit met een verbeterd rijbereik voor zijn eerste elektrische modelserie. Daardoor kan de Audi e-tron 55 quattro van het huidige modeljaar tot 441 kilometer afleggen op één batterijlading (WLTP-cyclus). Behalve gewijzigde hardware was de geoptimaliseerde software de belangrijkste factor die bijdroeg tot de toename van het rijbereik.
De softwarefuncties achter die efficiëntieverbetering zijn met onmiddellijke ingang ook beschikbaar voor bestaande auto’s. De update breidt de bruikbare capaciteit van de hoogspanningsbatterij uit. Daardoor levert de 95kWh-batterij in de Audi e-tron 55 quattro meer bruikbaar nettovermogen en vertaalt de nettocapaciteit van 86 kWh zich dus in een groter rijbereik. De software-update voor alle Audi e-tron 55 quattro’s gebouwd tussen half september 2018 (modeljaar 2019) en eind november 2019 (modeljaar 2020) kan nu gratis worden geïnstalleerd bij de servicepartners van Audi.
Verbeterd thermisch management
Naast de batterijcapaciteit optimaliseert de nieuwe software ook de aansturing van de voorste elektromotor. In de normale rijmodus is de aan de achteras gekoppelde motor verantwoordelijk voor de aandrijving. Om de efficiëntie te verbeteren, is de elektrische voormotor nu bijna volledig losgekoppeld en uitgeschakeld - en alleen wanneer meer vermogen nodig is, komen beide motoren in actie.
Bovendien verbetert de update ook de koeling. Het flexibele thermische management dat uit vier afzonderlijke circuits bestaat, regelt de temperatuur van de hoogspanningscomponenten nog efficiënter. Een aanpassing van het regelsysteem maakte het mogelijk de volumestromen in het koelcircuit te verminderen, waardoor het energieverbruik daalt. Het koelsysteem is de basis voor snel DC-opladen en een lange levensduur van de batterij.
Stijn Blanckaert (°1974) is al van kindsbeen af gepassioneerd door auto’s en maakte er zijn beroep van. Hij houdt van pk’s, of ze nu uit een V8 of een elektromotor rollen… Na jaren in de leasing- en fleetsector schrijft hij sinds 2016 voor Autonieuws.be waar hij onder meer gespecialiseerd is in economisch nieuws.